پیشنهاد پرداخت حق انشعابات مدارس خیرساز توسط دولت به کجا رسید؟

از آن‌جایی که حق انشعاب مدارس خیرساز پیش‌تر رایگان بود، در بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد ۵۰ درصد رایگان برای این امر داده شد، اما در نهایت در قانون بودجه ۱۴۰۲ این امر حذف شد، اکنون نیز پیشنهاد پرداخت حق انشعابات به صورت صددرصدی در برنامه هفتم توسعه مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از تأکیدات دولت سیزدهم ضرورت توجه به زیرسازی ساختمان مدارس است، از این رو برای ۱۶ میلیون دانش‌آموزی که در مدارس حضور دارند دولت توجه ویژه‌ای به بازسازی، نوسازی، زیباسازی و حذف مدارس کانکسی داشته است.

خیران مدرسه‌ساز یکی از پدیده‌های کم‌نظیر و امیدآفرین در سطح کشور هستند و مدرسه‌سازی خیران نشانه‌ای از اهمیت نظام تعلیم و تربیت در بین مردم است.

پیش‌تر حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اعلام کرد که تعهد ۷۶۰۰ میلیارد تومانی خیران در دو سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، رشد بالغ‌بر ۲۰۰ درصد را نشان می‌دهد، این مهم در حالی محقق شد که کشور شاهد هجمه گسترده دشمنان در مسیر ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم بود؛ مشارکت قابل توجه مردم در مدرسه‌سازی تلاش دشمنان را خنثی کرد و مدرسه‌سازی را به جلوه درخشانی از امیدآفرینی در سطح جامعه مبدل کرد.

پیشنهاد پرداخت حق انشعابات مدارس خیرساز توسط دولت در برنامه هفتم

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از پیشنهاد پرداخت حق انشعابات مدارس خیرساز به صورت صد درصدی توسط دولت، در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

وی با اشاره به اینکه حق انشعاب مدارس خیرساز پیش‌تر رایگان بود، در بودجه ۱۴۰۲ نیز پیشنهاد ۵۰ درصد رایگان برای این امر داده شد اما در نهایت در قانون بودجه ۱۴۰۲ این امر حذف شد، افزود: با این حال ما این پیشنهاد را در قانون برنامه هفتم توسعه ارائه داده‌ایم تا از اعتباراتی که برایمان پیش‌بینی می‌کنند، پرداخت حق انشعابات مدارس خیرساز به صورت صددرصدی با دولت باشد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: پیشنهاد ما در برنامه هفتم این است که منابعی را در اختیار ما قرار دهند تا در کنار خیری که مدرسه‌ای می‌سازد باشیم و پرداخت حق انشعاب این مدارس به صورت صددرصد با دولت باشد.

خان‌محمدی تاکید کرد: این پیشنهاد در حال حاضر در کمیسیون تخصصی تصویب شده، اما باید در کمیسیون تلفیق تصویب شود و به صحن برود. در صورت تصویب پرداخت حق انشعاب مدارس خیر ساز به صورت صددرصدی با دولت می‌شود.

۲۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نوسازی مدارس نیاز است

طی روزهای گذشته ناصر قفلی، رئیس جامعه خیران مدرسه‌ساز در یک نشست خبری اظهار کرد: اکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل مدرسه خیرساز و ایجاد و تجهیز و بازسازی سرویس‌های بهداشتی نیاز است که اگر امسال این عدد محقق نشود، سال آینده این رقم ۲۵ یا ۳۰ هزار میلیارد می‌شود و خیران نیز کار را متوقف کرده‌اند؛ چرا که سال‌ها است مدرسه آنها تکمیل نشده است.

وی افزود: خیرساز بودن از خیر بودن مهم‌تر است، چرا که می‌توان آنچنان بر افراد تأثیر گذاشت که تا سال‌ها مدرسه ساخته شود.

رئیس جامعه خیران مدرسه‌ساز تصریح کرد: مجمع خیران مدرسه‌ساز از سال ۷۷ به طور رسمی کار خود را آغاز کرد، ما شش میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که اگر حتی ۱۰ درصد آنها هم خیر شوند، حدود ۶۰۰ هزار نفر می‌شود؛ همچنین سرمایه‌های سرگردان بسیاری در کشور وجود دارد که می‌توان از آن بهره‌مند شد. اکنون ۴ یا ۵ هزار خیر مدرسه‌ساز داریم که باید تا سال آینده به ۱۰ هزار نفر برسند.

وی ادامه داد: اگر دولت به مشکلات رسیدگی کند، به سادگی ۲۰ هزار میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی ایجاد می‌شود، اولین مشکل این است که سازمان برنامه و بودجه در سال‌های گذشته اوراق سه ساله که نیم‌بها بوده را به نوسازی مدارس داده است و نوسازی نتوانسته به این دلیل هزینه پروژه‌های ناتمام نوسازی را پرداخت کند، بنابراین خیران می‌گویند تا مدرسه‌های قدیمی ساخته نشود، نسبت به ساخت مدرسه جدید اقدام نمی‌کنند.

مدرسه‌سازی بی‌وقفه در حال انجام است

پیش‌تر نیز فریدالدین عبدیزدان، مدیرعامل مجمع خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان با بیان اینکه دیدگاه مجموعه خیران مبنی بر دائمی بودن جریان مدرسه‌سازی است، گفت: مدرسه‌سازی در اصفهان، بی‌وقفه در حال انجام است؛ همچنین در حال حاضر مدرسه‌سازی به عنوان فرهنگ بین مردم جای گرفته است و خیران بسیاری در این امر همکاری دارند و بخش عمده موفقیت در جذب خیران و مشارکت آنها در حوزه مدرسه‌سازی را مدیون رسانه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه جریان مدرسه‌سازی به عنوان اقدامی تخصصی به اداره کل نوسازی مدارس محول شده است، اضافه کرد: مجمع خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان در سال ۱۳۷۸ تأسیس شد و هیئت مدیره این مجمع، ۹ عضو دارد. هفت عضو هیئت مدیره این مجمع، از خیران و دو عضو دیگر مدیرکل نوسازی مدارس و مدیرکل آموزش و پرورش استان است.

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان تصریح کرد: به‌رغم تمام افکار موجود در جامعه مبنی بر نداشتن نیاز به مدرسه و لزوم مشارکت خیران در سایر حوزه‌ها، دیدگاه مجموعه خیران مبنی بر دائمی بودن جریان مدرسه‌سازی است و به‌رغم تمام محدودیت‌های اقتصادی و تورم، جریان مدرسه‌سازی در استان اصفهان بدون وقفه و باانگیزه در حال انجام است.

کد خبر 671973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.