وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستار بهبود روابط با چین شد

وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستار تداوم رایزنی‌ها بین مقامات ارشد پکن و واشنگتن برای رفع سوءتفاهمات و گسترش همکاری‌ها شد.

به گزارش ایمنا، «جانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا که به پکن سفر کرده است، روز جمعه در دیدار با «لی کیانگ» نخست وزیر چین خواستار همکاری بین پکن و واشنگتن در موضوعات جهانی شد.

در شرایطی که روابط پکن و واشنگتن در حوزه فناوری، امنیتی و دیگر موضوعات تیره است، وزیر خزانه داری آمریکا از اقدام این کشور درباره محدود کردن دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته به ویژه چیپ‌های پردازشگر دفاع و این اقدام را در راستای امنیت ملی ایالات متحده ارزیابی کرد.

وی خواستار رقابت سالم اقتصادی بین چین و آمریکا شد و گفت: سوءتفاهمات نباید موجب بدتر شدن روابط مالی و اقتصادی بین دو کشور شود.

در مقابل، نخست وزیر چین درباره بهبود روابط با آمریکا ابراز خوش بینی کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات نخست وزیر چین را موید تغییر سیاست اقتصادی این کشور در قبال آمریکا ندانست.

وزارت دارایی چین در بیانیه ای، سفر وزیر خزانه داری آمریکا را مقدمه‌ای برای امضای یک توافقنامه همکاری احتمالی دانست که قرار است توسط رؤسای جمهوری دو کشور در ماه نوامبر امضا شود.

وزیر خزانه داری آمریکا روز جمعه همچنین با رئیس بانک مرکزی چین ومعاون نخست وزیر این کشور نیز دیدار کرد.

«جان کری» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور تغییرات آب و هوایی نیز قرار است هفته آینده به پکن سفر و با مقامات چین دیدار کند.

پیشتر، یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا گفته بود وزیر خزانه داری این کشور، به عنوان بخشی از تلاش دولت بایدن برای بهبود روابط آمریکا و چین، پنجشنبه به پکن سفر خواهد کرد.

یلن که جدایی اقتصادی از چین را "فاجعه بار" خوانده است، در سال گذشته بارها گفته بود که مایل است از چین دیدار کند. او می‌گوید دو کشور علی‌رغم تیرگی روابطشان بر سر مسائل ژئوپلیتیک و توسعه اقتصادی، «می‌توانند و باید راهی برای زندگی مشترک بیابند».

یلن در سفرش به پکن با مقامات چینی و شرکت‌های آمریکایی که در چین تجارت می‌کنند دیدار خواهد کرد و تا یکشنبه ۱۸ تیر در چین خواهد ماند.

تازه‌ترین جرقه افزایش اصطکاک دولت‌های چین و آمریکا پس از آن رخ داد که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکاز «شیء جین پینگ»، رئیس جمهور چین را «دیکتاتور» نامید. چینی‌ها شدیداً به این اظهار نظر اعتراض کردند.

هدف قرار دادن یک بالون نظارتی چین توسط آمریکا، محدودیت دسترسی شرکت‌های چینی به تراشه‌های کامپیوتری پیشرفته و مناقشه تایوان از جمله مسائلی هستند که روابط بین واشنگتن و پکن را تیره کرده اند.

منبع: ایرنا

کد خبر 671842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.