تکمیل پرونده ثبت جهانی اسب کُرد ایرانی در دستور کار است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: تکمیل پرونده ثبت جهانی اسب کُرد و معرفی کرمانشاه به عنوان خاستگاه اصلی و مرکز پرورش اسب کُرد در دستور کار میراث فرهنگی استان کرمانشاه قرار دارد.

داریوش فرمانی در حاشیه جشنواره اسب کُرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جشنواره اسب کرد برگزار شد تا بتوانیم مقدمات ثبت جهانی اسب کرد در فهرست آثار ناملموس جهان را فراهم کنیم.

وی افزود: ثبت ملی آئین پرورش اسب کرد، زمستان سال ۱۴۰۱ در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه ثبت جهانی اسب کرد را با جدیت پیگیری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: حوزه پراکندگی جغرافیای اسب کرد شامل کشورهای ایران، عراق، ترکیه، سوریه و کشورهای حوزه قفقاز و بالکان می‌شود و با هماهنگی‌ها و پیگیری‌های که انجام شد، قرار است این جشنواره بین‌المللی با همکاری کشور عراق برگزار شود.

فرمانی اضافه کرد: بیش از ۳۰ نفر از مقامات عراقی و مناطق کردنشین عراق در جشنواره اسب کرد حضور پیدا کردند و جشنواره با کیفیت بسیار بالایی برگزار شد.

وی تصریح کرد: تکمیل پرونده ثبت جهانی اسب کرد، معرفی کرمانشاه به عنوان خاستگاه اصلی و مرکز پرورش اسب کرد و معرفی اسب کرد به عنوان یکی از اصیل‌ترین اسب‌های ایرانی در سطح ملی و بین‌المللی از اهداف این جشنواره بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: این جشنواره‌ها زمینه را برای توسعه گردشگری استان کرمانشاه فراهم می‌کند، هدف دیگری که در این جشنواره دنبال می‌شود، تقویت و تعمیق روابط و مراودات فرهنگی میان دو ملت ایران و عراق و شهرهای کردنشین عراق است؛ این تعاملات و مراودات می‌تواند نقش مؤثری در رونق اقتصادی منطقه داشته باشد.

فرمانی افزود: توسعه چرخه ارزش افزوده صنعت اسب کرد در کرمانشاه و فراهم آوردن زمینه صادرات اسب کرد از استان کرمانشاه از دیگر اهداف برگزاری جشنواره اسب کرد بود.

کد خبر 671873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.