حمل ۷۶ درصد از گندم خریداری شده به سیلوها و کارخانه‌های آردسازی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ گفت: ۳۶ هزار تن گندم به وسیله 1۷۴۵ محموله حمل شده، همچنین تقریباً ۷۶ درصد گندم خریداری شده از کشاورزان، به سیلوها و کارخانه‌های آردسازی حمل شده است.

محسن ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از ابتدای فصل خرید تاکنون مقدار ۳۶ هزار تن گندم از مراکز خرید مباشرت تعاون روستایی به سمت سیلوها و کارخانه‌های آردسازی حمل شده است.

وی افزود: این مقدار گندم به وسیله ۱۷۴۵ محموله، همچنین تقریباً ۷۶ درصد گندم خریداری شده از کشاورزان به سیلوها و کارخانه‌های آردسازی حمل شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان پیش از این اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت تا پنجم تیرماه ۲۱,۷۰۰ تن گندم به ارزش تقریبی ۱,۹۸۰ میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شده و در حال انجام است.

ضیایی افزود: از کل مطالبات کشاورزان که لیست آنها در اختیار بانک کشاورزی است، مبلغ ۱,۴۸۴ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی گفت: رشد خرید تضمینی گندم امسال نسبت به مدت زمان مشابه ۳۰ درصد است که این مقدار گندم تاکنون توسط ۲,۵۹۶ کشاورز و طی ۴,۹۳۷ محموله به مراکز مربوط تحویل داده شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: ۴۴ مرکز تعاون روستایی به همراه دو سیلوی ملکی و ۱۰ کارخانه آردسازی برای تحویل گندم مازاد بر نیاز کشاورزان سازماندهی شده است.

وی ادامه داد: خرید تضمینی در این استان از ابتدای خردادماه از شرق اصفهان و شهرهای کاشان، اردستان و آران و بیدگل آغاز شده است و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

خرید تضمینی گندم از ۵ میلیون تن گذشت

همچنین وزارت جهاد کشاورزی دهم تیرماه اعلام کرد که از ابتدای فروردین‌ماه تا هفتم تیرماه سال جاری، بیش از پنج میلیون تن گندم در قالب ۸۸۹ هزار محموله به صورت تضمینی از ۳۰۹ هزار کشاورز در سرتاسر کشور خریداری شده است.

میزان خرید گندم در ۱۰۰ روز آغازین امسال با تحویل ۵ میلیون و ۱۵ هزار تن گندم از کشاورزان که نسبت به سال گذشته، یک میلیون و ۱۰۷ هزار تن افزایش داشته است، از رشد بیش از ۲۸ درصدی برخوردار بوده و با واریز ۵۰ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان پول تحویل گندم به حساب کشاورزان، بیش از ۶۷ درصد از مطالبات این پرداخت شده است.

به ترتیب استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۷۱۵ هزار تن، فارس با ۸۰۸ هزار تن، گلستان با ۴۹۸ هزار تن، ایلام با ۲۹۰ هزار تن، خراسان رضوی با ۲۵۲ هزار تن، کرمان با ۲۴۱ هزار تن و کرمانشاه با ۱۶۶ هزار تن بیشترین مقدار خرید گندم را داشته‌اند.

همچنین به ترتیب استان‌های فارس با ۴۱۱ هزار تن، خوزستان با ۳۶۰ هزار تن، ایلام با ۱۱۸ هزار تن، بوشهر با ۱۰۲ هزار تن، لرستان با ۸۴ هزار تن و کرمانشاه و کرمان هر یک با ۷۷ هزار تن، بالاترین میزان افزایش خرید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: به ترتیب استان‌های بوشهر و یزد هر یک با بیش از ۵.۵ برابر، لرستان با بیش از ۲.۵ برابر، کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۲.۵ برابر، فارس با بیش از دو برابر و سیستان و بلوچستان با حدود دو برابر، بیشترین میزان رشد خرید را نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

۶۷ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد

بنابر این گزارش، در ۱۰۰ روز نخست امسال، بیش از دوسوم مطالبات کشاورزان سراسر کشور پرداخت شده است که در این میان، به ترتیب کشاورزان استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، کرمان، قم، بوشهر، سیستان و بلوچستان، ایلام و گلستان، از ۷۳ تا ۷۷ درصد مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

عملیات عظیم خرید تضمینی گندم که در استان‌های غرب و شمال‌غرب کشور به‌تازگی آغاز شده است، در بسیاری از استان‌های کشور همچنان ادامه دارد و همزمان، فرآیند گسترده واریز مطالبات کشاورزان از طریق مبادی مربوطه در دست پیگیری است تا نسبت به پرداخت پول خرید گندم از کشاورزان در کمترین زمان ممکن اقدام شود.

کد خبر 671958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.