برگزاری جایزه بزرگ اصفهان برای ارتقای جایگاه اصفهان در ذهن شهروندان، ایرانیان و مردم جهان

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان پیشنهاد برگزاری «جایزه بزرگ اصفهان» به‌منظور حفظ و توسعه هویت علمی، فرهنگی و هنری این شهر را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _یکشنبه هجدهم تیرماه_ در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان «شهری بر هامون نهاده»، شهر «شهزاده‌های افسونگر» و جهان‌شهر پرآوازه‌ای است که طنین گام‌های شکوهمندش از دورترین شاهراه‌های فرهنگ و تمدن بشری، از گذشته‌های دور و از پس هزاره‌های ممتد و متوالی تاریخ بشری در گوش هوشیاران امروز و فردا طنین‌انداز است. نه آنکه اصفهان از تاریخ گذشته که تاریخ از اصفهان گذاشته است.

وی افزود: اصفهان از دیرباز رود زاینده، دل ایرانشهر، زادگاه و خاستگاه بزرگانی همچون ابن‌سینا، ابن‌مسکویه، حکیم عمرخیام، خواجه نظام‌الملک طوسی، شیخ بهایی، میرداماد و صدرالمتأهلین بوده است و به‌واسطه حضور و فعالیت حکماً، علما، فقها، شعرا و هنرمندان نام‌آور به شرف تأسیس مکاتب فقهی، فلسفی و هنری و ادبی ویژه با عنوان مکتب اصفهان نائل آمده است که افتخاری کم مانند در تاریخ تمدن بشری به شمار می‌آید.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مناقب اصفهان یکی دو تا نیست، زیرا شهر علم، هنر و جهاد و شهر زنده است، تصریح کرد: علاوه بر آن مرکزیت طبیعی و سیاسی، فرهنگی و هنری اصفهان از گذشته تا امروز ظرفیت‌های بالقوه فراوانی را برای این جهان شهر پرآوازه فراهم کرده است که به فعالیت درآوردن آن می‌تواند برکات فراوانی را برای شهر و شهروندان ایجاد کند.

وی ادامه داد: ارتقای جایگاه اصفهان در ذهن و ضمیر شهروندان اصفهان، ایرانیان و عموم مردم جهان عطف به میراث عظیم گذشتگان این دیار، بی‌شک گامی مؤثر در راستای افزایش رونق علمی، فرهنگی و اجتماعی اقتصادی اصفهان خواهد بود.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: از یک‌سو امروزه شهر زنده را شهر پر رویداد قلمداد کرده و اساساً یکی از شاخصه‌های مهم رشد و توسعه یافتگی شهرها تعداد رویدادهای محلی، منطقه‌ای، ملی به ویژه بین‌المللی برگزار شده در آن شهر است؛ بر این اساس تعریف و طراحی رویدادهای بزرگ بین‌المللی اقدامی سخت مؤثر جهت توسعه شهر اصفهان به شمار می‌آید.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر سپاس و قدردانی از افرادی که به هر نحو برای ارتقا و توسعه شهر اصفهان اقدامی درخور انجام داده‌اند، نه‌تنها به مصداق «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» وظیفه‌ای دینی اخلاقی است، بلکه منجر به دلگرمی خدمتگزاران صدیق اصفهان و افزایش این افراد و توسعه و رشد بیش از پیش اصفهان می‌شود.

اصفهان در مدار توجهات ملی و بین‌المللی قرار گرفته است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به آنچه به اختصار آمد به شهرداری اصفهان پیشنهاد شده است، جایزه‌ای با عنوان «جایزه بزرگ اصفهان» به‌منظور پاسداشت و قدردانی از کسانی که در هر کجای جهان اقدامی در خور، برای ارتقا و بهسازی اصفهان انجام داده‌اند، تعریف کرده و هرچه زودتر طرح عملیاتی و ارکان آن را جهت اجرایی شدن مشخص کند.

وی خاطرنشان کرد: این جایزه می‌تواند به برترین افرادی که در بازه زمانی مشخص به‌عنوان مثال در یک سال شمسی در رابطه با اصفهان اقدام شاخصی در هریک از حوزه‌های علمی، ادبی، فرهنگی، اقتصادی، شهرسازی، زیست محیطی انجام داده‌اند تعلق گیرد. بدیهی است دبیرخانه این جایزه باید هرساله مهمترین افراد مشمول این جایزه را در سطح جهانی جست‌وجو و به عنوان نامزدهای دریافت این جایزه معرفی کند.

نباتی‌نژاد تصریح کرد: بدیهی است در طراحی این جایزه مسائلی همچون ابعاد ملی یا بین‌المللی جایزه، شاخص‌های انتخاب افراد، حوزه‌های مربوطه، نسبت این جایزه با دیگر رویدادهای مشابه در شهرداری و خارج از آن، مزیت ویژه و انحصاری این جایزه، نحوه انتخاب نامزدهای جایزه، دوره تناوب برگزاری، نوع، سطح و مدل جایزه و مسائلی از این دست باید مشخص و معلوم شود.

وی تاکید کرد: با وجود تعریف و تصویب چنین جایزه‌ای در جلسه میز فرهنگ سال گذشته با حضور شهردار اصفهان و تعهد معاونت فرهنگی شهردار مبنی بر تهیه طرح آن، تاکنون اقدام قابل ذکری در این رابطه به عمل نیامده است که باید به این مهم بیشتر پرداخته شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طراحی و برگزاری این جایزه چنانچه گفته شد نه‌تنها به حفظ و توسعه هویت علمی فرهنگی و هنری اصفهان کمک می‌کند، بلکه اصفهان را در مدار توجهات ملی و بین‌المللی قرار داده است و به ارتقای جایگاه اصفهان و به‌واسطه آن به رونق شهر در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی کمک قابل توجهی می‌کند.

وی افزود: از شهرداری خواهشمندیم تهیه طرح اجرایی این جایزه را در دستور کار خود قرار داده و هرچه زودتر نسبت به برگزاری در شأن و مناسب این جایزه اقدامات مقتضی به‌عمل آورد.

کد خبر 672253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.