راهکار لیتوانی برای مقابله با گرما / آغاز موج‌های گرمایی و مدیریت متفاوت آن در شهرها

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «استراتژی هوشمند گلاسکو بر برابری حقوق دیجیتالی شهروندان»، «راهکار لیتوانی برای مقابله با گرمای تابستان»، «طرح بام‌های خنک‌کننده در فونیکس برای مقابله با گرما»، «اجبار قانون کربن‌صفر در ساختمان‌های ماساچوست»، «آموزش هوش مصنوعی برای تشخیص زباله‌های بازیافتی»، «راهکار جالب ناپل برای جلب توجهات به زباله‌های پارچه‌ای»، «کاهش چشمگیر آلودگی و گرمای شهری با راهکار کلمبیایی‌ها» و «آغاز موج‌های گرمایی و مدیریت متفاوت آن در شهرها» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

استراتژی هوشمند گلاسکو بر برابری حقوق دیجیتالی شهروندان

مدیران گلاسکو در اسکاتلند پس از یک دهه تلاش برای هوشمندسازی شهر در نهایت تصمیم گرفته‌اند برای این منظور بر حقوق دیجیتالی مردم متمرکز شوند. تلاش‌های بی‌وقفه مدیران گلاسکو برای هوشمندسازی شهری دستاوردهای بسیاری نظیر توسعه یک کانال هوشمند، دانشگاه هوشمند و خیابان‌هایی را به دنبال داشته است که وجود سیستم‌های انرژی پیشرفته را در شهر به تصویر می‌کشد. از دیگر دستاوردهای هوشمند بزرگ‌ترین شهر اسکاتلندی نیز میزبانی اولین مرکز داده‌های باز و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در آن است. ضمن این‌که یک مدل سه‌بعدی برای حمایت از تصمیم‌گیری‌های مربوط به طراحی شهری نقش مهمی در افزایش هوشمندی گلاسکو ایفا کرده است.

مدیران گلاسکو ادعا کرده‌اند که هوشمندسازی شهر تنها به نصب سنسورها و رویکردهای نام‌برده محدود نمی‌شود، بلکه رویکردی که به نوآوری دیجیتالی شهر منجر شده نیز در این زمینه بسیار سهیم بوده است. در حال حاضر مدیران بزرگ‌ترین شهر اسکاتلندی به مراحل پایانی استراتژی دوم دیجیتالی‌سازی شهر، که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است، نزدیک می‌شوند و در نظر دارند مرحله جدید را به‌زودی آغاز کنند که در آن قرار است به اجرای رویکردی برای افزایش حقوق دیجیتالی شهروندان بپردازند.

راهکار لیتوانی برای مقابله با گرمای تابستان

ویلنیوس، پایتخت لیتوانی در راستای مقابله با گرمای تابستان و پیشگیری از گرمازدگی شهروندان خود به راه‌اندازی دستگاه‌های اسپری مه‌پاش خنک در میدان اصلی شهر اقدام کرده است. شهرداری اعلام کرده است که سعی دارد زندگی شهری را تا حد امکان در تابستان راحت کند و دستگاه‌های مه‌پاش راهکاری عالی برای تحقق این امر است.

سیستم مه‌پاش متحرک پایتخت لیتوانی که با همکاری سازمان تأمین‌کننده آب شهر راه‌اندازی شده است، در میدان اصلی مرکز شهر ویلنیوس قرار دارد و همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ شب با ۱۵ دقیقه استراحت در هر ساعت فعال خواهد بود. دستگاه‌های این سیستم به شبکه‌های تأمین آب متمرکز متصل است که این امر باعث می‌شود آب مورد استفاده در دستگاه‌ها ایمن، باکیفیت و سالم باشد. پایتخت لیتوانی همچنین ۳۱ آب‌خوری در سطح شهر راه‌اندازی کرده است تا ساکنان و بازدیدکنندگان ویلنیوس بتوانند برای جبران رطوبت از دست رفته بدن خود در طول تابستان از آن‌ها استفاده کنند که بیشتر آن‌ها در بخش‌های مرکزی و بقیه در نزدیکی زمین‌های ورزشی مستقر شده است.

طرح بام‌های خنک‌کننده در فونیکس برای مقابله با گرما

شهرداری فونیکس آمریکا برای مقابله با گرمای شهری، طرح بام‌های بازتابنده خنک‌کننده یا به اصطلاح بازتابنده را به راه انداخته است که تأثیر چشمگیری در کاهش گرما و مصرف انرژی دارد. این بام‌ها طوری طراحی می‌شوند که نور خورشید را بیشتر از سقف معمولی منعکس و انرژی خورشیدی کمتری را جذب کنند و به این ترتیب دمای ساختمان را کاهش می‌دهند. بام‌های معمولی می‌توانند در یک بعدازظهر آفتابی تابستانی، به دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت یا بیشتر برسند؛ در شرایط مشابه، سقف بازتابنده می‌تواند بیش از ۵۰ درجه فارنهایت (۲۸ درجه سانتیگراد) خنک‌تر بماند. این امر می‌تواند در ساختمان‌های دارای تهویه مطبوع، با کاهش جریان گرما از پشت‌بام به فضا، مصرف انرژی پایین و متعاقباً افزایش صرفه‌جویی را به دنبال داشته باشد.

شهر فونیکس، گرم‌ترین شهر ایالات متحده آمریکا به طور فعال نصب سقف‌های خنک را به عنوان بخشی از طرح کاهش گرما ترویج داده است. این شهر ابتکار بام‌های خنک خود را در سال ۲۰۱۳ با هدف پوشش دادن ۷۰ هزار فوت مربع از پشت‌بام‌های شهری به منظور کاهش انتشار کربن ساختمان تا بیش از ۷۰ تن در سال راه‌اندازی کرد.

اجبار قانون کربن‌صفر در ساختمان‌های ماساچوست

از آن‌جا که انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سازه‌های بزرگ شهری نقش مهمی در آلودگی و تغییرات اقلیمی ایفا می‌کند، مدیران ماساچوست وضع قانون ممنوعیت تولید کربن از سازه‌های مهم را به یک ضرورت تبدیل کرده و در نظر دارند ابتدا آن را در ساختمان‌های غیرمسکونی اجرا کنند و پس از تحقق هدف خود، به توسعه طرح در سایر ساختمان‌های ایالت، به‌ویژه سازه‌هایی که از این پس احداث خواهد شد، اجرا کنند. به این ترتیب تمام ساختمان‌های غیرمسکونی ماساچوست با بیش از ۲۵ هزار فوت مربع مساحت باید تا سال ۲۰۵۰ انتشار کربن را در خود به صفر برسانند و جالب این‌که بزرگ‌ترین سازه‌های این گروه موظف به تحقق هدف صفر انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۵ هستند.

کمبریج در شمال شرق ماساچوست، اولین شهر ایالت و حتی آمریکا خواهد بود که پیش از زمان وعده داده شده، تولید گازهای گلخانه‌ای را در سازه‌های مهم شهر به صفر خواهد رساند و استانداردهایی نیز برای کاهش انتشار کربن در سایر ساختمان‌های شهر اعمال خواهد کرد.

آموزش هوش مصنوعی برای تشخیص زباله‌های بازیافتی

فناوری هوش مصنوعی طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینه‌های گوناگون بوده و در بخش مدیریت زباله در حال آموزش دیدن برای تشخیص زباله‌های بازیافتی است. هرچند تا مدتی پیش آموزش سیستمی این فناوری برای تشخیص زباله‌ها به‌ویژه در شرایط مچاله و خرد بودن بسیار دشوار به‌نظر می‌رسید، در حال حاضر توانایی هوش مصنوعی برای پردازش تصاویر بسیار پیچیده بالا است. به این ترتیب یک استارت‌آپ بریتانیایی یک سیستم هوش مصنوعی طراحی کرده است که به تجزیه‌وتحلیل امکانات پردازش و بازیافت زباله‌ها، به‌ویژه در تأسیسات بزرگ می‌پردازد، چراکه این مکان‌ها تنها در یک روز کوه‌هایی از زباله ایجاد می‌کند و این روند هرگز متوقف نمی‌شود.

سیستم‌های هوش مصنوعی تشخیص زباله‌های بازیافتی استارت‌آپ یادشده در حال حاضر سالانه ۳۲ میلیارد ضایعات را ردیابی می‌کند و شرکت پردازنده آن‌ها توانسته است نقشه دیجیتالی عظیمی از این نوع زباله‌ها ایجاد کند. چنین اطلاعاتی می‌تواند به‌منظور کارآمدتر شدن از نظر عملیاتی توسط مدیران پسماند مورد استفاده قرار گیرد و به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها در حجمی گسترده‌تر این امکان را به تنظیم‌کننده‌ها می‌دهد تا با کسب درکی بهتر از آن‌چه در مورد این مواد مشکل‌ساز اتفاق می‌افتد، در طراحی بسته‌بندی‌های خود تجدیدنظر کنند.

راهکار جالب ناپل برای جلب توجهات به زباله‌های پارچه‌ای

ایتالیا یکی از خانه‌های مد و فشن در جهان است و به همین دلیل، معضل پارچه‌های دورریز در این شهر بسیار چشمگیر است. مرکز اقتصادی و فرهنگی جنوب ایتالیا، ناپل، در راستای ارائه تفسیری بصری از حجم زباله‌های پارچه‌ای دورریز در سطح شهر و کشور به ایجاد ساختاری غول‌پیکر از لباس‌های دور ریخته شده اقدام کرده است‌. این ساختار با هدف آگاه‌سازی در میدان مرکزی شهر ناپل مستقر شده است و دعوتی آشکار از شهروندان و بازدیدکنندگان است تا به میدان اصلی ناپل به‌عنوان مکانی برای گفت‌وگوهای روزانه و محرکی برای تأمل و مشارکت در امر مدیریت زباله نگاه کنند. اندازه عظیم این ساختار نیز می‌تواند اهمیت معضل را نشان دهد.

این اثر بازتابی از مضامین فرهنگی و اجتماعی امروزی هم‌چون ماهیت گذرای مواد و فرهنگ مصرف، همچنین برجسته‌کننده معضل جهانی انباشت زباله‌ها، ناپایداری مد و تغییر مداوم آن و خدشه‌دار شدن زیبایی در مواجهه با آلودگی است‌. این ابتکار مورد حمایت مدیریت شهری ناپل قرار دارد و به‌عنوان راهکاری برای تقویت پیوند بین نهادهای شهر و هنر معاصر تبلیغ می‌شود.

کاهش چشمگیر آلودگی و گرمای شهری با راهکار کلمبیایی‌ها

شهرداری مدلین کلمبیا با اجرای طرحی موسوم به «دالان سبز» توانست علاوه بر کاهش چشمگیر دمای شهر، از آلودگی و متعاقب آن از بروز بیمارهای تنفسی بکاهد. این شهر از سال ۲۰۱۶ طی یک ابتکار بلندپروازانه یک شبکه به‌هم‌پیوسته از فضای سبز موسوم به «دالان سبز» در سراسر شهر ایجاد کرد که فضاهای سبز موجود را به یکدیگر متصل کرد، تنوع زیستی شهری را بهبود بخشید، اثر جزیره گرمایی شهری را کاهش داد، آلاینده‌های هوا را جذب کرد و باعث کاهش مقدار قابل‌توجهی از دی‌اکسیدکربن شد. پروژه دالان سبز نشان می‌دهد که چگونه سیاست‌های یکپارچه و مبتنی بر طبیعت مانند کاشت گسترده درختان شهری می‌تواند تأثیر گسترده‌ای بر محیط زیست محلی و جهانی داشته باشد و همچنین به‌طور قابل‌توجهی زندگی و رفاه شهروندان را بهبود ببخشد.

آغاز موج‌های گرمایی و مدیریت متفاوت آن در شهرها

تغییرات آب‌وهوا باعث به وجود آمدن موج‌های شدید گرمایی شده است به‌طوری‌که حتی در بعضی از شهرهای جهان، افراد زیادی جان خود را به علت گرمازدگی از دست داده‌اند. با ورود به تابستان و آغاز موج‌های گرمایی، بعضی از شهرها برای کاهش دمای هوا، راهکارهایی متفاوتی از درختکاری گرفته تا رنگ‌آمیزی خیابان‌ها و برج‌های سایه‌دار را به کار گرفته‌اند تا مانع از بروز حوادث ناشی از آن بشوند. مدیران شهری با انجام این اقدامات توانسته‌اند دمای هوا را به طور چشمگیری کاهش دهند و تا حدودی از میزان گرمای هوا بکاهند.

طرح درخت سیدنی شامل طرح کاشت درخت در منطقه‌ای به وسعت ۱.۳ میلیون هکتار و افزایش سایبان‌های درختی با کاشت پنج میلیون درخت دیگر تا سال ۲۰۳۰، رنگ‌آمیزی خیابان‌ها در لس‌آنجلس به‌منظور بازتاب پرتوهای خروشید به فضا و طرح نوآورانه برج‌های خود سایه‌دار ابوظبی برای کمک به انحراف گرما از ساختمان‌ها با طراحی ویژه به‌منظور باز و بسته شدن برای ایجاد سایه بسته به موقعیت خورشید از جمله این راهکارها به‌شمار می‌رود.

کد خبر 671725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.