اهالی منطقه ۲ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

در چهارمین برنامه بی‌واسطه با مردم و دیدار چهره به چهره با شهروندان، تحت عنوان «مردم سلام» اهالی منطقه دو شهرداری درخواست‌ها و مطالبات خود را با شهردار اصفهان مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه دیدار مردمی علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان با اهالی منطقه دو در حسینیه انصار الحسین (ع) محله دهنو برگزار شد.

شاه‌بیت این سلسله جلسات گوش شنوا بودن مدیران شهری برای شنیدن دغدغه‌های شهروندان و چشم بینا برای دیدن معضلات در دل محلات است.

هوشنگ ابراهیمی، معتمد محله بابوکان نخستین فردی بود که پشت تریبون رفت و از مشکلات این محله گفت:

- مشکلات محله بابوکان سال‌ها است که مردم و اهالی را اذیت می‌کند، یکی از این مشکلات نبود فرهنگسرا به عنوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی ویژه جوانان است.

- بافت فرسوده بزرگترین مشکل این محله بوده که باید فکری عاجل برای آن کرد.

- بیشتر معابر و کوچه‌های محله، آسفالت مناسب ندارد و این خود منشأ مشکلات دیگر شده است.

- سرو سامان دادن به وضعیت آرامستان و محوطه‌سازی آن نیاز لازم است، همچنین گلزار شهدای محله به سرویس بهداشتی نیاز دارد.

- خیابان عطایی که طی چندین دوره قبل مدیریت شهری بر آن تاکید شده، بازگشایی شود.

- سر و سامان دادن پارک محله و تجهیز وسایل آن برای نوجوانان و کودکان که چندین سال است فقط یک سرسره می‌بینند و همچنین اصلاح آب‌نمای وسط پارک محله بابوکان از دیگر تقاضاهای اهالی محله است.

اهالی منطقه ۲ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

حجت‌الاسلام هاشمی، امام جماعت شهرک انصار المهدی (عج) نیز از مشکلات این شهرک گفت:

- بیش از ۲۴ سال است که در اصفهان حضور داشته‌ام اما تا به امروز ندیدم شهردار اصفهان در منطقه‌ای مثل دهنو شخصاً حضور پیدا کند؛ گفت‌وگوی بی‌واسطه خادمان با مردم می‌تواند به تحقق شعارهای داده شده از جمله ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان کمک کند.

- شهرک انصار المهدی (عج) از جمله شهرک‌هایی است که از دریافت خدمات شهری و امکانات شهری به دلایل مختلف دور مانده است؛ از مهم‌ترین معضلات و مشکلات اهالی فرهنگ دوست و متدین این شهرک، نبود مسجدی در شأن آنها است؛ به‌رغم وجود زمینی که مردم خود در این شهرک خریداری کرده‌اند، امکان و توان مالی ساخت مسجد را ندارند و در سوله نامناسب به اقامه نماز در سه وعده می‌پردازند.‌

عبدالرسول ابراهیمی، نماینده محله ولدان نیز مطالبات اهالی این محل را اینگونه مطرح کرد:

- ورزش محلات را رونق دهید، در حال حاضر جوانان ما در روزهای تعطیل به ناکجا آباد می‌روند، برگزاری مسابقات ورزشی محلات می‌تواند به پیوند بین مردم محله و نشاط جوانان کمک کند.

- یک زمین ورزشی در محله ولدان وجود دارد که سال‌های متمادی بلاتکلیف بوده و به‌رغم آنکه مالکیت زمین متعلق به شهرداری است، ارگان‌های دیگر اقدام به تصرف آن کرده‌اند، لذا استدعا داریم نسبت به تعیین تکلیف نهایی البته به نفع اهالی محل اقدام شود.

- محله ولدان نیازمند استخر است و زمینی که چندین سال قبل به بهانه ایجاد آن توسط پیمانکاری کلنگ زنی شده است، همچنان معطل مانده است و پیمانکار از ایجاد آن سرباز می‌زند.

- ساماندهی خیابان دکل حد فاصل خیابان امام خمینی (ره) تا خیابان بابک، یکی از بزرگترین مطالبات اهالی محله است که ساماندهی و بازگشایی این خیابان، محله ولدان را از بن‌بست خارج کرده است و راهی را به سمت کهندژ باز می‌کند.

- طرح زمین‌های ۱۸ هکتاری شمس‌آباد را با تمام تلاش، تعیین تکلیف کنید، مشخص نبودن سرنوشت زمین‌ها به معضلی بزرگ برای اهالی محله تبدیل شده و سرگردانی اهالی و ساکنان و مالکان این زمین‌ها معضلی بزرگ‌تر است، همچنین وجود موزائیک‌سازان آن منطقه نیز موجب آلودگی و آلایندگی زیادی برای محله شده است.

اهالی منطقه ۲ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

حجت‌الاسلام عباس محمدی، نماینده اهالی محله دهنو مطالبات این محل را اینگونه اظهار کرد:

- یکی از بزرگترین معضلات شهری، مباحث توسعه مسکن در سطح شهر و استان است که با توجه به شعار دولت نیازمند هماهنگی و همراهی همه ارگان‌ها از جمله شهرداری به منظور تحقق این شعار است، یکی از نکات مهم در عرصه توسعه مسکن می‌تواند کاهش عوارض ساختمانی از سوی شهرداری باشد که کمکی جدی برای خانه‌دار شدن شهروندان است.

- حق بیمه ساخت امسال بسیار افزایش پیدا کرده و سدی بزرگ پیش پای مالکان و شهروندان در مسیر خانه‌دار شدن است.

- بسیاری از اراضی در محله دهنو در محدوده شهری واقع نشده است و با توجه به حجم تراکم جمعیتی امروز زمینی خالی در محله دهنو برای ساخت‌وساز مسکن نیست، تقاضای تغییر کاربری اراضی زمین‌های کشاورزی اطراف محله دهنو که بیش از دو دهه است در آن کشت صورت نگرفته است را داریم تا برای توسعه مسکن شهروندان انجام شود.

- قصه پرغصه دهنو آن است که مسئولیت این محله با سه حوزه شهرداری، شهرداری منطقه دو و شهرداری منطقه ۱۲ اصفهان و بخشی از دهنو به شهرداری خمینی‌شهر واگذار شده، این تعدد مسئولیت‌ها و چند تکه شدن محله دهنو در عرصه مدیریت شهری باعث سردرگمی و بلاتکلیفی شهروندان در امور مختلف از جمله ساخت‌وسازها شده است، تقاضای رسیدگی به این موضوع و در اختیار گذاشتن کل محله دهنو تحت محدوده یک شهرداری را داریم.

- سرانه فضای سبز در دهنو بسیار کم است، تقاضای تسهیلات ویژه و مساعدتی جدی برای ایجاد پردیس خانواده و فضای سبز داریم.

- ساماندهی اراضی ۱۸ هکتاری ورودی محله دهنو که پیشانی ورود به شهر اصفهان نیز تلقی می‌شود را با گذشت سال‌ها از مدیریت شهر اصفهان داریم.

- در محله دهنو دچار یک فقر و معضل در زمینه حمل‌ونقل عمومی است و مردم محله از این خدمت شهری در عمل استفاده‌ای نمی‌کنند، نبود اتوبوس و مسیر حمل‌ونقل عمومی، دغدغه‌های اهالی محل است.

اهالی منطقه ۲ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

حسن سلطانی، نماینده محله آفاران نیز از مشکلات این محله گفت:

- در حق ورزش این منطقه طی سال‌های گذشته ظلم شده است، تقاضای رسیدگی فوری و توسعه سرانه ورزشی در محلات منطقه دو به‌ویژه محله آفاران را داریم.

- از این تریبون استفاده و اعلام می‌کنم، چنانچه شهرداری اصفهان زمین‌هایی را در محلات به ما اختصاص دهد، هزینه ساخت‌وساز زورخانه‌هایی را در محلات پرداخت می‌کنیم، ایجاد زورخانه‌ها در محلات بسیار می‌تواند کارساز باشد.

گلستانی، نماینده شهرک پرتو هم از مطالبات این شهرک گفت:

- این شهرک از لحاظ مباحث ورزشی و آموزشی دور و امکانات آن در حد صفر است.

- مسجد و فرهنگسرایی طی هماهنگی‌هایی در سال‌های گذشته در این شهرک ایجاد شده است، اما مدرسه و فضای ورزشی در آن به کلی وجود ندارد.

- با توجه به توسعه پالایشگاه اصفهان، صدای این مشعل‌ها باعث اذیت و آزار شهروندان در شهرک پرتو می‌شود.

- شهرک پرتو وسعت زیادی دارد، لذا درخواست داریم با توجه به جمعیت رو به افزایش آن، ایستگاه مترو برای شهرک در طرح‌های آینده شهری دیده شود.

- تقاضای افزایش سرانه فضای سبز در این شهرک داریم، البته زمینه‌های تملک پلاک‌هایی اطراف پارک فعلی آن وجود دارد.

- ساماندهی و تعیین تکلیف تفکیک‌های زمینی و املاک این منطقه نیز از دیگر دغدغه‌های شهروندان بوده که درخواست داشتیم نسبت به طرح تفکیک املاک تجاری در شهرک پرتو اقدام شود.

- دو میدان بزرگ در این شهرک وجود دارد که از نبود روشنایی رنج می‌برد، باید نسبت به آن سریع‌تر اقدام شود.

اهالی منطقه ۲ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

محمدعلی صادقی، نماینده محله برزان هم مطالبات این محله را اینگونه مطرح کرد:

-طرح گسترش ویژه در محله برزان برداشته شود.

- خیابان شهید رضایی و صمدیه لباف دارای گلوگاه‌هایی است که از دوران‌های گذشته همچنان باقی مانده است و خطرات زیادی را برای رانندگان ایجاد می‌کند که ساماندهی آن تقاضای اهالی محل است.

- در طرح‌های معوضی که املاکی از سوی شهرداری به مالکان داده شده است، مشکلاتی در سندیت اسناد وجود دارد که مالکان تقاضای رسیدگی و رفع آن را از سوی شهرداری را داشته‌اند.

- وجود زمین‌های بایر و خانه‌های مخروبه و تبدیل شدن به محل‌های فساد و ناامن از دیگر معضلات اهالی است، نبود سرانه ورزشی کافی و فضای سبز نیز دیگر خواسته اهالی است.

علی جعفری، معتمد محله رسالت نیز درخواست‌های مردم این محله را اینگونه مطرح کرد:

- مشکل اصلی محله رسالت به‌رغم جمعیت زیاد، نبود حمل‌ونقل عمومی و فضای سبز همچنین زمین‌های بایر است که پس از چندین سال ساماندهی نشده و به محلی برای کارهای ناهنجاری تبدلی شده است.

اهالی منطقه ۲ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

مهدی غفوری، نماینده محله درباغ شاه

- خیابان صمدیه لباف، سه‌راه اول و خیابان واعظ همواره شاهد ترافیک سنگین در روز است که دلیل آن وجود تقاطع است، اصلاح هندسی و ترافیک این قسمت از محله را خواستاریم.

- مسجدسازی را در دوران مدیریت خود رونق بخشید و نسبت به آن غفلت نکنید.

عبدالرضا عبداللهی، محله جاوان بالا

- در منطقه دو شهرداری اصفهان دو محله جاوان وجود دارد؛ جاوان بالا و جاوان پایین که هیچ امکانات رفاهی شهری فرهنگی در محله جاوان والا وجود ندارد و با توجه به اینکه دو شهرداری منطقه دو و منطقه ۹ مسئولیت این محله را بر عهده دارند نوعی بلاتکلیفی و سردرگمی برای اهالی ایجاد شده است.

- درخواست توجه بیشتر به خیابان کهندژ را با توجه به شاه‌راه بودن این خیابان در شهر اصفهان داریم، سال‌های گذشته ظلم‌هایی نسبت به این منطقه در راستای توسعه آن شده است.

- عقب‌نشینی ورودی محله کهندژ در سال‌های قبل وعده داده شده اما انجام نشده است.

- ساماندهی ورودی کوچه شهید خلیلی از محله جاوان توسط مسئولان از ۳۰ سال قبل تاکنون، وعده داده شد اما همچنان این کوچه تنگ و باریک بوده و باعث معضلاتی شده است.

اهالی منطقه ۲ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

پاسخ مدیران شهری به مطالبات اهالی منطقه دو

مشکل بیمه ساختمانی رفع شد

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان به همراه اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار، محمد صیرفی‌نژاد، مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان به بیان توضیحات و تشریح پاسخ‌های خود در برابر سوالات شهروندان در زمینه‌های مختلف پرداختند.

شهردار اصفهان در پاسخ به مطالبات اهالی محله بابوکان اظهار کرد: در زمان چینش شهرداران سعی شد یکی از بهترین شهرداران خود را برای منطقه دو قرار دهیم تا توجهات نسبت به مباحث عمرانی و خدماتی از منظر قطار توسعه شهری بیشتر باشد.

وی تصریح کرد: در رابطه با موضوع بافت فرسوده شهرها، در حال حاضر دو اقدام مهم صورت گرفته، نخستین اقدام از سوی شهرداری اصفهان در این رابطه آن است که ۷۰ درصد تخفیف در صدور پروانه برای مالکانی که در عرصه بافت فرسوده اقدام به احیا و نوسازی کنند، تعلق می‌گیرد و علاوه بر آن یک طبقه مازاد اعطا می‌شود.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه اگر ریزدانه‌های موجود در بافت فرسوده تجمیع شود و تصمیم به ساخت واحدی مشترک کنند، دو طبقه مازاد اعطا می‌شود، گفت: بر اساس مصوبات دولت سیزدهم به مالکانی که اقدام به احیا و نوسازی در بافت فرسوده در این زمان انجام دهند، حدود ۵۵۰ میلیون تومان وام به ازای هر واحد آپارتمان اعطا خواهد شد، لذا شایسته است شهروندان و مالکان بافت فرسوده از این فرصت استثنایی بهره ببرند.

وی در رابطه با بحث معضلات موجود در رابطه با آسفالت معابر و چاله‌های شهری در منطقه دو گفت: بر ارزیابی میدانی و رفع این مشکل با اولویت زیاد برای منطقه دو در سال ۱۴۰۲ تاکید کرده‌ایم، چرا که یکی از مطالبات مهم شهروندان بر اساس آمار سامانه ۱۳۷ وجود چاله‌های شهری و نبود آسفالت مناسب معابر در منطقه دو بوده است.

قاسم‌زاده با اشاره به ایام مبارک پیش‌رو، بر رویکرد مسجدمحوری و مسجدسازی در نقاط شهری تاکید کرد و گفت: به میمنت این ایام، به اهالی شهرک انصار المهدی (عج) این نوید را می‌دهیم که طی دو سال آینده در راستای ساخت مسجد و ارائه تسهیلاتی از سوی شهرداری اصفهان به‌منظور اتمام ساختمان مسجد همچنین فرهنگسرایی در جوار این مسجد اقدام کنیم.

وی در پاسخ به مطالبات اهالی محله دهنو گفت: مشکل بیمه ساختمان‌ها با همت جمعی از سوی کلان‌شهرهای کشور رفع شد و با توجه به تقاضایی که اکثر کلان شهرهای کشور در این زمینه مبنی بر افزایش بی‌رویه قیمت بیمه‌ها داشتند و پیگیری چندین نماینده مجلس از جمله نمایندگان اصفهان، این موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح و اجرای آن به مدت دو سال به تعویق افتاد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: موضوع حمل‌ونقل عمومی در منطقه بابوکان، دهنو و شهرک رسالت یکی از بزرگترین معضلاتی است که اهالی از آن را رنج می‌برند، در این راستا جلسات متعددی با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان به منظور رفع این معضل برگزار کردیم و در آینده نزدیک شاهد تحولاتی به منظور رفاه حال شهروندان همچون قرار گرفتن میدل‌باس‌ها یا ون‌ها به منظور رفت و آمد و تردد شهروندان هستیم.

وی با بیان اینکه ما در این محافل جمع شده‌ایم تا گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه‌های اهالی و دیدن معضلات شهری در محلات باشیم، همه مطالب را امشب شنیدیم؛ بخشی از اقدامات و مطالبات را که در حد اختیارات ما باشد را در اسرع وقت انجام می‌دهیم و سایر مشکلات را با ارزیابی‌های میدانی و کارشناسی در دستور کار قرار می‌دهیم و تا سه ماه آینده، گزارشی از وضعیت آنها ارائه می‌کنیم.

اهالی منطقه ۲ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

ساماندهی زمین‌های ورزشی و فضاهای سبز منطقه ۲

محمد صیرفی نژاد، مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان نیز در پاسخ به مطالبات اهالی محله بابوکان گفت: این محله جزو محل‌های نقطه هدف پروژه‌های محله‌محوری در سال ۱۴۰۲ انتخاب شده است و تا پایان سال بر اساس تأکید مدیریت شهری همچنین اعتبارات اختصاص‌یافته، شاهد تحولاتی در زمینه عمرانی، خدماتی و فرهنگی در این محله خواهیم بود.

وی افزود: اقدامات اولیه و طراحی‌های مقدماتی برای ایجاد خانه فرهنگ در زمینی که یکی از اهالی محله بابوکان وقف کرده است، صورت گرفته و به‌زودی شاهد اجرا و ساخت این خانه فرهنگ خواهیم بود، همچنین جلسات متعددی را به منظور اجرای طرح بازآفرینی مرکز محله بابوکان به عنوان یک مرکز بافت فرسوده و مخروبه برگزار شده است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان افزود: تجهیز پارک محلات از جمله سه پارک محله بابوکان، توسعه و تجهیز آرامستان و همچنین ساماندهی فضای محیطی آنها در ردیف‌های بودجه‌ای سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه دو قرار داده شده است.

وی درباره رفع معضل خیابان عطایی و بازگشایی آن گفت: اصلاح خط بدنه خیابان از معضلات اصلی بوده که به منظور رفع آن به کمیسیون ماده ۵ استان ارسال شده است که با نهایی شدن حکم آن اقدامات اولیه انجام می‌گیرد.

صیرفی‌نژاد یادآور شد: حدود ۳۰ درصد از پهنه منطقه دو شهرداری از اراضی کشاورزی داخل محدوده تشکیل شده که با توجه به لم‌یزرع شدن آنها درصدد دریافت حکمی از کمیسیون ماده ۵ به منظور تغییر کاربری این اراضی به نفع مردم هستیم.

وی ادامه داد: یکی از معضلات محله دهنو، مسئولیت چندبخشی آن بین شهرداری اصفهان و خمینی‌شهر است که با توجه به تأکید شهرداری منطقه دو مبنی بر جلوگیری از ساخت‌وساز غیرقانونی، همچنان شاهد ساخت‌وسازهای غیرقانونی در محله‌ای از دهنو هستیم که در محدوده شهرداری خمینی‌شهر قرار دارد و این معضلی بزرگ است که باید با یک هماهنگی بین بخشی رفع شود.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان ساماندهی پارک محلات و توسعه فضا سبز محله دهنو را در دستور کار شهرداری در سال جاری دانست و گفت: در این راستا اقداماتی را انجام دهیم که یکی از آنها سر و سامان دادن به اراضی ۱۸ هکتاری محله دهنو است و در صورت همراهی مالکان آن می‌توان به طرحی شکیل همراه با فضای سبز محله تبدیل شود.

وی ضمن تاکید بر رونق ورزش محلات به عنوان سیاست خود تصریح کرد: سلسله مسابقات لیگ محلات منطقه دو را سال گذشته برگزار کردیم و بر تداوم آن تاکید داریم؛ همچنین جلسات مختلفی با سازمان سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های شهرداری اصفهان به منظور رفع مشکلات حقوقی پیمانکار استخر محله ولدان برگزار شده است و تاکید داشته‌ایم با هر طرح و نقشه‌ای، استخر محله باید اجرا شود.

صیرفی‌نژاد خاطرنشان کرد: ساماندهی زمین‌های ورزشی این محله در دستور کار سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه است، ادامه خیابان دکل از مباحث درستی است که باید انجام گیرد، اما نیازمند مقدمات و ملزوماتی است که درصدد رفع آن هستیم، همچنین بحث زمین‌های ۱۸ هکتاری شمس‌آباد معضل و دغدغه چندین ساله‌ای است که اراضی کشاورزی موجود در آن مطرح بوده و در کنار آن وجود ۱۲۰ واحد موزائیک‌سازی بر معضلات آن افزوده است، که در این راستا جلسات متعددی را با شرکت شهرک‌ها استان و سازمان میادین شهرداری اصفهان به‌منظور ساماندهی این واحدهای موزائیک‌سازی برقرار کردیم.

وی اظهار کرد: در رابطه با توسعه آرامستان محله ولدان در صورت نداشتن منع قانونی، شهرداری منطقه دو موافقت دارد.

کد خبر 671381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.