«بابوکان» سومین مقصد محله‌محوری/بزرگترین خانه کودک اصفهان تا ۱۴۰۳ در منطقه ۲ افتتاح می‌شود

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان گفت: بر اساس افق نگاه شهرداری اصفهان، سهم اعتبارات پروژه‌های محله‌محور این منطقه در سال جاری حدود ۱۶۰ میلیارد تومان تعیین شده است که نشان از رویکرد مدیریت شهری در خصوص زدودن گرد بی‌توجهی و محرومیت از چهره منطقه دو دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «محله‌محوری» یکی از موضوعات کلیدی فعالیت در شورای ششم اصفهان بوده است؛ بر اساس آمارهای موجود در شهرداری و بر مبنای بررسی‌های سنوات گذشته، حدود ۲۲۰ محله در اصفهان وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ محله در اصفهان نسبت به محلات دیگر دارای امکانات کمتری است.

در بعضی مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان نسبت به سایر مناطق، محلات ضعیف و کمتربرخوردار بیشتری وجود دارد، در بعضی دیگر از مناطق نیز این نوع محلات محدودتر است، رویکرد محله‌محوری شورای ششم این است که در سطح محلات خدمات مورد نیاز شهروندان از جمله فضای سبز، مراکز فرهنگی، مذهبی، تفریحی و مراکز توان‌افزایی را فراهم کند و در تعدادی از محلات شهر اصفهان که معضلات اجتماعی وجود دارد توجه به حل معضلات و اقدامات در جهت رفع آن‌ها مانند ایجاد فضای ورزشی را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

در برنامه‌ریزی‌ها قرار بر این بوده است که از سال ۱۴۰۰ هر سال شناسایی دو محله در هر منطقه شهر اصفهان که از امکانات کمتری برخوردار بوده و نیازمند توجه و فعالیت عمرانی است در دستور کار قرار گیرد و تیم‌های شهرداری در «میز محلات» مناطق حضور و با اجتماع شهروندان در سازمان‌های مردم‌نهاد، مساجد، خیریه‌ها و گروه‌های ورزشی ارتباط برقرار کنند.

تیم‌های شهرداری موظف هستند ضعف و کمبودهایی که از دیدگاه شهروندان مهم بوده را شناسایی کنند و به‌صورت فهرست شده ارائه دهند تا در قالب توجه به محلات کمتربرخوردار مورد بررسی قرار گیرد، بر این اساس هر سال فعالیت‌ها در ۳۰ محله در ۱۵ منطقه شهر اصفهان انجام می‌شود تا با اعمال فعالیت‌های خاص، مشکلات و معضلات در محلات احصا و برنامه‌ها برای مرتفع شدن نیازها انجام شود.

برای عملیاتی شدن این برنامه بودجه مشخصی برای رسیدگی بیشتر به این محلات و انجام اقدامات خاص و رفع نیازها در نظر گرفته شده است.

توجه به محلات کمتربرخوردار سبب فراهم شدن بستر رشد در محلات و توسعه پروژه‌ها می‌شود، این اتفاق رغبت مردم به سکونت در این محلات افزایش پیدا خواهد کرد و در جهت رفع معضلات اجتماعی این محلات نیز کمک‌کننده است، این اقدام شورای ششم و شهرداری اصفهان همکاری دستگاه‌های دیگر را نیاز دارد، امیدوارم همکاری و هم‌افزایی در این حوزه در سال ۱۴۰۱ اتفاق بیفتد و در مجموع با تأمین منابع از سوی مدیریت شهری، توجه به اقدامات و ارائه برنامه سایر دستگاه‌ها شاهد رفع مشکلات در محلات کمتربرخوردار باشیم.

منطقه دو شهرداری اصفهان یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهری اصفهان است که بافت سنتی و قدیمی آن از دیرباز تا به امروز حفظ شده است؛ در محدوده این منطقه هشت محله از جمله برزان، آفاران، ولدان، جاوان، سودان، فردوان، بابوکان و دهنو واقع شده است؛ در این منطقه بالغ بر ۶۹ هزار نفر ساکن هستند و ۱۰۴ هکتار معادل حدود ۱۰ درصد از مساحت آن را بافت فرسوده تشکیل داده است.

با توجه به رویکرد محله‌محوری در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، سال گذشته محله‌های دهنو و ولدان در منطقه دو شهرداری اصفهان برای این موضوع انتخاب و اقدامات خوبی برای ارتقای سطح کیفیت زندگی ساکنان شد؛ در سال جاری نیز محله بابوکان مورد بازآفرینی و رشد کیفی قرار می‌گیرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با محمد صیرفی‌نژاد، مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان به‌منظور آگاهی‌بخشی به شهروندان از اقدامات و فعالیت‌های مهم در محلات این منطقه است.

«بابوکان» سومین مقصد محله‌محوری/بزرگترین خانه کودک اصفهان تا ۱۴۰۳ در منطقه ۲ افتتاح می‌شود

اختصاص ۳ میلیارد تومان برای زیرسازی و روکش آسفالت معابر

ایمنا: چه رویکردی برای ارائه خدمات مطلوب در این منطقه دارید؟

صیرفی‌نژاد: رویکرد جدید مدیریت شهری ارتقای کیفی محلات و بحث‌های محله‌محور است، به همین منظور از سال گذشته تعدادی از محلات منطقه دو را برای این موضوع انتخاب کردیم که محله دهنو یکی از این محلات است.

بعضی محرومیت‌ها در محله دهنو وجود داشت که سال گذشته با تشکیل میز محلات و هم‌فکری اهالی و معتمدین محل معضلات را شناسایی و برای سال جاری بودجه‌ای اختصاص داده شد و فعالیت‌های بسیار خوبی در راستای محرومیت‌زدایی و ارتقای کیفی محل در محله دهنو پیش‌بینی کردیم که در دست اقدام است.

از جمله اقدامات سال جاری، پیاده‌روسازی در دو گذر اصلی محله دهنو است که برای پیاده‌روسازی خیابان امام خمینی (ره) مبلغ سه میلیارد تومان و خیابان ولی‌عصر (عج) حدود چهار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و امیدوارم بتوانیم تا پایان سال جاری در اختیار شهروندان محله دهنو قرار دهیم.

همکاران من در معاونت خدمات شهری برای بازگشایی گلوگاه‌ها نیز توجه داشته‌اند و در این راستا به مالکان بعضی منازل ابلاغ لازم انجام شده است که امیدوارم بتوانیم با بودجه خوبی که در راستای محرومیت‌زدایی از سوی شهرداری مرکزی لحاظ شده است و با همکاری مالکان، برای آزادسازی گلوگاه‌های این منطقه گام‌های خوبی برداریم.

با توجه به بودجه محرومیت‌زدایی که طی سه ماه اخیر از سمت شهرداری مرکزی اختصاص داده شده است، امسال بیش از سه میلیارد تومان اعتبار برای زیرسازی و روکش آسفالت معابر فرعی و کوچه‌های داخل محله، همچنین ارتقای کیفی و بهسازی معابر در نظر گرفته شده است.

ایمنا: برای بهبود خدمات حمل‌ونقل در محلات چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

صیرفی‌نژاد: یکی از خواسته‌های بحق اهالی منطقه دو، ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی است، لذا این درخواست را به‌صورت مکتوب به شرکت واحد اتوبوسرانی انتقال دادیم؛ در حال حاضر دو خط اتوبوس در این منطقه ارائه خدمات می‌دهد که با توجه به خرید تعدادی اتوبوس که توسط شهرداری مرکزی انجام شده است، مقرر شد تا پایان امسال برای تقویت شبکه حمل‌ونقل عمومی با ارائه اتوبوس‌های جدید بتوانیم خواسته اهالی منطقه را برطرف کنیم.

همچنین سال گذشته حدود ۱۸ میلیارد هزینه آسفالت معابر شد و در زمان مشابه سال ۱۴۰۰ شش میلیارد هزینه شد، به عبارتی سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ سه برابر آسفالت معابر و زیرسازی در معابر و گذرهای منطقه دو داشتیم، امسال نیز بودجه بسیار خوبی در راستای آسفالت معابر و زیرسازی در نظر گرفته شده است که با وجود توجه ویژه شهردار اصفهان، امیدواریم بتوانیم نسبت به این مهم بهترین عملکرد را داشته باشیم.

رویکرد مدیریت شهری زدودن گرد بی‌توجهی و محرومیت از چهره منطقه ۲ است

ایمنا: به پروژه‌های محله‌محور اشاره کنید.

صیرفی‌نژاد: مدیریت شهری در دوره ششم همواره در محرومیت‌زدایی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در سطح محلات تاکید داشته و بر این اساس از بودجه ۱۶۵ میلیارد تومانی شهرداری منطقه دو در سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان آن متعلق به پروژه‌های محله محوری و رفع محرومیت بود.

بر اساس افق نگاه شهرداری اصفهان، اعتبارات شهرداری منطقه دو در سال‌جاری بیش‌از دو برابر سال گذشته شد؛ سهم بودجه پروژه‌های محله محوری این منطقه نیز حدود ۱۶۰ میلیارد تومان تعیین شد که نشان از رویکرد مدیریت شهری در خصوص زدودن گرد بی‌توجهی و محرومیت از چهره منطقه دو شهرداری دارد.

با توجه به رویکردی که مدیریت شهری در راستای ارائه خدمات بهینه و عدالت‌محور داشته است، در سال گذشته دو محله دهنو و ولدان را به‌عنوان محلات هدف محله‌محور انتخاب کردیم، همینطور که اشاره شد بیشتر محلات ما از بدیهیات شهری مانند آسفالت مناسب معابر و پیاده‌روسازی محروم هستند و در طول سال‌های گذشته به دلایل مختلف آنچه شایسته مردم فهیم این منطقه بوده انجام نشده است.

با تغییر رویکردی که در خصوص ارتقای کیفی محلات به‌ویژه با هدف‌گیری محلات محروم انجام می‌شود، امسال در ادامه محلات محله‌محور محله بابوکان را نیز به دو محله دیگر اضافه کردیم و به این ترتیب، در سال جاری سه محله دهنو، ولدان و بابوکان را در محله‌محوری خواهیم داشت.

ایمنا: سال گذشته چه اقداماتی در محلات این منطقه انجام شد؟

صیرفی‌نژاد: مجموعه اقدامات زیادی در حوزه‌های عمرانی، خدماتی و فرهنگی از پروژه‌های بزرگ شهری تا پروژه‌های کوچک محله‌محور برنامه‌ریزی شده است؛ از جمله آن‌ها، احداث بزرگ‌ترین خانه کودک و نوجوان شهر اصفهان در مجاورت پارک قلمستان است که امیدواریم امسال مرحله سفت‌کاری و نازک‌کاری پروژه به اتمام برسد و ابتدای سال آینده با تجهیز آن بزرگترین خانه کودک و نوجوان شهر اصفهان را در اختیار شهروندان منطقه دو و دیگر مناطق اصفهان قرار دهیم.

احداث دو خیابان دکل برق حدفاصل خیابان بابک و کندروی امام خمینی (ره) که در راستای ارتقای کیفی محله و بحث‌های روان‌بخشی ترافیک محله مؤثر است، ۷۰ درصد از آزادسازی خیابان ولی‌عصر در محله دهنو در سال گذشته انجام شده که با توجه به ریزدانگی بافت مسکونی در آن‌جا تملک بسیار سخت است و باعث آزار و اذیت اهالی محله شده است، امیدوارم در یکی دو ماه آینده ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز پایان پیدا کند و سایر تملک‌ها انجام گیرد و احداث قطعه نهایی خیابان ولی‌عصر را در سال جاری داشته باشیم.

«بابوکان» سومین مقصد محله‌محوری/بزرگترین خانه کودک اصفهان تا ۱۴۰۳ در منطقه ۲ افتتاح می‌شود

پیگیر حل معضل اراضی کشاورزی از طریق کمیسیون ماده ۵ هستیم

ایمنا: دستاوردهای دیدار شهردار در قالب برنامه «مردم سلام» با اهالی این منطقه چه بود؟

صیرفی‌نژاد: برای انجام دیدار مردمی شهردار اصفهان با عنوان «مردم سلام» در حسینیه انصار الحسین (ع) محله دهنو میزبان اهالی این منطقه بودیم که استقبال بسیار خوبی از سوی آن‌ها و معتمدان محلات نه‌گانه انجام شد و به‌صورت رودررو مسائل خود را با شهردار در میان گذاشتند.

آن‌ها با توجه به اتفاقات مثبتی که در سال گذشته رخ داده بود، خواستار استمرار ارائه خدمات در راستای ارتقای کیفی خدمات بودند و موارد متعددی مطرح شد که یکی از معضلات مهم وجود اراضی کشاورزی داخل بافت‌های مسکونی است که از طریق کمیسیون ماده ۵ پیگیر حل این مسئله هستیم تا بتوانیم اقدامات قانونی را در این راستا انجام دهیم.

همچنین مقرر شد مواردی از جمله آسفالت معابر، آزادسازی گلوگاه‌ها و پیاده‌روسازی به‌صورت جداول پیاده‌سازی شود و تک‌به‌تک پیگیری و جلسات به‌صورت دوره‌ای چند ماه یک‌بار تکرار و موارد دوباره بیان شود.

ایمنا: تغییر کاربری اراضی بر چه اساس تأیید می‌شود؟

صیرفی‌نژاد: منطقه دو شهرداری اصفهان با مساحت حدود دو هزار هکتار در شمال غرب اصفهان محدوده ابتدای میدان جمهوری تا میدان استقلال واقع شده است که از کل مساحت منطقه حدود ۵۰ درصد داخل محدوده و ۵۰ درصد داخل حریم است.

سازوکار کمیسیون ماده ۵ به این صورت است که یک کمیسیون فرادستی در استانداری با دبیری نماینده اداره کل مسکن و شهرسازی و معاون فنی و عمرانی استانداری و دیگر دستگاه‌های عضو این کمیسیون تشکیل می‌شود؛ شهرداری در این کمیسیون فقط یک حق رأی دارد و درخواست‌ها را مطرح می‌کند.

در حال حاضر پهنه‌بندی زمین‌های کشاورزی منطقه روی میز کمیسیون ماده ۵ است، با توجه به تغییرات اقلیمی و بحث کمبود منابع آبی و انجام نشدن کشت و زرع که در سال‌های گذشته در این پهنه‌ها صورت گرفته است، در حال حاضر زمین‌ها لم‌یزرع و معضلات زیاد زیست‌محیطی و حتی اجتماعی برای محلات ایجاد کرده است که به‌طور جد پیگیر هستیم تا جایی که ظرفیت‌های قانونی شهرداری اجازه دهد، در خصوص تغییر کاربری اقدام شود.

شهرداری در کمیسیون ماده ۵ فقط یک حق رأی دارد و دستگاه‌های دیگر از جمله محیط زیست، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و ادارات مختلف نیز اظهار نظر می‌کنند، لذا امیدواریم با توجه به اقدامات کارشناسی خوبی که توسط مشاور انجام شده است، بتوانیم اعضای کمیسیون را مجاب کنیم تا اقدامات مثبت در این زمینه رخ دهد.

احداث زمین ورزشی روباز در محله جاوان

ایمنا: برای بهبود روند پیاده‌روسازی محلات چه اقداماتی انجام شده است؟

صیرفی‌نژاد: پروژه‌های پیاده‌روسازی متعددی طی سال گذشته در محله‌های ولدان و دهنو انجام شد به‌طوری که دو پروژه پیاده‌روسازی در محله ولدان در خیابان‌های شهیدان غربی و ملت داشتیم و در محله دهنو نیز پیاده‌روسازی خیابان امام خمینی (ره) حدفاصل میدان استقلال تا خیابان ام‌البنین (س)، همچنین پیاده‌روسازی خیابان ولی عصر (عج) انجام شد که در ارتقای کیفی این دو محل بسیار مؤثر بود.

سال گذشته عملیات آسفالت در محله جاوان حدفاصل صمدیه تا کهندژ با هزینه حدود سه میلیارد تومان انجام شد و در معابر اصلی این محله پخش آسفالت و زیرسازی داشتیم، این اقدام در سال جاری ادامه دارد و به معابر فرعی ورود پیدا می‌کنیم.

در خیابان مدرس‌نجفی واقع در محله جاوان، یک فرهنگ‌سرای فعال به نام «فرهنگسرای قرآنی معلم» داریم که به‌ویژه در حوزه نوجوانان فعال است، علاوه بر ورزشگاه حر در بودجه امسال نیز احداث یک زمین ورزشی روباز در نظر گرفته شده است که امیدواریم تا پایان سال در اختیار شهروندان این محله قرار گیرد.

ایمنا: چه اقداماتی در راستای بهبود شرایط و توسعه فضای سبز محلات منطقه دو انجام شده است؟

صیرفی‌نژاد: قطعات فضای سبز در محلات منطقه به‌صورت یکسان پراکنده نشده است، لذا در حال حاضر رویکرد ما توجه به ایجاد این فضاها در نقاط مختلف منطقه است؛ به‌عنوان مثال در محله رسالت که یک محله نوساز است، قطعات فضای سبز خوبی پیش‌بینی شده و به‌لحاظ سرانه فضای سبز از امکانات خوبی برخوردار است اما تعدادی از محلات مانند دهنو یا جاوان از سرانه فضای سبز کمتری برخوردار هستند.

پارک‌هایی نیز وجود دارد که در طول سال‌های گذشته مستهلک شده و به همین جهت، اقداماتی برای به‌روزآوری و ارتقای کیفی آن‌ها انجام نشده است. امسال در تمام پارک‌های محلات اقداماتی را برای ارتقای کیفی سخت‌افزاری، مبلمان شهری و اسباب‌بازی کودکان پیش‌بینی کردیم، به عنوان مثال توسعه و تجهیز پارک محلی سهراب نریمانی را در محله دهنو و پارک پیرمردها را در سال جاری داریم، همچنین تملک قطعه جدید فضای سبز در محله دهنو را خواهیم داشت.

پارک محله مشکین از لحاظ فضای سبز بسیار مستهلک است و اسباب‌بازی برای کودکان در آن وجود ندارد که رسیدگی به این موضوع در برنامه امسال منطقه است، همچنین سه پارک بابوکان، انصار المهدی (عج) و حکیم‌صفایی در محله بابوکان نیز در دستور کار محله‌محور قرار دارد.

توسعه پارک پرتو بختیار دشت، پارک کیان‌پارس و الزهرا (س) در محله رسالت و پارک قلمستان را نیز خواهیم داشت، امیدواریم با اختصاص بودجه خوبی که در نظر گرفته شده است، بتوانیم در ابعاد مختلف پارک ارتقای کیفی داشته باشیم و فضای مفرحی برای شهروندان ایجاد کنیم.‌

در راستای بهبود فضای بصری محلات نیز سال گذشته دیوارنگاره‌ها، المان‌های شهری و پاتوق‌های شهری ایجاد و در محله دهنو و ولدان دیوارنگاره‌های بسیار خوبی انجام شد و فضای بصری بسیار خوب و شادابی را برای شهروندان فراهم کردیم.

کد خبر 672023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.