مشارکت دستگاه‌های اجرایی؛ راهکار برون‌رفت از پیری جمعیت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه از ۱۰ سال گذشته هشدار بحران جمعیت در ایران به صدا درآمده است، گفت: راه برون‌رفت از مسئله ناباروری و پیری جمعیت، مشارکت و عزم جدی تمام دستگاه‌های اجرایی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارسلان خالدی‌فر امروز _شنبه هفدهم تیرماه_ در نخستین همایش علمی سقط جنین غیرقانونی، پیامدها و عوارض جسمی، روحی و روانی مرتبط با آن با رویکرد جوانی جمعیت، اظهار کرد: ۴۳ طرح تحقیقاتی در راستای جوانی جمعیت، ناباروری و سقط جنین در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شده است که نتایج علمی این تحقیقات به صورت عملیاتی در جامعه اثربخش خواهد بود.

وی افزود: انجام مگا پروژه‌های تحقیقاتی با موضوع سقط جنین و ناباروری، تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت، ایجاد جبهه جمعیت در بستر فضای اینترنتی و برگزاری بیش از صد نشست و جلسه تخصصی در قالب قرارگاه و کارگروه از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در راستای جوانی جمعیت بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه انسان سالم، مولد توسعه در تمام دنیا است، تصریح کرد: یک جامعه با نیروی جوان، سالم و مولد، در همه عرصه‌ها پیشرفت و شکوفایی دارد.

وی با اشاره به عوارض پیری و سالخوردگی جمعیت، اضافه کرد: اگر در یک کشور جمعیت بالای ۶۵ سال نسبت به جمعیت زیر ۱۵ سال روند صعودی داشته باشد، با انفجار و بحران جمعیتی روبه‌رو است.

خالدی‌فر با بیان اینکه از ۱۰ سال گذشته هشدار بحران جمعیت در ایران به صدا درآمده است، گفت: راه برون‌رفت از مسئله ناباروری و پیری جمعیت، مشارکت و عزم جدی تمام دستگاه‌های اجرایی است؛ امروزه فعالیت در عرصه جوانی جمعیت، امری مهم و نمادی از یک جهاد واقعی است.

وی گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین سنی جمعیت یک کشور اگر زیر ۲۰ سال باشد آن جامعه جوان تلقی می‌شود، اگر این شاخص بین ۲۰ تا ۳۰ سال باشد جامعه میانسال و بالای ۳۰ سال جامعه با پیری مواجه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال‌وبختیاری در تشریح معایب پیری جمعیت، خاطرنشان کرد: افزایش سن یک جامعه و پیری آن بر مسائل مختلف اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و دفاعی اثر منفی دارد و باعث بروز هزینه‌های زیاد و کاهش نیروی کار می‌شود.

کد خبر 672009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.