لزوم پرداختن به مشکلات شرکت‌های تولیدکننده سرم

در مقاطع زمانی متفاوت، میزان مصرف سرم در کشور افزایش خواهد داشت و به همین منظور اندیشیدن تدابیری برای تامین سرم، حائز اهمیت است. در طول همه‌گیری بیماری کرونا، کشور با مشکلاتی از جمله کمبود سرم روبه‌رو بود، اما با تدابیر اخذشده مشکلات این حوزه رفع شد و اکنون نیز رفع مشکلات تولیدکنندگان ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد پیکان پور، مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: برای حل مشکل تأمین مواد از پتروشیمی، تصمیم گرفته شد از سوی سازمان غذا و دارو مکاتباتی صورت گیرد تا خط مستقیم برای خرید مواد اولیه شرکت‌های دارویی در نظر گرفته شود.

وی در خصوص صادرات سرم افزود: باید به یک برنامه‌ریزی مشترک برسیم و ظرفیت تولید شرکتی که درخواست صادرات دارد، صورت‌جلسه و آن شرکت متعهد شود، در صورتی که به تولید بیش از نیاز داخل رسید، درصدی از آن را برای صادرات در نظر گیرد.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در خصوص قیمت‌گذاری گفت: در نظر داریم برای فرآورده‌های ضروری در دو مرحله قیمت‌گذاری داشته باشیم و در ابتدای سال مرحله اول را انجام دهیم تا مشکلی بابت تولید آنها نداشته باشیم و در فرجه مناسبت‌تری قیمت را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان با کمک سندیکا به سمت جذب حمایت‌های کلان رفته است، ادامه داد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های مداوم درحال حاضر بازه زمانی درخواست و تخصیص ارز بسیار کاهش پیدا کرد و تسهیلات ارزی کوتاه‌مدت پنج ماهه را داریم.

پیکان‌پور تصریح کرد: با توجه به شروع تابستان و در پیش داشتن اربعین حسینی و بعد از آن شروع فصل پاییز که همواره دچار پیک آنفلوانزا می‌شویم، مصرف سرم به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و با توجه به شکل‌گیری اقتصاد مبتنی بر تجویز سرم در مطب‌ها و درمانگاه‌ها، باید دپوی قابل قبولی در این مورد داشته باشیم و نیاز به یک برنامه‌ریزی مشترک وجود دارد.

وی با اشاره به صحبت‌های خود با وزیر بهداشت در خصوص نقدینگی شرکت‌ها، اضافه کرد: وزیر بهداشت اعلام کرد می‌توان از منابع در دسترس وزارت بهداشت خرید عمده‌ای از شرکت‌ها داشت تا بتوانیم تزریق نقدینگی به شرکت‌ها داشته باشیم. با این اتفاق وزارت بهداشت با شرکت‌ها طرف قرارداد می‌شود و محصولات آنها را پیش خرید می‌کند که البته مشروط بر این است آن شرکت بتواند متناسب با برنامه مشخصی افزایش ظرفیت تولید دهد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به کمبود فضای انبار شرکت‌ها برای دپوی محصولات، افزود: برای رفع مشکل فضای فیزیکی طبق پیشنهاد نهادهای نظامی و انبارهای ارتش، می‌توانیم از ظرفیت‌های خالی آنها به صورت اورژانسی استفاده کنیم.

مصرف سرم ماهانه به بیش از ۲۰ میلیون عدد رسید / ابطال پروانه شرکت‌های پخش متخلف

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در اسفندماه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: اصلی‌ترین مشکل حوزه دارو، مشکل تأمین نقدینگی در کل زنجیره از جمله ماده اولیه وارداتی، تولید، پخش و داروخانه‌ها است.

وی افزود: طی ماه‌های گذشته، عمده مشکلات در تأمین آنتی‌بیوتیک‌ها، سرم‌ها، داروهای بیهوشی، مسکن‌ها و برخی از داروهای آنتی‌هیستامین بود که در حال حاضر تمام این داروها تأمین شده است و مشکل حادی وجود ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه کمبودهای دارویی در تمام دنیا در اثر عوامل متعددی ایجاد می‌شوند، گفت: شرایط جهانی، تغییرات نرخ ارز و بخشنامه‌های مالیاتی و گمرکی می‌تواند در شرایط تأمین اقلام دارویی مؤثر باشند.

وی با تاکید بر اینکه مسیر تولید داخلی، مطمئن‌ترین مسیر برای تأمین داروهای مورد نیاز کشور است، اضافه کرد: با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانیم مشکل تأمین دارو را در حد قابل توجهی رفع کنیم و از تأمین داروهای مورد نیاز خود مطمئن باشیم.

محمدی با اشاره به تغییر الگوی مصرف داروها بعد از پاندمی کرونا، تصریح کرد: پس از کرونا، صنایع دارویی نتوانستند متناسب با نیاز دارویی کشور برنامه تولید و تأمین خود را پیش ببرند، بنابراین لازم است شرکت‌ها برنامه‌ریزی دقیق‌تری در مورد تولیدات خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه میزان نیاز به سرم مراکز درمانی قبل از شیوع کرونا حداکثر ۱۰ تا ۱۲ میلیون بود، ادامه داد: در پیک پنجم کرونا، مصرف سرم حداکثر به ۱۶ میلیون عدد رسید، اما از اوایل امسال میزان مصرف سرم به حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده و اکنون تأمین سرم ماهانه با ۲۰ میلیون عدد رکورد زده است.

لزوم ابلاغ گایدلاین تجویز و مصرف سرم

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حوزه تولید و واردات سرم هیچ محدودیتی وجود ندارد، گفت: از نهادهایی مانند نظام پزشکی و معاونت‌های درمان می‌خواهیم که با ابلاغ گایدلاین‌هایی، میزان مصرف سرم را به سمت منطقی شدن سوق دهند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست سازمان غذا و دارو در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی حمایت قاطع از تولیدکنندگان است، اظهار کرد: اگر تولیدکننده‌ای با عمل به تعهدات خود تأمین پایداری داشته باشد از آن حمایت خواهیم کرد، اما به محض اینکه تحت تأثیر عوامل مختلف مشکلی در تأمین ایجاد شود، به سرعت جهت تأمین از مسیرهای مختلف اقدام خواهد شد.

کد خبر 671485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.