ایران بیست‌ودومین اقتصاد بزرگ دنیا شد

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۲، بزرگترین اقتصاد دنیا چین شناخته شد و آمریکا در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین از میان ۱۹۳ کشور، ایران با وجود تحریم‌های شدید در جایگاه ۲۲ قرار گرفت و از ۱۷۱ کشور دیگر پیشی گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صندوق بین‌المللی پول به عنوان یکی از معتبرترین منابع ارزیابی و پیش‌بینی وضعیت اقتصاد جهانی هر سال به محاسبه اقتصادهای بزرگ دنیا بر اساس تولید ناخالص داخلی می‌پردازد. تولید ناخالص داخلی یا GDP مجموع ارزش پولی یا بازاری کالاها و خدمات تولیدشده در کشور در یک دوره زمانی خاص است. زمانی می‌توان گفت مقدار تولید ناخالص داخلی زیاد شده است که صادرات افزایش پیدا کند و تراز تجاری مثبت شود و زمانی که واردات بر صادرات پیشی گیرد، این شاخص کاهش پیدا می‌کند.

ایران به عنوان بیست‌ودومین اقتصاد بزرگ دنیا با وجود تحریم

صندوق بین‌المللی پول هر سال بر اساس تولید ناخالص داخلی به رده‌بندی اقتصادهای دنیا می‌پردازد. بر اساس آخرین گزارش این سازمان در سال ۲۰۲۲ از میان ۱۹۳ کشور دنیا، ایران در جایگاه بیست‌ودوم قرار دارد. بر اساس محاسبات، GDP ایران بر اساس شاخص برابری قدرت خرید یا همان PPP، به هزار و ۵۹۶ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل ۱۴۱ میلیارد دلار افزایش داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که ایران از ۱۷۱ کشور دیگر جلوتر است و تنها ۲۱ کشور، اقتصادی بزرگ‌تر از آن دارند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی در ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ۹۵ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند و به هزار و ۶۹۱ میلیارد دلار می‌رسد.

چین بزرگترین اقتصاد دنیا شد و آمریکا را عقب زد

تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۲ مقدار ۳۰ هزار و ۲۱۶ میلیارد دلار اعلام شد و اولین جایگاه اقتصادی دنیا را تسخیر کرد. پس از آن آمریکا با تولید ناخالص داخلی ۲۵ هزار و ۴۶۴ میلیارد دلاری در رتبه دوم قرار گرفت. رتبه سوم نیز به هند با تولید ناخالص داخلی ۱۱ هزار و ۸۵۵ میلیارد دلار اختصاص پیدا کرد.

سایر کشورها چه جایگاهی در اقتصاد دارند؟

پس از هند به عنوان سومین اقتصاد بزرگ دنیا، چهارمین کشور ژاپن است. سپس آلمان در جایگاه پنجم، روسیه ششم، اندونزی هفتم، برزیل هشتم، انگلیس نهم، فرانسه دهم، ترکیه یازدهم، ایتالیا دوازدهم، مکزیک سیزدهم، کره جنوبی چهاردهم، کانادا پانزدهم، اسپانیا شانزدهم، عربستان هفدهم، مصر هجدهم، لهستان نوزدهم، استرالیا بیستم و تایوان نیز در رده بیست‌ویکم کشورها قبل از ایران قرار گرفته‌اند و دارای تولیدهای ناخالص داخلی بالاتری هستند. به طور مثال تولید ناخالص داخلی فرانسه تنها دوبرابر ایران است.

پس از ایران به عنوان بیست‌ودومین کشور، پاکستان جایگاه بیست‌وسوم را به خود اختصاص داده است. تایلند جایگاه بیست‌وچهارم را دارد و بنگلادش در مقام بیست‌وپنجم است. همچنین کشور کوچک «توالو» با تولید ناخالص داخلی ۵۸ میلیون دلاری بر اساس شاخص برابری قدرت خرید کوچک‌ترین اقتصاد دنیا را دارد.

ایران بیست‌ودومین اقتصاد بزرگ دنیا شد

داده‌های «پایگاه داده چشم‌انداز اقتصاد جهانی» نیز اطلاعات بالا را تأیید می‌کند و اطلاعات مربوط به اقتصاد ایران در این پایگاه در تصویر زیر قابل مشاهده است:

کد خبر 671576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.