نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل در اصفهان آغاز شد

نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل با حضور اساتید دانشگاهی، دیپلمات‌ها و سفرای ۱۰ کشور در دانشگاه اصفهان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل با حضور اساتید دانشگاهی، دیپلمات‌ها و سفرای ۱۰ کشور دقایقی پیش در سالن پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان آغاز شد.

ایجاد فضایی نو برای آشنایی با فرهنگ و تمدن غنی و اصیل ایرانی‌-اسلامی، ترویج فرهنگ صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها، فراهم‌آوردن بستری مناسب برای دیپلماسی عمومی و علمی و بهره‌گیری از اندوخته‌های علمی میان ملت‌ها همچنین ایجاد زمینه‌های مناسب برای گفت‌وگوهای بین فرهنگی و ترویج ارزش‌های انسان‌دوستانه‌ای که ملت‌ها را به سمت صلح، دوستی و مقابله با خشونت سوق دهد، از جمله اهداف این کنگره است.

برگزاری این کنگره حدود یک سال پیش در بین تعدادی از دیپلمات‌های برجسته و پیشکسوت کشور مطرح شد که هدف از آن ارتباط مؤثر با جامعه جهانی و دیگر کشورها از طریق دیپلماسی غیررسمی بوده است.

در چارچوب شعار «ایران، تمدنی ماندگار»، این کنگره به دنبال ایجاد فضایی نو در جهت آشنایی با فرهنگ و تمدن غنی و اصیل ایرانی است.

میهمانان ویژه این برنامه سفیران و نمایندگان دیپلماتیک شماری از کشورهای شاخص و مورد هدف هستند که با توجه به اینکه این برنامه و این ایده و گفتمان، برای اولین بار در فضای کشور مطرح می‌شود سفیران، استادان برجسته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل سراسر کشور، نمایندگان دیپلماتیک تعدادی از کشورها، مدیران اندیشکده‌های فعال در حوزه ارتباطات بین‌الملل، دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در ایران و دبیران انجمن‌های فعال علم سیاسی در ایران و روابط بین‌الملل دانشگاه‌های سراسر کشور که اعضای اتحادیه هستند، در این همایش حضور پیدا خواهند کرد.

برنامه‌های این رویداد، به دو بخش علمی و فرهنگی تقسیم شده است و روز یکشنبه افتتاحیه برنامه برگزار خواهد شد. پس از آن دو پنل تخصصی تحت عنوان دیپلماسی عمومی و دیپلماسی علمی برگزار می‌شود که در آن تعدادی از دیپلمات‌های کشورهای خارجی، درباره موضوع پنل و اهداف کنگره سخنرانی خواهند کرد.

پس از اتمام برنامه‌های علمی داخل دانشگاه، برنامه‌های فرهنگی و هنری نظیر بازدید از آثار و ابنیه تاریخی اصفهان برگزار می‌شود، دلیل برگزاری رویداد دیپلماسی ملل در اصفهان این است که این مدل دیپلماسی رسمی میان پایتخت‌ها را تغییر دهیم و آن را میان ملت‌ها و شهرهایی غیر از پایتخت‌های سیاسی دنبال کنیم.

برنامه‌های فرهنگی با اقامت سفیران در یک هتل سنتی که فضای فرهنگی و تاریخی ایران را در دل خود دارد، دنبال می‌شود. همچنین ورزش‌های باستانی، زورخانه‌ای، موسیقی، نقالی و دیگر هنرهایی که از دیرباز در ایران وجود داشته است، در این رخداد دیپلماتیک برای حاضران عرضه خواهد شد. در روز دوم شاهد برگزاری اختتامیه در دانشگاه همراه با قرائت بیانیه و قطعنامه پایانی خواهیم بود.

کد خبر 672198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.