از تحقق عدالت شهری تا رقم خوردن غدیرستان دیگر در نصف‌جهان

عید غدیر امسال در کنار فعالیت‌های نهادی‌ فرهنگی و مردمی، شاهد حضور و فعالیت گسترده‌تر شهرداری اصفهان در رویدادها و برنامه‌های متعدد با محوریت این عید بودیم و خوشبختانه شعار رعایت عدالت خدمات فرهنگی، هنری در تمامی مناطق و محله‌های شهر اصفهان، در عید غدیر امسال بار دیگر تحقق یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عید غدیر در تقویم شیعیان به‌عنوان عیدالله‌اکبر معرفی شده و به نوعی می‌توان گفت این روز با سرنوشت بشر گره‌خورده است، اما شاید در این سال‌ها بزرگداشت عیدی با این عظمت تنها در خانه سادات و در مساجد محلات موردتوجه قرار می‌گرفت.

برخلاف سال‌های گذشته، در عید غدیر امسال، زمانی که در جای‌جای شهر قدم می‌گذاشتی به‌وضوح می‌دیدی که اصفهان برای خود «غدیرستان» شده است؛ از مساجد محل گرفته تا کوچه به کوچه شهر و خیابان‌های مختلف، اما آنچه تفاوت مشهود و فراوانی با دیگر زمان‌ها داشت، «مهمانی هشت کیلومتری» بود که به‌رسم سال قبل تهران برگزار شد؛ در این مهمانی که به وسعت و از جنس مردم بود، ۱۱۰ موکب از پل شهرستان تا پل مارنان برقرار و در کنار این موکب‌ها پیاده‌روی بزرگی در فاصله مذکور برگزار شد؛ در این میهمانی، شاید مهمان و میزبان شباهت‌های زیادی از نظر سن، ظاهر و… به هم نداشتند اما «عشق علی (ع)» دل‌ها را به هم نزدیک کرد و حضوری بی‌نظیر و متفاوت از مردم را رقم زد.

زمانی که نگاهی به حدفاصل پل شهرستان تا مارنان می‌انداختی، شاهد بودی که هر فردی با هر عقیده و نوع پوششی در این جشن شرکت کرده و در این میان حضور پررنگ نوجوانان آن‌هم از نوعی که شاید در نگاه اول ظاهر آنان را برانداز کنی، فکر کنی نسبت به شعائر مذهبی کم‌تر پایبند باشند، در این مراسم شرکت کرده‌اند، تجربه بی‌نظیر و مثال‌زدنی بود و یا وقتی در گذر چهارباغ قدم می‌زدی، غرفه به غرفه، مردم به عشق علی (ع) و به یاد اربعین کنار هم جمع شدند؛ روز گذشته همان مردمی که ظهر اربعین در موکب‌های سرزمین نینوا اشک می‌ریختد، باهم به شادی پرداختند و جلوه‌ای از حضور خود را به نمایش گذاشتند.

عید غدیر امسال به همگان ثابت کرد که اگر مسئولان در کنار مردم به میدان بیایند می‌توانند قاب‌هایی را به تصویر بکشند که تا مدت‌ها نقل محافل دوست و دشمن باشد. از طرفی عید غدیر امسال در کنار فعالیت‌های نهادی فرهنگی و مردمی، شاهد حضور و فعالیت گسترده‌تر شهرداری اصفهان در رویدادها و برنامه‌های متعدد با محوریت غدیر بودیم و خوشبختانه همان‌طور که شهرداری و مدیریت شهری اصفهان در شعارهای خود بر رعایت عدالت خدمات فرهنگی و هنری در تمامی مناطق و محله‌های شهر اصفهان تأکید دارند، در عید غدیر امسال بار دیگر این شعار تحقق یافت و شاهد برنامه‌های متنوع در مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان بودیم برنامه‌هایی که فقط برای یک قشر و گروه سنی خاص در نظر گرفته نشده بود و همه اقشار و گروه‌های سنی بنا بر ذائقه فرهنگی و هنری در این برنامه‌ها حضور داشتند.

سعید امامی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این معاونت همچون سال گذشته توسعه و حمایت جدی از برنامه‌های مردمی در شهر اصفهان را در دستور کار خود قرارداد تا امسال نیز شهر اصفهان به غدیرستان تبدیل شود.

از تحقق عدالت شهری تا رقم خوردن غدیرستان دیگر در نصف‌جهان

وی افزود: در همین راستا این معاونت، اجرای برخی برنامه‌ها و جشن‌ها را به مناسبت عید سعید غدیرخم برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کرده بود، چرا که سیاست کلی این معاونت در اجرای جشن‌ها و مراسم ویژه غدیر، حمایت از مجموعه‌های مردمی بوده که به پاسداشت این عید بزرگ پرداختند و جشن‌های مختلفی را در سطح شهر رقم زدند.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اتفاقی که با این نوع سیاست‌گذاری و این نوع نگاه در سال گذشته رخ داد، این بود که شهر اصفهان با برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای متنوع با محوریت غدیر، در سطح کشور شناخته و یکی از شاخص‌ترین کلان‌شهرهای کشور در این حوزه معرفی شود.

وی با اشاره به تنوع و تعدد برنامه‌های غدیر در سال گذشته خاطرنشان کرد: سال گذشته شهروندانی که در مناطق مختلف شهر تردد می‌کردند، حال و هوای جشن‌های متعدد با محوریت غدیر را حس کردند تا آنجا که شاید چنین حس و حالی را سال‌های پیش‌تر فقط در مناسبت‌هایی همچون ایام نیمه شعبان تجربه کرده بودند.

از تحقق عدالت شهری تا رقم خوردن غدیرستان دیگر در نصف‌جهان

امامی با بیان اینکه فراخوانی که برای حمایت از مجموعه‌های مختلف در سطح شهر برای ایام غدیر سال جاری منتشر شد ناظر بر همین رویکرد بود، خاطرنشان کرد: حمایت این سازمان مربوط به مجموعه‌هایی بود که برنامه‌های مربوط به بزرگداشت غدیر، این عید سعید را به فضاهای عمومی داخل شهر آوردند و به‌جای پرداختن به جشن در محیط‌های دربسته، همان برنامه را در سطح محلات یا گذرگاه‌های اصلی سطح شهر اجرا کردند.

وی گفت: به‌عنوان مثال اگر یک مسجد می‌خواست حتی پک پذیرایی ساده‌ای را به مناسبت عید غدیر بین نمازگزاران خود توزیع کند، همین اقدام را در محیط بیرون از شبستان خود و در فضای عمومی محله انجام داد.

مشارکت بیش از ۶۰۰ مجموعه فرهنگی برای حضور در جشن بزرگ شیعیان

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از فعالیت تعداد قابل‌توجهی از مجموعه‌های فرهنگی و مردمی برای مشارکت در فراخوان غدیر خبر داد و افزود: بیش از ۶۰۰ مجموعه فرهنگی برای شرکت در این فراخوان اعلام آمادگی کردند تا جشن‌ها، مواکب، برنامه‌ها و اتفاقاتی که قرار بود در این ایام غدیر رقم بزنند را در دل محلات برگزار کنند که خوشبختانه این امر با مشارکت بالای نهادهای مردمی صورت گرفت.

وی گفت: این معاونت با محوریت بخشی از شخصیت‌های حقیقی و مردمی علاقه‌مند به ساحت مقدس امیرالمومنین (ع)، به دنبال این بود که به‌غیر از جشن‌های متعدد و متکثری که در دل محلات رقم می‌خورد، در هر منطقه حداقل دو یا سه رویداد شاخص شهری در عرصه‌های اصلی و پرتردد منطقه اجرا کند و همین طور هم که شاهد بودیم این امر انجام شد.

امامی تأکید کرد: به این ترتیب ۳۰ تا ۵۰ عنوان جشن بزرگ و شاخص شهری بدون دخالت شهرداری رقم خورد و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان فقط تسهیل‌گر و مساعدت‌کننده این اقدامات بود که این مهم با حمایت هیئت‌های مذهبی که اعلام آمادگی کردند، انجام شد و معاونت اجتماعی شهرداری اصفهان از این مجموعه‌ها فقط حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های غدیر با محوریت فعالان مردمی علاقه‌مند به احیای عیدالله‌اکبر انجام شد، تأکید کرد: برنامه‌های امسال، بدون دخالت شهرداری اصفهان و با همت یک جریان مردمی در شهر اصفهان اجرا شد.

از تحقق عدالت شهری تا رقم خوردن غدیرستان دیگر در نصف‌جهان

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، اضافه کرد: علاوه بر برنامه‌های فوق، اداره رویدادهای معاونت اجتماعی نیز برنامه شهری خود را با عنوان «با غدیر» در دستور کار داد و به مناسبت این عید سعید، به مدت پنج شب، از دوازدهم تا شانزدهم تیرماه با همکاری معاونت فرهنگی منطقه ۴ شهرداری اصفهان این رویداد را برگزار کرد.

امامی با تأکید بر ترویج فرهنگ "هدیه دادن" شهروندان به یکدیگر به‌ویژه در بین کودکان و نسل نوجوان گفت: این معاونت بر ترویج این فرهنگِ حسنه در ایام غدیر تأکیدات فراوانی داشت، چرا که عید غدیر از همه جهات بزرگ‌ترین عید برای ما محسوب شد و به همین دلیل تلاش برای توسعه فرهنگ هدیه دادن در این ایام رسالت ویژه تابلوهای فرهنگ شهروندی ما بود.

کد خبر 672061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.