نکات طلایی فوتبال جزیره + آمار

به نظر می‌رسد ارزش جمعی بازیکنان شاغل در لیگ برتر انگلیس ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو است. «منچسترسیتی» با یک میلیارد و ۱۰ میلیون یورو، گران‌ترین و «فولام» با ۲۶۵ میلیون و ۲۰ هزار یورو ارزان‌ترین تیم‌های لیگ برتر انگلیس نام گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بخش نخست بررسی پرونده لیگ برتر انگلیس در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ را منتشر کردیم؛ مطلبی که به وضعیت و عملکرد چهار تیم نخست این لیگ معتبر اختصاص داشت. در بخش دوم این نوشتار به عملکرد چند تیم مطرح دیگر و نکات خواندنی درباره فوتبال جزیره پرداخته شده است.

در ادامه مرور فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ لیگ برتر انگلیس، بررسی عملکرد چند تیم مطرح دیگر این لیگ و آمار و ارقامی جالب توجه از این رقابت‌ها خواندنی و جالب توجه است.

تاتنهام: رده هشتم؛ زمانی که «آنتونیو کونته»، سرمربی سرشناس ایتالیایی در مصاحبه خود بعد از مبادله بازی برده با تساوی در بازی با «ساوتهمپتون» اعلام کرد بازیکنان تاتنهام روحیه بردن ندارند و او ۱۱ نفر خودخواه را درون زمین می‌بیند، خیلی‌ها به این سرمربی انتقاد کردند که بعد از آن مصاحبه هم حکم اخراج «کونته» توسط «دنی لوی» مالک «تاتنهام» امضا شد. اما اگر عمیق‌تر بخواهیم به این مسئله بپردازیم می‌توان گفت مرد موفق ایتالیایی چندان بیراه نمی‌گفت. به قول «آنتونیو کونته» این تیم ۲۰ سال است که هیچ افتخاری کسب نکرده و نقش بازنده را دارد. تاتنهام در فصلی که گذشت با وجود داشتن ستاره‌هایی مؤثر، چند بازیکن دیگر به مجموعه خود اضافه کرد تا بیش از پیش قدرتمندانه پا به رقابت‌های لیگ برتر انگلیس بگذارد.

«ریچالیسون» ستاره خوش‌تکنیک و برزیلی «اورتون»، «بیسوما» مدافع وسط «برایتون»، «کریستین رومرو» مدافع وسط «آتالانتا» و «پدرو پورو» دفاع راست تیم ملی اسپانیا روی هم رفته حدود ۱۴۰ میلیون دلار برای این تیم هزینه تراشیدند.

نکات طلایی فوتبال جزیره+ آمار

وقتی به این نام‌ها «هری کین» ستاره اول تیم ملی انگلیس، «سونگ هیون مین» ستاره اول تیم ملی کره جنوبی، «اریک دایر» مدافع تیم ملی انگلیس، «پیر امیل هویبرگ» ستاره دانمارکی و «ایوان پرشیچ» ستاره تیم ملی کرواسی را اضافه می‌کنیم انتظار داریم با هدایت «آنتونیو کونته» که در همین لیگ برتر انگلیس سابقه قهرمانی با «چلسی» را دارد، عملکردی قابل قبول را شاهد باشیم، اما در پایان، رده هشتم به این تیم اختصاص پیدا کرد و با توجه به اوج گرفتن تیم‌هایی نظیر «آستون ویلا» و «برایتون» و کوچِ احتمالی ستاره اول تیم یعنی «هری کین»، تاتنهام در فصل آینده چه بسا جایگاهی بدتر از هشتم به دست آورد، مگر اینکه «آنگه پوستکوگلو» سرمربی تازه به استخدام درآمده استرالیایی «اسپرزها» (یکی از القاب تاتنهام) که با فتح سه‌گانه داخلی لیگ اسکاتلند پا به رختکن این تیم گذاشته است، معجزه‌ای مانند «پوچتینو» سرمربی سابق این تیم رقم بزند و این تیم را به دوران خوب خود در شش سال گذشته برگرداند.

لیورپول: رده پنجم؛ تیمی که با داشتن ترکیب خوب و سرمربی حرفه‌ای یعنی «یورگن کلوپ» در طول فصل عملکردی سینوسی داشتند و حتی با وجود احیا در چند هفته پایانی نتوانستند به مهم‌ترین رقابت‌های اروپایی یعنی لیگ قهرمانان صعود کنند و قافیه را به «نیوکاسل» باختند. به گفته هواداران این تیم، «لیورپول» از نداشتن هافبک وسط درجه یک و مصدومیت‌های متعدد بازیکنانش در طول فصل ضربه خورد و همین مسئله باعث شد در بعضی مقاطع کورس رقابت را به سایر تیم‌ها واگذار کند.

بازیکنان بزرگ این تیم مانند «محمد صلاح» ستاره مسلمان مصری، «آرنولد» مدافع راست و آینده‌دار انگلیسی، «اندی رابتسون» اسکاتلندی، یکی از سه مدافع چپ برتر فصل به اتمام رسیده لیگ برتر انگلیس، «آلیسون بکر» برزیلی دومین دروازه‌بان موفق لیگ، «تیاگو آلکانترا» هافبک خوش‌فکر اسپانیایی و بسیاری از نام‌های موفق دیگر، فصل آینده را در لیگ اروپا باید سپری کنند.

نکات طلایی فوتبال جزیره+ آمار

چلسی: رده دوازدهم؛ وقتی در بعضی مسائل می‌توان شباهت و تفاوت‌هایی یافت که ژن غالب آن را به‌راحتی تشخیص داد، شباهت بین «رومن آبراموویچ» و «تاد بولی» داشتن ثروت فراوان مالی است اما آیا تفاوت کاملاً واضح رئیس قبلی و رئیس جدید باشگاه چلسی در خرید بازیکن، انتخاب سرمربی و تصمیم‌گیری در بحران است؟ اگر «مورینیو» بعد از دوره اول مربی‌گری خود، چلسی را ترک کرد نام بزرگ دیگری وارد باشگاه شد که دوباره این تیم را قهرمان لیگ انگلیس کرد؛ «کارلو آنجلوتی»! اما در زمان «تاد بولی» اگر «توماس توخل» این تیم را قهرمان لیگ قهرمانان اروپا می‌کند بعد از اخراج وی «گراهام پاتر» به عنوان رئیس پروژه چلسی برای هدایت این تیم در کنار مستطیل سبز به استخدام این باشگاه درآمد، سرمربی‌ای که حتی سابقه هدایتی تیمی در لیگ قهرمانان را نداشت و افتخارش در تیم «برایتون» بردن هر از گاهیِ تیم‌های بزرگ‌تر از خود بود.

به قول ما ایرانی‌ها «هندوانه در بسته» بود که سفید از کار درآمد! باخت‌های پیاپی و تساوی مقابل تیم‌های ضعیف‌تر و صعود با زحمت در لیگ قهرمانان اروپا با وجود خریدهای زیاد و پرسروصدای این تیم در ژانویه (دی)، صدای هواداران این تیم را درآورده بود و بعد از اخراج دومین سرمربی در طی یک فصل نامی آشنا وارد باشگاه آبی لندنی شد، یعنی «فرانک لمپارد» بازیکن سابق و اسطوره تاریخ باشگاه. داستان خیلی تلخ‌تر از زمان «توماس توخل» و «گراهام پاتر» شد.

نکات طلایی فوتبال جزیره+ آمار

باخت‌های پیاپی در زمان «لمپارد» دیگر همان عملکرد سینوسی زمان «پاتر» و «توخل» را یادآور نمی‌شد. یک خط صاف در راستای باخت عملکرد اسطوره باشگاه چلسی بود، مانند خط صافِ نبض یک بیمار فوتی که در مانیتور نمایش داده می‌شود. کار به جایی رسیده بود که اگر تیم‌های پایین جدولی بهتر عمل می‌کردند، چلسی می‌توانست به رده‌هایی حتی پایین‌تر از دوازدهم هم سقوط کند. این بود مدیریت بحرانِ جناب آقای «تاد بولی» مالک متمول سوئیسی! حال سرمربی‌ای نام‌آشنا برای هدایت فصل جدید با این تیم قرارداد بسته است یعنی «مائوریتسیو پوچتینو»؛ سرمربی‌ای که به واسطه عملکرد خوبش در تیم «تاتنهام» برای طرفداران فوتبال نامی آشنا است. کسی که در تیم سابقش در لیگ انگلیس سازگارانه عمل کرد و دنبال ستاره‌های نام‌دار نبود و بازی گرفتن از بازیکنان مختلف را به‌خوبی بلد است. اما برای جبران اشتباه هدایت تیم قبلی‌اش که کاملاً در آن ناموفق بود یعنی پاری‌سن ژرمن، این فصل فرصتی مناسب برای این مرد آرژانتینی است.

در پایان این مطلب به آمار و ارقام فصلی که در لیگ برتر انگلیس گذشت نگاهی کلی بیندازیم:

بهترین دروازه‌بان: «داوید دخیا» اسپانیایی با ۱۷ کلین‌شیت (منچستریونایتد)؛ ۱۱ کلین‌شیت در خانه و ۶ مورد در خارج از خانه.

بهترین گلزن: «ارلینگ هالند» نروژی با ۲۶ گل زده (منچسترسیتی)؛ ۲۲ گل در خانه و ۱۴ گل در خارج از خانه.

بهترین پاسور: «کوین دی بروینه» بلژیکی با ۱۶ پاس گل (منچسترسیتی)؛ ۸ پاس گل در خانه و هشت مورد در خارج از خانه.

بیشترین تأثیرگذاری: «ارلینگ هالند» با ۴۴ تأثیر مستقیم روی گل‌ها (منچسترسیتی)؛ ۲۹ تأثیر در خانه و ۱۵ تأثیر در گل‌های تیمش در خارج از خانه.

بیشترین گل زده: باشگاه منچسترسیتی با ۹۴ گل زده؛ ۶۰ گل زده در خانه و ۳۴ گل زده در خارج از خانه.

کمترین گل خورده: باشگاه منچسترسیتی و نیوکاسل. منچسترسیتی ۱۷ گل خورده در خانه و ۱۶ گل در خارج از خانه و نیوکاسل ۱۴ گل خورده در خانه و ۱۹ گل خارج از خانه.

در لیگ برتر انگلیس در فصلی که گذشت ۳۸۰ بازی انجام شد که در این تعداد بازی ۱۰۸۴ گل رد و بدل شد و این یعنی شکسته شدن بیشترین گل زده در یک فصل در تاریخ این لیگ با میانگین فوق‌العاده ۲.۸۵ گل در هر بازی.

۱۳۵۶ کارت زرد و ۲۹ کارت قرمز به بازیکنان در طول فصل نشان داده شد.

بیشترین دریافت کارت زرد: «ژائو پائولینیو» (فولام) با ۱۴ کارت زرد در ۳۵ بازی.

بیشترین دریافت کارت قرمز: «کاسمیرو» (منچستریونایتد) با دو کارت قرمز در ۲۸ بازی.

حال نوبت آن است که آماری بسیار جالب توجه بعد از اتمام لیگ برتر انگلیس بخوانید که ممکن است جایی نخوانده باشید.

نخست قرار بر این است ۹۰ دقیقه فوتبال را بر شش قسمت تقسیم کنیم و آمار تعداد گل‌های زده شده در شش دسته به همراه بهترین گلزن در دقایق ذکر شده را شرح دهیم.

همان‌طور که گفتیم ۱۰۸۴ گل در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ لیگ برتر انگلیس به ثمر رسیده که حاصل تقسیم بندی آن به شرح ذیل است:

از شروع بازی (ثانیه یک) تا دقیقه ۱۵: ۱۵۱ گل به ثمر رسید که بهترین گلزن در این ۱۵ دقیقه ابتدایی «محمد صلاح» مهاجم مصری لیورپول با ۵ گل زده است.

از دقیقه ۱۶ تا ۳۰: ۱۶۰ گل به ثمر رسید که بهترین گلزن در این دقایق «ارلینگ هالند» مهاجم نروژی و آقای گل لیگ برتر از منچسترسیتی با ۶ گل زده است.

از دقیقه ۳۱ تا پایان نیمه اول: ۱۹۲ گل به ثمر رسید که بهترین گلزن در این دقایق «ارلینگ هالند» با ۸ گل زده است.

از ابتدای نیمه دوم (دقیقه ۴۶) تا ۶۰: ۱۷۶ گل به ثمر رسید که بهترین گلزن در این دقایق «ارلینگ هالند» با ۶ گل زده است.

از دقیقه ۶۱ تا ۷۵: ۱۸۷ گل به ثمر رسید که بهترین گلزن در این دقایق «ارلینگ هالند» با ۸ گل زده است.

از دقیقه ۷۶ تا ۹۰ و وقت‌های اضافه: ۲۱۸ گل به ثمر رسید که بهترین گلزن در این دقایق «محمد صلاح» با ۵ گل زده است.

حال در گام دوم قرار است به ملیت بازیکن‌هایی که در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ در لیگ برتر انگلیس پا به میدان گذاشتند و تعداد گل‌های زده آن‌ها نگاهی ریزبینانه داشته باشیم.

انگلیس: ۲۵۳ بازیکن و ۳۴۹ گل زده، برزیل: ۳۶ بازیکن و ۹۷ گل زده، فرانسه: ۳۳ بازیکن و ۲۸ گل زده، اسپانیا: ۳۴ بازیکن و ۲۸ گل زده، پرتغال: ۲۸ بازیکن و ۴۹ گل زده، اسکاتلند: ۲۳ بازیکن و ۱۳ گل زده، بلژیک: ۱۱ بازیکن و ۲۵ گل زده، دانمارک: ۱۵ بازیکن و ۲۲ گل زده، آلمان: ۱۲ بازیکن و ۳۲ گل زده، آرژانتین: ۱۴ بازیکن و ۳۶ گل زده، هلند: ۱۷ بازیکن و۲۰ گل زده، ولز: ۱۸ بازیکن و ۱۹ گل زده، غنا: ۹ بازیکن و ۱۳ گل زده، نیجریه: ۸ بازیکن و ۲۱ گل زده، آمریکا: ۹ بازیکن و ۳ گل زده، جاماییکا: ۸ بازیکن و ۲۰ گل زده، سوئیس: ۸ بازیکن و ۸ گل زده؛ ایرلند جنوبی: ۲۰ بازیکن و ۸ گل زده، سنگال: ۷ بازیکن و ۴ گل زده، نروژ: ۶ بازیکن و ۵۲ گل زده، مصر: ۲ بازیکن و ۱۹ گل زده؛ اروگوئه: ۴ بازیکن و ۱۶ گل زده، کلمبیا: ۸ بازیکن و ۱۶ گل زده؛ پاراگوئه: ۲ بازیکن و ۱۵ گل زده، صربستان: ۴ بازیکن و ۱۴ گل زده، سوئد: ۹ بازیکن و ۱۳ گل زده؛ کره جنوبی: ۲ بازیکن و ۱۳ گل زده، الجزایر: ۳ بازیکن و ۱۲ گل زده، کامرون: ۲ بازیکن و ۱۰ گل زده، ایتالیا: ۵ بازیکن و ۸ گل زده، ساحل عاج: ۸ بازیکن و ۸ گل زده، ژاپن: ۲ بازیکن و ۷ گل زده، کنگو: ۲ بازیکن و ۷ گل زده، مالی: ۵ بازیکن و ۵ گل زده، زامبیا: ۲ بازیکن و ۴ گل زده، کرواسی: ۵ بازیکن و ۳ گل زده، بورکینافاسو: ۲ بازیکن و ۳ گل زده، نیوزلند: یک بازیکن و ۳ گل زده، اکوادور: ۳ بازیکن و ۲ گل زده، جمهوری چک: ۳ بازیکن و ۲ گل زده، مراکش: ۲ بازیکن و ۲ گل زده، اوکراین: ۵ بازیکن و یک گل زده، آلبانی: ۲ بازیکن و یک گل زده، جمهوری دومینیکن: یک بازیکن و یک گل زده، گابن: ۲ بازیکن و یک گل زده، لهستان: ۷ بازیکن و یک گل زده و ترکیه: ۲ بازیکن و یک گل زده.

نکات آماری:

نکته شماره یک: در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ لیگ برتر انگلیس ۴۵ گل به خودی هم به ثمر رسید که جزو آمار بالا ثبت نشده است.

نکته شماره ۲: از «ایران»، «گِرِنادا (کشوری در حوزه دریای کارائیب)»، «یونان»، «مکزیک»، «استرالیا»، «زیمبابوه» و «اتریش» بازیکنانی حضور داشتند که موفق به گلزنی نشدند.

۴۸ درصد از بازی‌های انجام شده را میزبانان و ۲۹ درصد را مهمانان پیروز شدند و ۲۳ درصد از بازی‌ها به تساوی انجامید.

میانگین سنی کل لیگ برتر انگلیس در فصلی که گذشت ۲۶ سال و ۹ ماه بود.

جوان‌ترین ترکیب را تیم‌های «ساوتهمپتون» و «آرسنال» با میانگین سنی ۲۴ سال و ۶ ماه داشتند.

مسن‌ترین ترکیب را تیم‌های «وستهم» و «فولام» با میانگین سنی ۲۷ سال و ۹ ماه داشتند.

در فصلی که گذشت در لیگ برتر انگلیس ۵۹۳ بازیکن مختلف پا به میدان گذاشتند که از این تعداد ۳۹۲ بازیکن غیر انگلیسی بودند که حدود ۶۶ درصد را تشکیل می‌دهد.

* «منچستریونایتد» و «ناتینگهام فارست» با ۳۸ بازیکن مختلف، بیشترین و «وستهم یونایتد» با ۲۳ بازیکن مختلف، کمترین رکورد را در این زمینه به نام خود ثبت کردند.

ارزش کلی بازیکنان شاغل در لیگ برتر انگلیس ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بود. در این زمینه «منچسترسیتی» با یک میلیارد و ۱۰ میلیون یورو، گران‌ترین و «فولام» با ۲۶۵ میلیون و ۲۰ هزار یورو ارزان‌ترین تیم‌های لیگ برتر انگلیس نام گرفتند.

گزارش از: محمود افشاری، خبرنگار ایمنا

کد خبر 671641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.