زوفا موثر در تنظیم فشارخون

یک متخصص طب سنتی با بیان اینکه دم‌کرده گیاه زوفا در مراحل اولیه سرماخوردگی و آنفلوانزا، ناراحتی‌های گوارشی و اختلالات عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: اسانس این گیاه دارای اثرات ضدویروسی است و برای درمان اگزما و زخم‌های جلدی مفید و دارای عامل تنظیم فشارخون هستند.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه زوفا از خانواده نعنایان اظهار کرد: صعتر رومی و زوفا یابس نام‌های دیگر گیاه زوفا و زمان گلدهی و برداشت سرشاخه‌ها از خردادماه تا شهریورماه است.

وی افزود: زوفا گیاهی با طبیعت گرم و خشک و بوته‌ای که قسمت پایین آن چوبی و ساقه‌های آن علفی است. طول آن به ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد، برگ‌های آن باریک و ساقه آن چهارگوش است، از کنار برگ‌های بالایی گل‌های آبی رنگ می‌روید و میوه آن فندقه و چهارقسمتی است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: در قدیم گیاه زوفا را در باغ‌ها می‌کاشتند و برای درمان ناراحتی‌های معده و سینه به کار می‌بردند؛ امروزه آن را برای مصارف دارویی می‌کارند، در اوایل گل دادن گیاه سرشاخه‌های آن را از قسمت‌ها نرم بالایی ساقه می‌چینند.

وی ادامه داد: گیاه به سرعت خود را ترمیم می‌کند و به همین دلیل می‌توان دو تا سه بار در سال از آن برداشت کرد، سرشاخه‌ها را در محلی خشک و سایه یا در خشک‌کن با حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد خشک می‌کنند، سپس در ظرفی دربسته و در جای خشک نگهداری می‌کنند.

یوسفیان گفت: این گیاه محتوی نوعی اسانس روغنی (پینن، لیمونن و پینیسافن) و مواد دیگری از جمله نوعی گلیکوزید، فلاون، هسپریدین، تانن‌ها و مواد دیگر است، از این گیاه در درمان ناراحتی‌های دستگاه تنفسی از جمله مجاری تنفسی فوقانی، سرفه، سیاه سرفه، برونشیت و آسم استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه دم‌کرده زوفا در مراحل اولیه سرماخوردگی و آنفلوانزا، ناراحتی‌های گوارشی و اختلالات عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: اسانس آن دارای اثرات ضدویروسی و برای درمان اگزما و زخم‌های جلدی مفید است و دارای عامل تنظیم فشارخون است.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه مصرف گیاه زوفا در دوران بارداری ممنوع است، تصریح کرد: گیاه زوفا مانند گیاه مریم‌گلی اثر آرام‌کننده روی سیستم تعریق دارد.

وی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه زوفا گفت: افرادی که کبد حساس دارند نباید زوفا مصرف کنند، از این گیاه اسانسی زردرنگ به دست می‌آید که در عطر درمانی کاربرد دارد، اما به دلیل ایجاد علائم شبیه صرع و ایجاد تشنج، در مداوای بیماری‌های عصبی‌مزاج منع مصرف دارد و در سایر افراد نیز باید با احتیاط مصرف شود.

کد خبر 671869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.