۳۵۰۰ تعاونی فعال در اصفهان وجود دارد / ضرورت ایجاد زنجیره ارزش در تعاون

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: حدود ۶۵۰۰ تعاونی در استان اصفهان داریم که ۳۵۰۰ تعاونی فعال و حدود ۳۰۰۰ تعاونی غیرفعال است، در صورتی که قصد نظارت بر تعاونی‌های فعال در سطح استان را داشته باشیم‌، باید روزانه بر ۱۵ مجمع نظارت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میثم مداحی امروز _چهارشنبه چهاردهم تیرماه_ در سومین نشست منطقه‌ای مدیران و کارشناسان بخش تعاون کشور اظهار کرد: استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۷۰ درصد از این جمعیت یعنی سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای ۲۸ شهرستان است، افزود: شرقی‌ترین تا غربی‌ترین شهرستان استان اصفهان، حدود ۷۰۰ کیلومتر فاصله دارد، همچنین باید گفت ۳۵۹ خدمت در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌شود که نظارت بر تعاونی‌ها یکی از وظایف و اقدامات این اداره کل است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: حدود ۶۵۰۰ تعاونی در استان اصفهان داریم که ۳۵۰۰ تعاونی فعال و حدود ۳۰۰۰ تعاونی غیرفعال است، در صورتی که قصد نظارت بر تعاونی‌های فعال در سطح استان را داشته باشیم، باید روزانه بر ۱۵ مجمع نظارت کنیم.

وی ادامه داد: لازم است تناسب و استانداردی بین نیروی انسانی و حجم خدمات و فعالیت وجود داشته باشد. بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ازای هر ۱۰۰ هزار بیمه‌شده، ۳۲ پرسنل در استان اصفهان وجود دارد، این در حالی است که میانگین این آمار، به ازای هر ۱۰۰ هزار بیمه‌شده، ۷۴ پرسنل بوده است.

مداحی گفت: در حال حاضر در مهجوریتی قرار داریم که اگر بخواهیم فعالیت ذاتی خود را انجام دهیم، نیاز به ابزار و نیروی انسانی داریم.

وی ادامه داد: در استان اصفهان حدود ۵۰ نفر در حوزه تعاون فعالیت می‌کنند که با وجود ۲۸ شهرستان استان اصفهان، اگر بخواهیم تناسب‌بندی و خدمت استاندارد را انجام دهیم، نیاز به ابزار قانونی کافی و نیروی انسانی داریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: در راستای تخلفاتی که برای حوزه تعاون محرز شده است، وظیفه داریم با آن‌ها برخورد کنیم و به دادگستری گزارش دهیم.

مداحی با بیان اینکه کمتر از پنج درصد از تعاونی‌های استان اصفهان با مشکلاتی مواجه هستند، گفت: این تعاونی‌ها نیز تخلفاتی دارند، اما چون بزرگترین سرمایه، اعتماد مردم به تعاونی‌ها است، باید تدابیری اندیشیده شود تا مشکلات پنج درصد تعاونی‌ها برطرف شود.

وی اظهار کرد: لازم است برای تعاونی‌ها چارچوب مشخص شود، نه تعاونی دستوری بلکه تعاونی که حلقه واسط زنجیره آموزش باشد، نه اینکه با مبلغ ناچیز به مجموعه تعاون وارد شوند و انتظار معجزه داشته باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: تعاونی‌ها باید در زنجیره ارزش وارد شوند و اعضای تعاونی با دارا بودن پروانه کسب‌، هم‌افزایی و اقدامات مؤثر انجام دهند؛ باید ابزار کار را برای مردم ایجاد کنیم، همچنین اگر بخواهیم دولت مردمی را محقق کنیم باید تعاونی‌ها را پای کار بیاوریم.

مداحی خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی اشتغال و تعاون است، با توجه به اینکه اتحادیه‌ها نمی‌توانند فعالیت اقتصادی داشته باشند، اگر بتوانیم شرکت‌های تخصصی را عضو تعاونی کنیم و پیگیر مشوق‌ها باشیم و سیاست‌گذاری داشته باشیم تا شرکت‌ها به سمت تعاونی ترغیب شوند، باید در این فرصت زنجیره ارزش و چرخه‌ای را ایجاد کنیم تا انقلابی در حوزه تعاونی ایجاد شود.

کد خبر 671418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.