بازگشت ال‌نینو چه کشورهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل (WMO) هشدار می‌دهد بازگشت ال‌نینو جان انسان‌های بسیاری را تهدید می‌کند، زیرا این پدیده به معنای شرایط آب‌وهوای شدید و گرم شدن زمین در سال جاری بیشتر از سال قبل است. کشورهای نزدیک به اقیانوس آرام بیشترین تاثیر را از این پدیده خواهند برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هشت سال گذشته زمین گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده در جهان را تجربه کرد که منعکس‌کننده روند گرمایش طولانی‌مدت ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای است. گرم‌ترین سال ثبت‌شده در جهان تاکنون سال ۲۰۱۶، مصادف با یک ال‌نینوی قوی بود که البته تغییرات آب‌وهوایی در سال‌های پس از آن، بدون وقوع پدیده ال‌نینو نیز باعث افزایش دمای شدید شده است.

ال‌نینو یک رویداد اقلیمی است که مسئولیت افزایش دمای جهانی و تشدید رویدادهای شدید آب‌وهوایی را برعهده دارد. طبق ادعای اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات‌متحده، در طول این پدیده آب‌هوایی، دمای جهان حدود ۰.۲ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد که این امر می‌تواند به معنای شکستن حد تعیین‌کننده ۱.۵ درجه سانتی‌گراد گرمایش جهانی باشد.

علت وقوع ال‌نینو

تغییرات دما و بادهای اقیانوس آرام به عنوان دلایل وقوع ال‌نینو ذکر شده است. در این پدیده آب گرم اقیانوس آرام به سمت شرق می‌رود و رودباد (جریان جتی) اقیانوس آرام به سمت موقعیت خنثی جنوبی خود حرکت می‌کند. این امر باعث خشک شدن و گرم شدن هوا در شمال ایالات‌متحده و بارش شدید باران و سیل در سواحل خلیج و جنوب شرقی این کشور می‌شود. در اروپا نیز ال‌نینو منجر به زمستان‌های سردتر و خشک‌تر در شمال و زمستان‌های مرطوب‌تر در جنوب می‌گردد.

بازگشت ال‌نینو چه کشورهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

بازگشت ال‌نینو باعث می‌شود امسال از سال گذشته گرم‌تر شود، تا جایی که سال ۲۰۲۳ را برای پنجمین یا ششمین بار به گرم‌ترین سال در تاریخ تبدیل می‌کند. از سوی دیگر حس شدن اثرات ال‌ نینو ماه‌ها طول می‌کشد و وقوع آن ممکن است به این معنا باشد که رکوردهای دما در سال ۲۰۲۴ شکسته خواهد شد.

ال‌نینو پس از گذشت سه سال از الگوی هوای خنک بازگشته است و به احتمال ۹۰ درصد تا پایان سال با شدت متوسط یا بالاتر ادامه خواهد داشت. بنابراین رکوردهای دما در حال شکسته شدن است، زیرا ال‌نینو به‌طور معمول با رکوردشکنی دما در سطح جهانی همراه است. این رویداد آب‌وهوایی جهانی می‌تواند اثرات آب‌وهوایی شدیدی از موج گرما تا طوفان‌های شدیدتر به همراه داشته باشد و تلفات جانی بر جای گذارد.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که ال‌نینو در سال جاری بر دمای جهانی، آب‌وهوا و حیات دریایی تأثیر خواهد گذاشت و جهان با امواج گرمای شدیدتر، فصول گرم طولانی‌تر و طوفان‌های قوی‌تری مواجه خواهد شد. نخستین مکان‌هایی که تأثیرات این پدیده را احساس می‌کنند، کشورهای نزدیک به اقیانوس آرام هستند. اندونزی و استرالیا نیز هوای گرم‌تر و خشک‌تری را تجربه خواهند کرد و احتمال آتش‌سوزی در این مناطق بیشتر خواهد بود. بارش‌های موسمی در هند و باران‌های آفریقای جنوبی کاهش خواهد یافت اما شرق آفریقا ممکن است شاهد بارندگی‌ها و سیل‌های بیشتر باشد.

ال‌نینو همچنین فعالیت طوفان را در اقیانوس آرام افزایش می‌دهد، بنابراین مکان‌هایی مانند هاوایی در معرض خطر طوفان‌های استوایی قرار خواهند گرفت. این پدیده حیات دریایی را در امتداد سواحل اقیانوس آرام به خطر می‌اندازد و باعث کاهش فیتوپلانکتون در امتداد سواحل و در نتیجه غذای کمتر برای ماهی‌های خاص می‌شود. گرم‌تر شدن آب‌ها به‌دنبال این پدیده همچنین باعث سفید شدن صخره‌های مرجانی می‌شود.

کد خبر 671503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.