گرمای شدید و طوفان و گردوخاک در راه آسمان اصفهان

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به افزایش دما از اواخر هفته جاری، گفت: تداوم وزش باد شدید، وقوع طوفان لحظه‌ای و فعال شدن کانون گردوخاک داخلی در مناطق شرقی و شمالی استان تا اواسط روز پنجشنبه پیش‌بینی می‌شود.

مینا معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی بیانگر آسمان صاف گاهی کمی ابری همراه با وزش باد است که در ساعات بعدازظهر و اوایل شب گاهی وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در برخی مناطق تندباد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه در نیمه شرقی و شمالی استان وزش باد سبب خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا همراه خواهد بود، افزود: گردوخاک مناطق مرکزی، جنوبی و با شدت کمتری نواحی غربی را دربر خواهد گرفت و باعث کاهش دید و کیفیت هوا در این نقاط و افزایش شاخص آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: این شرایط تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت و روز جمعه شانزدهم تیرماه از شدت آن کاسته می‌شود. دمای هوای از اواخر هفته جاری افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره هشدار هواشناسی سطح نارنجی با ورود سامانه نفوذ توده گردوخاک در استان، تصریح کرد: با فعالیت این سامانه از اواخر روز گذشته و تا اواسط وقت پنجشنبه، پانزدهم تیرماه وزش باد شدید، وقوع طوفان لحظه‌ای و فعال شدن کانون گردوخاک داخلی در مناطق شرقی و شمالی، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت و کاهش دید افقی در مناطق شمال، شرق، مرکز و جنوب استان پیش‌بینی می‌شود.

معتمدی ادامه داد: فعالیت این سامانه در شهرستان‌هایی به ویژه انارک، چوپانان، نائین، اردستان، ورزنه، زواره، مهاباد، اصفهان، دولت‌آباد، شرق اصفهان، فرودگاه، آران و بیدگل، بادرود، کاشان و شهرضا پیش‌بینی شده است.

وی گفت: وزش باد شدید در مناطق شرقی و شمالی و خیزش گردوخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال اختلال در تردد در نیمه شمال و شرق استان و محورهای مواصلاتی با استان‌های قم، سمنان و یزد از اثرات مخاطرات این سامانه است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان اظهار کرد: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب‌پذیر، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی، پارک نکردن خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره توصیه می‌شود.

وی درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با توصیف سامانه باد، گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در استان، افزود: از روز یکشنبه آغاز و تا پایان وقت پنجشنبه با وزش باد نسبتاً شدید، خیزش گردوخاک با کاهش دید، احتمال وقوع تندباد لحظه‌ای در مناطق شمال شرق، شرق، شمال و مناطقی از مرکز استان مواجه خواهیم بود.

معتمدی اضافه کرد: فعالیت این سامانه طی یکشنبه یازدهم تیرماه در شهرستان‌های خوروبیابانک، چوپانان، نائین، اردستان، ورزنه، زواره، مهاباد، مورچه‌خورت، دولت‌آباد، انارک، میمه و شهرضا پیش‌بینی شد.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های خوروبیابانک، ورزنه، مورچه‌خورت، دولت‌آباد، میمه، لنجان، اصفهان و فرودگاه امروز با گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا مواجه می‌شوند، گفت: دهق، کبوترآباد، خوروبیابانک، ورزنه، شهرضا، اصفهان، مورچه‌خورت، کاشان، دولت‌آباد، فریدونشهر، چوپانان، آران و بیدگل، برزک و زواره روز گذشته مستعد فعالیت سامانه بودند.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان اظهار کرد: فردا شهرستان‌های دهق، کبوترآباد، خوروبیابانک، ورزنه، شهرضا، اصفهان، مورچه‌خورت، کاشان، دولت‌آباد، بادرود، چوپانان، آران و بیدگل، برزک، زواره، نائین، خوانسار، مهاباد، میمه، اردستان، انارک، دهاقان، گلپایگان و نطنز با گردوخاک و وزش باد مواجه خواهند شد.

وی افزود: شهرستان‌های کبوترآباد، خوروبیابانک، ورزنه، شهرضا، اصفهان، مورچه‌خورت، کاشان، چوپانان، آران و بیدگل، برزک، زواره، نائین، خوانسار، انارک، دهاقان و گلپایگان طی روز پنجشنبه مستعد وزش باد نسبتاً شدید، خیزش گردوخاک و کاهش دید هستند.

معتمدی خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، بالا رفتن عدد شاخص کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال و نهال‌ها را از اثرات مخاطرات این سامانه دانست و تصریح کرد: اجتناب از حضور در فضای باز به ویژه گروه‌های حساس، مستحکم کردن سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر و قیم در باغات، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، توقف نکردن و پارک نکردن خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه کمینه دما طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان یک تا دو درجه کاهش خواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۲۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: کاشان با بیشینه دمای ۴۲ درجه سانتی‌گراد و بوئین‌میاندشت با کمینه دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 671502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.