ایران و نقش‌آفرینی در نظام بین‌الملل با عضویت در شانگهای

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: حضور جمهوری اسلامی در پیمان شانگهای، یک تحرک جدید به این پیمان تزریق کرد. موقعیت ممتاز ایران و کشورهای عضو نشان از این دارد که این کشورها در مقابل جریاناتی که امروز در اروپا و آمریکا وجود دارد، یک قدرت مؤثر منطقه‌ای را شکل داده‌اند.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای اظهار کرد: ایران چند سالی است که به‌عنوان عضو ناظر در پیمان شانگهای حضور دارد. حضور فعال ایران موجب شده است که پیمان شانگهای تمایل داشته باشد، ایران به عضویت رسمی این پیمان منطقه‌ای درآید.

وی افزود: حضور جمهوری اسلامی در این پیمان، یک تحرک جدید به این پیمان تزریق کرد. موقعیت ممتاز ایران و کشورهای عضو نشان از این دارد که این کشورها در مقابل جریاناتی که امروز در اروپا و آمریکا وجود دارد، یک قدرت مؤثر منطقه‌ای را شکل داده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هدف این پیمان قدرتمند را استفاده از همه ظرفیت‌های این بخش از کره زمین دانست و افزود: حضور جمهوری اسلامی ایران در این پیمان منطقه‌ای و مهم تأثیرگذار بوده است و ایران می‌تواند از ظرفیت‌های قدرتمند تجاری، اقتصادی و نظامی این پیمان استفاده کند.

ایران و نقش آفرینی در نظام بین الملل با عضویت در شانگهای

مالکی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو شانگهای، از جمله روسیه و چین در معادلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی دنیا تأثیرگذار هستند؛ از طرف دیگر موقعیت ایران اسلامی همواره مورد توجه کشورهای مختلف بوده است تا بتوانند با ایران مبادلات تجاری و بازرگانی داشته باشند، از جمله جمهوری خلق چین که با کشورمان قرارداد ۲۵ ساله دارد.

وی با بیان اینکه راهبرد دیپلماسی دولت یک راهبرد مقبول و مورد تأیید مجلس شورای اسلامی است، ادامه داد: دیپلماسی دولت سیزدهم منطبق با واقعیت‌ها و ظرفیت‌های کشورمان است. آمریکایی‌ها بعد از جنگ اوکراین برجام را از اولویت خارج و سپس میز مذاکرات را ترک کردند، ایران هم در مقابل میز مذاکره را ترک کرد اما اتاق مذاکرات را ترک نکرد تا دنیا بداند ایران به تعهدات خود پایبند است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم زاهدان در خانه ملت گفت: ایران اسلامی جدا از برجام، برنامه خود را پیش می‌برد و کار خود را انجام می‌دهد و با همین رویکرد دیپلماسی با کشورهای مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تعامل دارد؛ سفر مؤثر آیت‌الله رئیسی به آمریکای لاتین معادلات غربی‌ها را به هم ریخت.

کد خبر 671901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.