از شکست رژیم صهیونیستی در جنین تا سرایت اعتراض‌ها به قاره سبز

حوادث و اظهار نظر های مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

اعتصاب کارگران امریکایی برای هراس از بی خانمانی

در دو روز گذشته هزاران نفر از کارمندان و کارگران هتل‌ها در کالیفرنیای جنوبی در اعتراض به دستمزد پایین و ناتوان ماندن در تأمین مسکن مناسب، دست از کار کشیده و برای گرفتن امتیازاتی از کارفرمایان خود در خیابان‌ها تجمع کردند.

اعضای اتحادیه هیر لوکال ۱۱ که بیش از ۳۲ هزار کارمند و کارگر هتل در جنوب کالیفرنیا و آریزونا را تحت پوشش خود دارند، از صبح یکشنبه، ساعاتی پس از پایان یافتن موعد توافق شده اتحادیه‌ها و صاحبان مشاغل، این اعتراضات را در لس آنجلس و سانتامونیکا کلید زدند.

شرکت کنندگان در این اعتراضات شامل آشپزها، کارگران آشپزخانه، خدمه، مسئول پذیرش و میهمان‌داران هتل خواستار افزایش ساعتی ۵ دلار به دستمزدشان بودند تا بتوانند با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، دست کم از پس هزینه‌های درمان خانواده‌هایشان و بهای سنگین مسکن برآیند.

این در شرایطی است که مذاکرات با صاحبان مشاغل از ۲۰ آوریل آغاز شده بود اما کشدار شدن آن سبب شد، ماه گذشته ۹۶ درصد اعضای اتحادیه هیر لوکال ۱۱، برای یک اعتصاب همه جانبه توافق کنند.

در واقع آنچه اتحادیه‌ها را به فراخوان اعتصاب سوق داده، آن است که با توجه به افزایش بهای مسکن بسیاری از کارگران و کارمندان هتل‌ها از عهده اجاره خانه‌ها در شهرهای توریست پذیری مانند لس آنجلس برنمی‌آیند و مجبور به ترک خانه‌هایشان هستند.

قاره سبز نگران دومینوی اعتراض‌ها

احتمال سرایت اعتراضات فرانسه به کشورهای دیگر اروپا، برخی مقامات این قاره را نگران کرده است. در همین رابطه اسپوتنیک گزارش داد که «آنتونیو تاجانی» وزیر خارجه ایتالیا گفت: «ما باید از گسترش این وضعیت به سایر کشورهای فرانسوی‌زبان مانند بلژیک و سوئیس جلوگیری کنیم.

کسانی که در اعمال خشونت‌آمیز دست دارند باید منزوی شوند و مشکلات در سطوح سیاسی حل شود.» طبق آخرین اخبار دامنه اعتراضات در فرانسه پس از بلژیک و سوئیس به کانادا هم سرایت کرده است.

هر چند که گزارش‌های منتشره در مورد وضعیت جدید فرانسه حکایت از کاهش بازداشتی‌ها و ناآرامی‌ها دارد، اما مجموعه‌ای از حوادث در مورد خشونت پلیس و رفتار خشونت‌بار با اقلیت‌های نژادی به طورگسترده همچنان شعله‌های این اعتراض را زنده نگه داشته که به گفته تحلیلگران گمان می‌رود در قاره اروپا منتشر شود.

ریشه‌یابی جریان اعتراضات در فرانسه، نشان از این می‌دهد که انگیزه معترضان فرامرزی است و محدود به این کشور نمی‌شود. اشتراکات انگیزه موجب شده که کشورهای دیگر نیز احساس خطر کرده و نسبت به آن هشدار دهند چرا که با کوچک‌ترین جرقه‌ای احتمال رخداد آن در اقصی نقاط اروپا امکان‌پذیر است. زمینه‌های زیادی در یکسال گذشته برای اعتراض در اروپا وجود داشته و افزایش مؤلفه‌های اعتراضی می‌تواند هم بر شدت آن مانند فرانسه و هم بر دامنه گسترش آن تأثیر داشته باشد.

بر خلاف ادوار گذشته این بار فرانسه شاهد نوع جدیدی از تحرکات اعتراضی بود که میزان شدت آن مقامات این کشور و اروپا را نگران کرده است. فارغ از خشونت عملی بیشتر در میان معترضان، این بار مدارس، ایستگاه‌های پلیس، کتابخانه‌ها و دیگر ساختمان‌های عمومی بسیار زیادی تخریب و به آتش کشیده شده‌اند.

بحران تبعیض قومی، مذهبی و طبقاتی فریز شده در کنار بحران‌های جدید ناشی از جنگ اوکراین، پتانسیل این را دارد که برای بار چندم در اروپا صدای اعتراضی مردم را فعال کند. فشار اقتصادی و عدم رضایت برخی از مردم اروپا از حمایت تسلیحاتی اروپا از اوکراین و نگرانی‌های جامعه از تبعات امنیتی جنگ موجب شد که در طول یک سال گذشته اروپا شاهد تجمعات اعتراضی به سیاست‌های ملی و کلان این قاره باشد.

فرار از جنین

کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو در پی ناکامی در یورش دو روزه ارتش رژیم صهیونیستی به شهر و اردوگاه جنین، روز گذشته به فکر حمله مجدد به نوار غزه افتاد تا بتواند به نحوی روی شکست‌های خود سرپوش گذاشته و از طرف دیگر با تداوم فضای امنیتی شرایط لازم برای کاهش فشارها و انتقادها علیه دولت خود را فراهم آورد.

حدود ساعت چهار بامداد، جنگنده‌های تجسسی رژیم صهیونیستی به پایگاه مقاومت در بیت لاهیا حمله کردند و پس از مدت کوتاهی با دو موشک هواپیماهای جنگی، همان محل را هدف قرار دادند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی سپس سایت البیدر مقاومت در غرب غزه را بمباران کرده و خسارات زیادی به منازل اطراف وارد کردند. ارتش رژیم صهیونیستی پس از تجاوز به مواضع مقاومت در نوار غزه بیانیه‌ای صادر کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه خود مدعی شد جنگنده‌های این رژیم به چند سایت متعلق به حماس حمله کردند. اشغالگران ادعا کردند، شهرک سدیروت مورد اصابت پنج راکت از نوار غزه قرار گرفته است. بر اساس آنچه ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، آژیرهای هشدار درباره شلیک راکت و موشک در شهرک‌های مرزی نوار غزه به صدا درآمد، در حالی که گزارش‌های مطبوعاتی از شنیده شدن صدای انفجار در این منطقه حکایت داشتند.

خبرنگار آرتی در غزه از شلیک گلوله خمپاره از نوار غزه به سمت شهرک‌های اطراف این منطقه خبر داد و گفت: گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در تلاش برای مقابله با این موشک‌ها برآمد. روزنامه عبری زبان «معاریو» نیز با اشاره به فعال شدن آژیر هشدار در سدیروت و حومه غزه، تأکید کرد که گنبد آهنین پنج راکت شلیک شده از غزه به سمت شهرک‌های اطراف غزه را رهگیری کرده است.

اگر چه ارتش رژیم صهیونیستی پایان عملیات در جنین را دلیل عقب‌نشینی از این شهر و اردوگاه اعلام کرده است، اما به اذعان بسیاری از ناظران و نیز با در نظر گرفتن خبرهای میدانی از جنین، عملاً ناتوانی صهیونیست‌ها در تقابل با مقاومت باعث شد، برای تصاعد ناامنی به عملیات خود پایان دهند. در همین راستا خبرنگار المیادین در فلسطین اشغالی بازگشت مردم به اردوگاه جنین را پس از عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از آن به دلیل ضربات مقاومت دانست.

پوتین: تحریم‌ها ما را قوی می‌کند

ولادیمیر پوتین، در نخستین سخنان خود در یک نشست بین‌المللی بعد از شورش واگنر، از ایستادگی کشورش مقابل تهدیدهای مختلف از جمله تحریم‌های غرب خبر داد.

رئیس جمهور روسیه، صبح دیروز در مراسم افتتاحیه نشست مجازی سازمان همکاری شانگهای، در سخنانی ضمن تشکر از همه اعضای این سازمان بابت حمایت‌هایشان از روسیه در جریان شورش واگنر، گفت: «روسیه به مقاومت خود در برابر تحریم‌های غرب ادامه خواهد داد زیرا تحریم‌ها باعث قوی‌تر شدن آن‌ها خواهد شد.»

وی سپس از اعضا خواست رویکرد جدی‌تری به تقابل با دلار داشته باشند: «هم اکنون بیش از ۸۰ درصد تجارت بین مردم چین و روسیه با روبل و یوان انجام می‌شود. اما کشورهای بیشتری باید دراین زمینه پیشقدم شده و چنین روندی را دنبال کنند.»

پوتین همچنین تأکید کرد: «در حال حاضر یک جنگ ترکیبی علیه روسیه به راه افتاده است اما مردم ما در برابر آن مقاومت خواهند کرد.» در جنگ ترکیبی مورد اشاره پوتین، غرب تلاش می‌کند، بیشترین فشارها را بر مسکو وارد کند. فشارهایی که یک سوی آن در قالب تحریم‌ها، اقتصادی است و سوی دیگر آن نظامی است.

در همین ارتباط دیروز اسپوتنیک از حمله پهپادی به مسکو خبر داد. بنا بر این گزارش، تمامی ۶ پهپادی که حریم هوایی مسکو را نقض کرده بودند، با پدافند این شهر ساقط شدند.

کد خبر 671783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.