قیمت یک کیلو گوجه با گوشی آیفون در هند برابر شد / بالا گرفتن شورش‌ها علیه افزایش نرخ‌ها

گزارش‌ها حاکی از افزایش ۴۴۵ درصدی قیمت گوجه‌فرنگی در هندوستان و گران‌تر شدن آن از بنزین است که محققان علت این امر را به نامساعد شدن وضعیت آب و هوا در کشور نسبت داده‌اند. این افزایش قیمت به حدی بوده است که اکنون قیمت یک کیلو گوجه با یک گوشی آیفون برابری می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش باورنکردنی قیمت گوجه در هند به دنبال نامساعد شدن وضعیت آب و هوا به یکی از داغ‌ترین موضوعات خبری سراسر جهان تبدیل شده و جالب این‌که قیمت آن به بالاتر از بنزین و تمام محصولات نفتی رسیده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که طی یک ماه گذشته بارش باران‌های سنگین در بعضی از مناطق و افزایش دمای بعضی از شهرهای سراسر کشور به بالاتر از سطح میانگین، تولید محصولات کشاورزی را با تهدید جدی مواجه کرده و قیمت آن‌ها را به‌طور قابل توجهی بالا برده است که در این میان، گوجه بالاترین نرخ افزایش قیمت (۴۴۵ درصد) را تجربه کرده است.

بسیاری از منتقدان استدلال کرده‌اند از آن‌جا که گوجه فرنگی و پیاز جایگاه بسیار مهمی در سفره غذایی شهروندان پرجمعیت‌ترین کشور جهان دارد، افزایش قیمت آن‌ها می‌تواند به وقوع شورش‌های تهدیدآمیزی از سوی مردم منجر شود. البته نتیجه این شورش‌ها اکنون نیز در بعضی از روستاهای کشور به‌خوبی آشکار است، چراکه در صحنه رقابت انتخابات برکنار شدن بعضی از احزاب سیاسی را به دنبال داشته است. علاوه بر این، افزایش قیمت محصولات کشاورزی و خوراکی در هند می‌تواند تلاش‌های بانک مرکزی را برای رونق اقتصاد کشور ناکام کند و تورم را در سراسر کشور به‌طور باورنکردنی افزایش دهد.

قیمت یک کیلو گوجه با گوشی آیفون در هند برابر شد/ بالا گرفتن شورش‌ها علیه افزایش قیمت

برخی از مردم هندوستان ادعا کرده‌اند که هزینه خرید یک کیلوگرم گوجه فرنگی در محل سکونت آن با خرید یک گوشی آیفون برابری می‌کند و برخی نیز با اشتراک ویدئوهایی از فاجعه افزایش قیمت گوجه‌فرنگی، خرید هر کیلو از این ماده غذایی را بیشتر از هزینه مورد نیاز برای خرید گران‌قیمت‌ترین کالاهای کشور دانسته‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در بعضی از شهرهای هند، قیمت خرده‌فروشی گوجه‌فرنگی از ۲۲ روپیه (۰.۲۷ دلار) به ازای هر کیلوگرم در ماه‌های اولیه سال ۲۰۲۳ به ۱.۴۵ دلار در ماه جاری افزایش پیدا کرده و این در حالی است که طی همین ماه، هر لیتر بنزین به ارزش ۹۶ روپیه (۱.۲ دلار) در بازار خرید و فروش شده است.

جالب است بدانید که افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در هندوستان بالا رفتن نرخ وقوع جرم را نیز به دنبال داشته به‌طوری که کشاورزان یکی از شهرهای ایالت کارناتاکا از دزدیده شدن گوجه‌های خود به ارزش ۱۵۰ هزار روپیه خبر داده است.

قیمت یک کیلو گوجه با گوشی آیفون در هند برابر شد/ بالا گرفتن شورش‌ها علیه افزایش قیمت

کد خبر 671894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.