راه نجات کشور تعاون است / افزایش ۳.۵ درصدی شاغلان بخش تعاون

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر تنها راه نجات کشور تعاون است، از این‌رو کشور برای تأمین منابع راه دیگری ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مسکنی امروز _چهارشنبه چهاردهم تیرماه_ در سومین نشست منطقه‌ای مدیران و کارشناسان بخش تعاون کشور اظهار کرد: در حال حاضر تنها راه نجات کشور تعاون است، از این‌رو کشور برای تأمین منابع، راه دیگری ندارد.

وی با بیان اینکه اگر جایگاه واقعی را پیدا کنیم می‌توانیم در بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها نقش بازی کنیم، افزود: تعاونی یعنی مشارکت و مشارکت نیز با حضور مردم محقق می‌شود، ۱۰۱ هزار تعاونی فعال در کشور و ۶۲ هزار تعاونی هفت‌نفره داریم، اولویت و سیاست ما باید به سمت تعاونی‌های عضومحور حرکت کند.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بر اساس سخنان شهید بهشتی، تعاون رکن اقتصاد است، تصریح کرد: در اصل ۴۳ آمده است که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به سه رکن دولتی، تعاون و خصوصی دسته‌بندی می‌شود.

وی اضافه کرد: سعی کردیم در دوره کنونی ساختار معاونت تعاون را از وظیفه‌ای به سمت فرآیندی سوق دهیم، از این‌رو در حال حاضر اداره کل‌ها به سمت ساختار فرایندی حرکت کرده است.

مسکنی ادامه داد: اگر همکاری کارشناسان و مدیران در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها نباشد، کارها در پایتخت پیش نمی‌رود، یکی از دلایلی که امروز بخش‌های دولتی با شکست مواجه می‌شوند، این است که ارتباط دقیقی با مناطق ندارند.

وی با بیان اینکه نیاز داریم که بازخورد کارشناسان را از کف میدان بگیریم، از این‌رو نقطه به نقطه بازخورد دریافت می‌کنیم، گفت: هدف اصلی برگزاری این نشست‌ها، این است که بازخوردها را دریافت کنیم تا بتوانیم اقدامات را پیش ببریم.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: دلیل برگزاری نشست‌ها در محیط دانشگاه این است که بخش تعاون سرباز علمی ندارد، در حال حاضر ۶۰ نفر به صورت کلی دانشجوی کارشناسی تعاون در کشور وجود دارند، همچنین پس از سال‌ها، امسال در مهرماه پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

وی افزود: ارتباط با دانشگاه و مجامع علمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که می‌خواهیم پرچم این اقدام را بالا ببریم و تعاون را نهادینه کنیم.

مسکنی ادامه داد: اینکه پای تعاونی‌های دانشجویی و دانش‌آموزی ایستاده‌ایم به این دلیل است که قصد داریم نسلی و فرزندانی برای آینده تربیت کنیم که تعاون‌محور شوند و به تعاون اعتماد داشته باشند و پای تعاون بمانند.

وی با اشاره به سند توسعه تعاون، گفت: بیست‌وهشتم اسفندماه ۱۴۰۱، رئیس‌جمهور سند توسعه تعاون را ابلاغ کرد، این در حالی است که تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری پای کار تعاون نیامده بود.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: موفق شدیم در سند توسعه تعاون "بند یک" شورای عالی هماهنگی تعاون را تصویب کنیم که مصوبه هیئت دولت است و به‌زودی جلسات آن برگزار می‌شود، از این‌رو اقدامات زیرساختی را انجام دادیم.

وی تصریح کرد: بانک توسعه تعاون از ۲.۸ همت به ۶.۲ معادل ۱۴۰ درصد افزایش سرمایه داده است، همچنین بیش از ۱۸۱ درصد پرداخت تسهیلات در سال گذشته داشتیم.

مسکنی با بیان اینکه ۲۴ بانک در سال گذشته منهای بانک توسعه تعاون نزدیک به ۳۰ همت تسهیلات پرداخت کردند که در تاریخ بی‌نظیر است، اضافه کرد: ۲.۵ درصد افزایش ثبت تعاونی‌ها و ۳.۵ درصد افزایش شاغلان حوزه تعاون را داشتیم.

وی با اشاره به جلسه با رئیس گمرک خاطرنشان کرد: رئیس گمرک در آماری که ارائه داد، آمار بخش تعاون نسبت به سایر بخش‌ها را با افزایش دو برابری توصیف کرد؛ این در حالی است که بیشترین افزایش در بخش صادرات تعاون بوده است، به‌گونه‌ای که این مبلغ به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است؛ از این‌رو باید گفت هرکسی که مطابق قانون عمل کند، نوکر او هستیم و هرکس جلوتر از قانون باشد، جلوی او می‌ایستیم.

به گزارش ایمنا، سومین نشست منطقه‌ای مدیران و کارشناسان بخش تعاون کشور با حضور مدیران و کارشناسانی از استان‌های البرز، اصفهان، تهران، قزوین، قم و مرکزی برگزار شد.

کد خبر 671428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.