مشاهده گونه ارزشمند و نادر پلنگ ایرانی / بینایی سالمندان با گرمای هوا کاهش می‌یابد

مشاهده گونه ارزشمند و نادر پلنگ ایرانی، اراضی کشور قربانی "پتروشیمی میانکاله" شده است؟، ورود "فاضلاب انسانی" به دریای خزر و خلیج فارس و گرمای هوا منجر به کاهش بینایی سالمندان! را در بسته محیط‌زیست خبرگزاری ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حنیف‌رضا گلزار، یک کارشناس محیط زیست، اظهار کرد: در مجموع حدود ۱۱۱ هکتار از اراضی کشور تا کنون قربانی اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله شده و بخش عمده‌ای از این زمین مازاد واگذار شده است.

وی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تأسیس پارک پروپیلن در امیرآباد، گفت: اساس این مسئله از یک مصوبه به تاریخ ۲۳ اسفندماه سال ۱۳۹۹ در هیئت وزیران آغاز شد و هیئت وزیران وقت مصوبه‌ای را تصویب کرد که هدف آن توسعه صنایع پتروشیمی برای تولید پروپیلن در عسلویه، کرمانشاه و شمال کشور و میانکاله بود و هدف از متانول مازادی که در صنایع نفت و گاز کشور تولید و انباشته شده، برای تولید پروپیلن استفاده کنیم.

این کارشناس محیط‌زیست افزود: هیئت وزیران وقت در سال ۱۳۸۱ مصوبه‌ای داشت و به صراحت اشاره کرد که استقرار صنایع پتروشیمی یا صنایعی که دارای آلاینده و فاضلاب هستند در استان‌های شمالی کشور ممنوع است که جایگاه قانونی نیز دارد اما در بندهای ۴ و ۵ مصوبه ۱۳۹۹ هیئت وزیران بر استقرار زنجیره تولید پروپیلن در منطقه امیرآباد تأکید دارد که با مصوبه قبلی هیئت وزیران تناقض دارد.

وی ادامه داد: از جمله تناقضات دیگری که در مصوبه هیئت وزیران وجود دارد می‌توان به موضوع استفاده از ماده اولیه متانول یا گاز طبیعی به عنوان خوراک اولیه پتروشیمی اشاره کرد اما مصوبه‌ای که هیئت وزیران در سال ۱۳۹۹ تصویب کرد، با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم به تکمیل زنجیره ارزش متانول به پروپیلن تاکید دارد.

گلزار درباره مجوز زیست محیطی این پروژه، تصریح کرد: کل مسائلی که مدیر پروژه پتروشیمی از آن به عنوان مجوز محیط زیستی یا مجوز سازمان حفاظت محیط زیست نام می‌برد، یک برگه است که سربرگ شورای اسلامی را دارد و چند امضا در آن وجود دارد. مدعیان داشتن مجوز زیست محیطی پروژه چرا از آن رونمایی نمی‌کنند؟

وی درباره زمین تصرف شده توسط پتروشیمی، گفت: حدود ۹۲ هکتار برای احداث مجتمع پتروشیمی عدد بزرگی است. در کنار نقشه این مجتمع یک بخشی وجود دارد که در آن کل مساحت در نظر گرفته شده شامل تأسیسات، انبار و … ۵۵ هکتار برای تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن پروپیلن است، بنابراین ۳۵ هکتار از ۹۲ هکتار بلا استفاده است. اگر ۵۵ هکتار زمین نیاز است، کدام مرجع ۳۵ هکتار زمین مازاد به این صنعت واگذار کرده است؟ مگر این ۳۵ هکتار حق مردم و اموال عمومی نیست؟

این فعال محیط زیست ادامه داد: اراضی که قرار است به مجتمع پتروشیمی میانکاله واگذار شود محدود به این ۹۲ هکتاری که فنس‌کشی کرده‌اند، نمی‌شود و آن‌ها نیاز به آب شیرین دارند. آنجا سفره آب شیرین وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود آب دریای خزر را دریافت و شیرین‌سازی کنند در نتیجه پنج هکتار زمین هم در ساحل به آن‌ها تخصیص پیدا می‌کند؛ یعنی تا اینجا مجموع زمین تخصیصی به پتروشیمی میانکاله به ۹۷ هکتار می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خط انتقال آب شیرینی که از تأسیسات آب شیرین‌کن در ساحل نیز ۱۱ کیلومتر به عرض ۱۰ متر حدود ۱۱ هکتار لوله‌گذاری نیاز دارد که تمام این‌ها در اراضی کشاورزی مردم منطقه ایجاد خواهد شد و موضوعی که تاکنون به هیچ وجه پرونده آن باز نشده است، یعنی در مجموع حدود ۱۱۱ هکتار از اراضی کشور تاکنون قربانی اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله شده و بخش عمده‌ای از این زمین مازاد واگذار شده است.

مشاهده گونه ارزشمند و نادر پلنگ ایرانی در لرستان

علی سالاروند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از مشاهده گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال جاری در زیستگاه‌های استان لرستان خبر داد.

وی اظهار کرد: با تأیید مشاهده یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد توسط کارشناسان اداره‌کل محیط زیست لرستان در مجموع تعداد مشاهده این گونه در سال جاری در استان را سه قلاده اعلام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: وجود پلنگ به عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species (به جانداری گفته می‌شود که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد ) نشان‌دهنده پویایی آن زیستگاه‌ها و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه است.

وی تصریح کرد: در کشور ایران ده گونه گربه‌سانان وجود داشته است که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران این تعداد به هشت گونه کاهش یافته است و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج‌گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در استان لرستان شناسایی و ثبت شده است که نشان دهنده تنوع زیستی بالای استان لرستان دارد.

ورود "فاضلاب انسانی" به دریای خزر و خلیج فارس / تسریع در روند ساخت تصفیه‌خانه‌ها ضروری است

امید صدیقی، مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در خزر و خلیج فارس ورود فاضلاب انسانی را داریم که باید سیستم جمع‌آوری پساب و فاضلاب و تصفیه آنها در شهرهای ساحلی راه‌اندازی شود تا دیگر تخلیه صورت نگیرد.

وی درباره پساب‌ها به دریای خزر و خلیج فارس گفت: ورود پساب‌ها را در دریای خزر و خلیج فارس هم از جانب کشورهای همسایه و هم از طریق کشور خودمان داریم و ادامه این روند می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد. در خزر با چهار کشور دیگر و در جنوب با هفت کشور اشتراک داریم که همه آنها هم مشکل ورود پساب و تخلیه آلودگی مانند فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی و… را دارند.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در خزر کنوانسیون تهران را داریم که کش‌وقوس زیاد داشته است اما در هر صورت با این کشورها کار را پیش می‌بریم. مدیریت آلودگی‌های دریای خزر و رفع چالش‌ها و مشکلات آن تنها با همکاری همه کشورها میسر است و به‌تنهایی نمی‌توان کاری از پیش برد. در دریای خزر ما ورود فاضلاب انسانی شهرهای حاشیه دریا را داریم که باید سیستم جمع‌آوری پساب و فاضلاب و تصفیه آنها در این شهرها راه‌اندازی شود تا دیگر تخلیه صورت نگیرد و یا حداقل، میزان آن به حد مجاز برسد.

وی افزود: تجربه نشان داده است که در دو سه دهه اخیر ما شبکه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب را بسیار کند جلو برده‌ایم و اکنون اکثر شهرهای ساحلی ما در جنوب و شمال کشور تصفیه‌خانه ندارند و یا ناقص است؛ در نتیجه بخشی از این فاضلاب وارد دریاها می‌شود. کاری که در دولت جدید شروع شده این است که هر طور شده و به‌صورت فوری شبکه‌های تصفیه فاضلاب شهری ساخته شود.

صدیقی اضافه کرد: در سال ۱۳۸۸ با پیگیری‌هایی که در سازمان انجام دادیم مصوبه‌ای را از دولت گرفتیم که طبق آن دولت موظف می‌شد طی یک برنامه ۳ ساله سیستم جمع‌آوری و تصفیه شهرهای ساحل بالای ۵۰ هزار نفر را تکمیل و راه‌اندازی کند. پس از تصویب این مصوبه پیگیر اجرای آن از وزارت نیرو شدیم اما به ما گفته شد که به‌دلیل کمبود بودجه سالانه امکان انجام آن در کوتاه‌مدت میسر نیست.

وی گفت: در ساحل خزر مشکل سخت‌تر است چرا که ورود فاضلاب بسیار بیشتر است؛ راه‌اندازی این سیستم‌ها اعتبار زیادی می‌خواهد و باید راهکار درستی برای آن دیده شود. در برنامه هفتم توسعه یک راهکار دیده شده است که از محل فروش آب تصفیه‌شده تصفیه‌خانه‌ها هزینه ساخت آنها تأمین شود. ما برای انجام این کار سراغ صنایع و به‌ویژه پتروشیمی‌ها که مصرف بالایی دارند، رفته‌ایم.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در عسلویه و ماهشهر به‌دنبال اجرای چنین طرح‌هایی هستیم که هم به محیط زیست ما کمک می‌کند و هم برای شرکت‌ها توجیه اقتصادی دارد. بسیاری از شهرهای ساحلی جنوب کشور سیستم تصفیه‌خانه ناقصی دارند که باید تکمیل شود و به‌دنبال این هستیم که در برنامه هفتم توسعه حداقل در شهرهای ساحلی کشورمان، شهری با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر نباشد که بدون تصفیه‌خانه باشد و فاضلابش را به دریا بریزد.

گرمای هوا منجر به کاهش بینایی سالمندان!

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که افراد مسن ۶۵ سال به بالا که در دماهای گرم‌تر زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلاء به اختلال شدید بینایی هستند و نسبت به همتایان خود که در آب و هوای سردتر زندگی می‌کنند، مشکلات بینایی بیشتری دارند.

این تحقیق که در مجله علمی Ophthalmic Epidemiology منتشر شده، بیان می‌کند که افراد مسن که در مناطقی با دمای متوسط زیر ۵۰ درجه فارنهایت (۱۰ درجه سانتی‌گراد) زندگی می‌کنند، کمترین میزان را داشتند. در مقایسه با این افراد، ۱۴ درصد افزایش در اختلال شدید بینایی برای افرادی که در مناطقی با دمای متوسط بین ۵۰ تا ۵۴.۹۹ درجه فارنهایت (۱۲ درجه سانتی‌گراد) هستند، مشاهده شد.

این احتمال برای افراد مسن در مناطقی با میانگین دمای ۵۵-۵۹.۹۹ درجه فارنهایت (۱۵ درجه سانتی‌گراد) ۲۴ درصد و در مناطقی که میانگین دما ۶۰ درجه فارنهایت یا بالاتر بود، ۴۴ درصد افزایش یافت.

پروفسور Esme Fuller-Thomson، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: ارتباط بین دمای متوسط شهرستان و اختلال بینایی عمیقاً نگران‌کننده است و با افزایش دمای جهانی به دلیل تغییرات آب و هوایی، بسیار مهم است که ببینیم آیا شیوع اختلال بینایی در بین سالمندان نیز افزایش می‌یابد.

تغییرات اقلیمی به طرق مختلف بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد؛ افزایش دما باعث بیشتر بیماری‌های مرتبط با گرما می‌شود و امواج گرما می‌تواند منجر به کم‌آبی، گرمازدگی و حتی گرمازدگی کشنده شود. افزایش آلودگی هوا ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی و طوفان‌های گرد و غبار که با تغییرات آب و هوایی تشدید شده‌اند، می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند و منجر به مشکلات تنفسی مانند آسم و سایر بیماری‌های مزمن ریوی شود.

سموم محیطی آب و هوای گرم‌تر باعث رشد جلبک‌های مضر در آبی می‌شود که برای شنا یا نوشیدن استفاده می‌کنیم. این جلبک‌ها می‌توانند سمومی تولید کنند که در هنگام نوشیدن آب یا تماس با پوست باعث بیماری می‌شوند.بیماری‌های گسترده تغییرات آب و هوایی همچنین دامنه حشرات ناقل بیماری مانند پشه‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه، بیماری‌هایی مانند زیکا، ویروس نیل غربی، دنگی و مالاریا در مناطقی که این بیماری‌ها قبلاً ناشناخته بودند به مردم می‌رسد.

رویدادهای آب و هوایی شدید، مانند سیل و طوفان، به دلیل تغییرات آب و هوایی رایج‌تر می‌شوند که این اتفاقات می‌تواند باعث جراحت و مرگ شود. رویدادهای شدید همچنین می‌توانند خدمات ضروری مانند برق و مراقبت‌های بهداشتی را مختل کنند که منجر به اثرات غیرمستقیم سلامتی شود.

کد خبر 671786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.