صنعت چای لاهیجان نیازمند برندسازی است

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان گفت: لاهیجان در صنعت چای از جاذبه تاریخی و گردشگری خوبی برخوردار است و مسئولان متولی باید نسبت به برندسازی و معرفی بیشتر این ظرفیت‌ها برای رونق گردشگری و اقتصادی لاهیجان اقدام کنند.

محمد ایدرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: صنعت چای در لاهیجان بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد و شورای ششم از ابتدای آغاز به کار خود با طرح موضوع چای، با جدیت به دنبال نام‌گذاری لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران است تا این شهر در بخش گردشگری و اقتصادی رونق بیشتری داشته باشد.

وی افزود: مدیران بعضی از شهرهای تولیدکننده چای در گیلان در تلاش هستند تا شهر خود را به عنوان پایتخت چای ایران در یونسکو ثبت کنند، اما با توجه به اینکه لاهیجان جایگاه نخست کشت چای در ایران را دارد و موزه تخصصی و تاریخی «چای» و آرامگاه «کاشف‌السلطنه» بنیان‌گذار صنعت چای ایران در این شهرستان قرار دارد، نام لاهیجان بیشتر از سایر شهرها به عنوان پایتخت چای ایران مطرح است.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان خاطرنشان کرد: در نهایت بیست‌وهفتم تیرماه سال گذشته با تلاش‌های شورای اسلامی شهر، آئین پلاک‌کوبی لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران در یونسکو با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، استاندار گیلان، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی و جمع دیگری از مدیران استان و شهرستانی در لاهیجان برگزار شد.

ایدرم با بیان اینکه ثبت لاهیجان به عنوان پایتخت چای کشور در یونسکو برای شورای اسلامی شهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود، تصریح کرد: شهرداری بابت ثبت لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران، حدود سه میلیارد ریال هزینه کرده است. چهارم خردادماه امسال نیز جشنواره چای لاهیجان همراه با نمایشگاه عرضه مستقیم چای بهاره در سطح ملی با حضور سالار عقیلی و ناصر وحدتی از هنرمندان مطرح کشورمان در جزیره استخر لاهیجان برگزار شد که مورد استقبال بی‌نظیر شهروندان قرار گرفت.

«چای هوختیف» قدیمی‌ترین کارخانه چای ایران محسوب می‌شود

وی با بیان اینکه این جشنواره به مناسبت روز جهانی چای و با هدف حمایت و معرفی بیشتر چای مرغوب لاهیجان برگزار شد، تاکید کرد: کارخانه چای «هوختیف»، دومین کارخانه چای ایران است که بعد از کارخانه فجر، سال ۱۳۱۴ در دوران پهلوی و در نخستین باغ‌های چای در لاهیجان توسط یک شرکت آلمانی احداث و سال ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان اضافه کرد: فجر، نخستین کارخانه چای در لاهیجان تخریب شده است و «چای هوختیف» در حال حاضر قدیمی‌ترین کارخانه چای ایران محسوب می‌شود، که توسط میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بازسازی شده است، اما شهروندان و گردشگران اجازه بازدید از آن را ندارند.

ایدرم با بیان اینکه کارخانه چای هوختیف با معماری بسیار زیبا و منحصربه‌فرد از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است، تاکید کرد: با وجود اینکه نخستین باغ کشت چای در لاهیجان قرار دارد، اما اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای خرید و توسعه باغ و بازسازی خانه «کاشف‌السلطنه» و تبدیل آن به جاذبه گردشگری تاکنون اقدامی انجام نداده است.

وی ادامه داد: لازم است میراث فرهنگی، خانه «کاشف‌السلطنه» را در قالب طرح گردشگری در اختیار شهرداری قرار دهد تا شهرداری با بودجه خود خانه را بازسازی و از آن بهره‌برداری کند.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان با بیان اینکه لاهیجان در صنعت چای از جاذبه تاریخی و گردشگری خوبی برخوردار است و مسئولان متولی باید نسبت به برندسازی و معرفی بیشتر این ظرفیت‌ها برای رونق گردشگری و اقتصادی شهر تلاش کنند، گفت: شورای اسلامی شهر به عنوان یک نهاد نظارتی، امکان فعالیت اقتصادی در صنعت چای را ندارد و تنها می‌تواند با بودجه دولتی، جشنواره‌های متنوعی را برگزار و چای لاهیجان را به گردشگران معرفی کند.

ایدرم با بیان اینکه طی سال‌های آینده برگزاری جشنواره فراملی چای لاهیجان با دعوت از کشورهای خارجی در دستور کار شورای اسلامی شهر قرار دارد، افزود: لاهیجان با دارا بودن جزیره استخر، بام سبز و جاذبه تاریخی و طبیعی یکی از شهرهای توریستی و گردشگرپذیر استان گیلان و ایران است که با همت مسئولان و مدیریت شهری همیشه پویا بوده است.

به گزارش ایمنا، لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز گیلان واقع شده است.

کد خبر 671382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.