آمادگی دانشگاه اصفهان برای ایفای نقش در فرآیند دیپلماسی علمی

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: این دانشگاه به عنوان دانشگاه برتر، جامع و معین استان این آمادگی را دارد که فرآیند دیپلماسی علمی را در جهت تقویت صلح و توسعه پایدار با همکاری دانشگاهیان شروع کرده و در این راستا در تقویت مبادلات علمی، فرهنگی، تمدنی، تبادل استاد- دانشجو و دیگر فعالیت‌های علمی ایفای نقش کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین هرسیج امروز _یکشنبه هجدهم تیرماه_ در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل اظهار کرد: تقارن حضور همزمان دیپلمات‌های کشورهای خارجی و دانشگاهیان، نخبگان و برگزیدگان کشوری را به فال نیک می‌گیریم. دیپلماسی علمی، یک ارتباط دوسویه بین علما و دانشمندان وبین سیاستمداران و دیپلمات‌ها برای دستیابی به اهداف ارزشمندی همچون صلح و ثبات بین‌المللی و حل مسائل برقرار می‌شود.

وی افزود: نبود ارتباط دوسویه بین این دو نهاد و مجموعه، منجر به تبعات ناخوشایندی برای بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای منطقه ما شده است. از دانشگاهیان انتظار می‌رود در جهت شناخت مسائل منطقه و جهان کمک کنند، تحلیل علمی از ریشه‌ها و منابع این معضلات داشته باشند و راهکارهایی را برای حل آن پیشنهاد دهند.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: از سیاستمداران و دیپلمات‌ها نیز انتظار می‌رود از تجویزهای آنی برای حل مشکلات پرهیز کنند. آنها باید نخبگان علمی و دانشگاهی را در کمک به سیاست‌گذاری‌ها به رسمیت بشناسند، اما به واسطه نبود پیوند بین این دو، شاهد بحران‌های مختلفی از جمله بحران محیط زیست و تنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هستیم و راهکارهای فعلی منجر به صلح نشده است.

هرسیج اضافه کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل عظیم اصفهان، این شهر را به یک شهر منحصربه‌فرد در کشور تبدیل کرده است. در هیچ استانی از کشور، دانشگاه‌های بزرگ و برتر در حد و اندازه دانشگاه‌های اصفهان در کنار یکدیگر قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: شهر اصفهان نیز به عنوان پایتخت فرهنگی و تمدنی محسوب می‌شود و به نصف‌جهان مشهور است، چراکه در تقویت و توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی نقش کلیدی داشته است. با پتانسیل عظیمی همچون مراکز علمی، دانشگاهی، صنعتی، ابنیه تاریخی، فرهنگی و تمدنی که در شهر اصفهان وجود دارد، می‌توانیم برای کمک به منطقه و جهان چاره‌اندیشی کنیم.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه برتر، جامع و معین استان این آمادگی را دارد که فرایند دیپلماسی علمی را در جهت تقویت صلح و توسعه پایدار با همکاری دانشگاهیان شروع کند و در این راستا در تقویت مبادلات علمی، فرهنگی، تمدنی، تبادل استاد-دانشجو و دیگر فعالیت‌های علمی ایفای نقش کند، به نحوی که شاهد توسعه و تقویت روابط اجتماعی و فرهنگی باشیم.

وی تصریح کرد: امید است نخستین کنگره دیپلماسی ملل با حضور فرهیختگان دانشگاهی و سیاستمداران داخلی و خارجی، به این فرآیند کمک کند.

کد خبر 672210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.