نسل آینده فوتبال بزرگسالان را همین حالا بسازید

تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران پس از عملکرد خوب در جام ملت‌های زیر ۱۷ سال آسیا، به‌زودی باید در تورنمنت جام‌جهانی و با تیم‌های قدرتمند بازی کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رقابت‌های جام ملت‌های زیر ۱۷ سال آسیا یا همان رده نوجوانان از روز جمعه، بیست‌وششم خردادماه ۱۴۰۲ برای تیم ملی فوتبال کشورمان آغاز شد و شاگردان حسین عبدی در گروه دوم و نخستین بازی خود مقابل افغانستان قرار گرفتند و سپس روزهای دوشنبه، بیست‌ونهم خردادماه و پنجشنبه، یکم تیرماه به‌ترتیب به‌مصاف تیم‌های ملی قطر و کره‌جنوبی رفتند.

این بازی‌ها در چهار گروه چهار تیمی آغاز شد که در پایان مرحله گروهی از هر گروه دو تیم به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود می‌کردند. بازی‌ها در مرحله یک‌چهارم نهایی به‌صورت تک‌حذفی برگزار می‌شد و تیم‌های پیروز، سهمیه آسیا در جام‌جهانی زیر ۱۷ سال را به‌دست آوردند.

تیم ملی فوتبال نوجوانان کشورمان در مرحله گروهی (گروه B) موفق شد بازی ابتدایی خود را برابر افغانستان با نتیجه فوق‌العاده شش بر یک به پایان برساند و پس از درهم کوبیدن این تیم، مقابل قطر در یک جدال سخت و البته با بدشانسی به تساوی بدون گل رضایت داد اما در بازی آخر مقابل تیم مدعی کره‌جنوبی صاحب برتری دو بر صفر شد تا مقتدرانه به یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها برود.

نسل آینده فوتبال بزرگسالان را همین حالا بسازید

آخرین‌باری که تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا صعود کرده بود، به سال ۲۰۱۶ برمی‌گشت که در پایان رقابت‌ها یوزه‌ای ایرانی توانستند نایب قهرمانی قاره‌کهن را در کارنامه خود ثبت کنند. شاگردان حسین عبدی پس از تساوی بدون‌گل مقابل یمن در ۹۰ دقیقه، با نمایش درخشان در ضربات‌پنالتی با نتیجه چهار بر دو به پیروزی رسیدند و ضمن صعود به نیمه‌نهایی، راهی جام‌جهانی جوانان شدند.

البته بروبچه‌های تیم ملی فوتبال نوجوانان کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های جام ملت‌های زیر ۱۷ سال آسیا در ورزشگاه پاتوم‌تانی تایلند مقابل تیم ملی قدرتمند ژاپن قرار گرفتند و در نهایت سامورایی‌ها با پیروزی قاطعانه سه بر صفر مقابل شاگردان حسین عبدی فینالیست شدند تا ملی‌پوشان کشورمان که سهمیه جام‌جهانی را کسب کرده بودند، به همین دستاورد بسنده کنند و از رسیدن به دیدار پایانی بازمانند.

آرشا شکوری، محمدحسین شریفی، فرزاد رحیمی، عرفان درویش‌عالی، حسام نفری، ابوالفضل موردی، حمیدرضا شمسی، نیما اندرز، یعقوب براجعه، ابوالفضل ذلیخایی، علیرضا همائی‌فرد، امیرمحمد رزاقی‌نیا، ضرغام سعداوی، سمیر حبوباتی، ابوالفضل زمانی، اسماعیل قلی‌زاده، ماهان صادقی، محمد عسگری، علیرضا شریفی، مهدی جنادله، کسری طاهری، رضا قندی‌پور و سیدفرجاد فیاض ستاره‌های نوجوان تیم ملی در این مسابقات بودند که تحت سرمربی‌گری حسین عبدی، سرپرستی سعید اصغری‌گنجی، مربی‌گری مسعود مقیم و حسین قدسی همچنین رضا حاج‌اسبوئی به‌عنوان مربی دروازه‌بانان درخشان ظاهر شدند.

نسل آینده فوتبال بزرگسالان را همین حالا بسازید

حسین عبدی، سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با عملکرد خوب ایران در این تورنمنت و راهیابی به جام‌جهانی که البته به صعود به فینال منجر نشد، اظهار کرد: فوتبال همین است و هر تیمی از موقعیت‌ها استفاده کند، نتیجه می‌گیرد. برای بازی با ژاپن همه برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده بودیم. ما هشت‌ماه پیش ژاپن را شکست دادیم و همدیگر را می‌شناختیم، اما آن‌ها تیمشان را تقویت کرده بودند و چند بازیکن جدید اضافه کردند و امکانات زیادی داشتند. در هر صورت فوتبال همین است و اگر شما از موقعیت‌های خود استفاده نکنید و تک‌به‌تک گل نکنید و پنالتی‌ها را برای شما نگیرند در نهایت بازی را می‌بازید.

وی در ادامه افزود: باید بدانیم که این دستاوردی که آوردیم بسیار بزرگ بود. ما باید به کیفیت سایر تیم‌ها هم نگاه کنیم. زمانی‌که ما جزو چهار تیم برتر قرار گرفتیم و همه تیم‌هایی که سرمایه‌گذاری میلیاردی کرده بودند، از آنجا رفتند تازه قدر آن همه زحماتی که برای تیم کشیدیم را دانستیم. باید به این فکر کنیم که اگر حمایت مناسب داشته باشیم، پایه‌ای‌تر کار کنیم و امکانات بیشتری داشته باشیم، در آسیا می‌توانیم همه رقبا را پشت سر بگذاریم.

سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان در خصوص برنامه‌های لازم برای حضور موفق در جام‌جهانی تصریح کرد: امکانات محدودی وجود داشت و فدراسیون فوتبال باید در این چند ماه این امکانات محدود را گسترش دهد. تاج و سایر مسئولان فدراسیون فوتبال به استقبال تیم ملی آمدند و تشکر می‌کردند که تیم ایران با صعود به جام جهانی توانست اولین ستاره‌اش را بگیرد و قول دادند که بتوانند همه امکانات را فراهم کنند.

عبدی خاطرنشان کرد: امیدوارم این اتفاق بیفتد. ما فقط احتیاج به بازی‌های دوستانه قوی‌تر داریم از آنجا که می‌دانید طی چند ماه گذشته فقط یک بازی دوستانه داشتیم و به عربستان رفتیم. اما امکانات ما محدود بود به‌طور مثال رقبای ما همچون ژاپن بالای ۵۵، ۶۰ بازی دوستانه داشتند. از یک تا دو سال پیش، حریفان ما در حال بازی هستند و به تمام مکان‌های دنیا هم می‌روند. حتی تیم عربستان که ما را دعوت کرد، تیم‌هایی با سبک‌های مختلف برای آشنایی بازیکنانش آن هم با هزینه خودش دعوت می‌کند.

وی در پایان گفت: ما می‌توانیم امکانات را به شرایطی نزدیک کنیم که در کمپ‌های منطقه‌ای اردو بزنیم. ما باید در سطوح جهانی و نه فقط در آسیا بازی کنیم، باید بازی‌های دوستانه خوبی برگزار شود تا بچه‌ها بتوانند استرس‌هایی که ممکن است داشته باشند را کنترل کنند و این مهم‌ترین مسئله است. اگر فدراسیون فوتبال به ما امکانات دهد، این بچه‌ها می‌توانند رشد کنند. این فلسفه من این است که این بچه‌ها می‌توانند آینده بهتری برای فوتبال ایران و بالا بردن پرچم آن رقم بزنند.

نسل آینده فوتبال بزرگسالان را همین حالا بسازید

کنفدراسیون فوتبال آسیا با اتمام مسابقات قهرمانی زیر ۱۷ سال قاره‌کهن به معرفی چهار بازیکن جوان و بااستعداد پرداخت که آینده درخشانی دارند. AFC با برگزاری یک نظرسنجی چهار نامزد کسب جایزه بهترین بازیکن نوجوان فوتبال آسیا را معرفی کرد و اسماعیل قلی‌زاده، بازیکن تیم ملی نوجوانان کشورمان در لیست نامزدها قرار گرفت.

قلی زاده در این تورنمنت موفق شد در پنج بازی دو گل به ثمر برساند و یک پاس گل هم داد. ضمن اینکه در مصاف حساس تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران مقابل یمن که منجر به صعودمان به جام‌جهانی شد، در ضربات پنالتی آرشا شکوری، دروازه‌بان تیم ملی و باشگاه استقلال تهران که فرزند مدافع سابق باشگاه استقلال و پاس «هادی شکوری» نیز هست، عملکردی درخشان داشت و با گرفتن دو ضربه بازیکنان یمن، تیم ملی زیر ۱۷ سال ایران را به جام جهانی زیر ۱۷ سال ۲۰۲۳ و نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا نوجوانان ۲۰۲۳ رساند و مورد تحسین رسانه‌ها و کارشناسان داخلی و حتی خارجی قرار گرفت.

تیم ملی فوتبال نوجوانان زیر ۱۷ سال ایران موفق شد به رقابت‌های جام‌جهانی که به‌زودی به میزبانی اندونزی برگزار می‌شود، برسد، این پنجمین‌بار است که ایران می‌تواند به جام‌جهانی صعود کند که در نوع خود ارزشمند است. ضمن اینکه نوجوانان ایران در سه دوره اخیری که به جام جهانی رسیده‌اند، از مرحله گروهی بالاتر رفته‌اند و حتی آخرین‌بار با عباس چمنیان در عین شگفتی‌سازی تا مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی هم بالا رفتند و یک عملکرد تاریخی از خود برجای گذاشتند.

نوجوانان ملی‌پوش ایران اولین‌بار در سال ۲۰۰۱ به جام‌جهانی رفتند که این حضور موفقیتی برای کشورمان به همراه نداشت. تیم ملی فوتبال ایران در گروه D مسابقات با کاستاریکا، مالی و پاراگوئه هم‌گروه بود که در همه بازی‌ها شکست خورد و مسابقات را با حذف از مرحله گروهی ترک کرد.

نسل آینده فوتبال بزرگسالان را همین حالا بسازید

تیم نوجوانان در سه دوره بعدی رقابت‌ها غایب بود و سال ۲۰۰۹ به جام‌جهانی بازگشت. ایران در آن سال با دو تیم قدرتمند کلمبیا و هلند هم‌گروه شد و با کسب هفت امتیاز، به‌عنوان صدرنشین به جمع ۱۶ تیم پایانی رسید. تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران در این بازی‌ها برابر گامبیا و هلند غلبه کرد و برابر کلمبیا به تساوی رسید. اوروگوئه حریف تیم کشورمان در دور یک‌هشتم نهایی بود که پس از تساوی صفر-صفر طی ۹۰ دقیقه، در وقت اضافه با نتیجه دو بر یک موفق به برتری شد و نوجوانان نتوانستند بیش از آن پیش‌روی کنند.

تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران از راهیابی به مسابقات سال ۲۰۱۱ بازماند و سال ۲۰۱۳ در امارات به جام‌جهانی رسید. نوجوانان کشورمان در دور گروهی این دوره با آرژانتین، کانادا و اتریش رقابت کردند و با کسب پنج امتیاز و تصاحب جایگاه دوم جدول، برای دومین بار راهی یک‌هشتم نهایی شدند. ایران در اولین گام از مرحله حذفی مقابل نیجریه صف‌آرایی کرد که با نتیجه چهار بر یک مغلوب شد و از دور مسابقات کنار رفت.

سال ۲۰۱۷ و پس از یک دوره غیبت، شاگردان عباس چمنیان بازگشت شکوهمندی به جام‌جهانی داشتند. ایران در این دوره هر ۹ امتیاز تقابل با آلمان، گینه و کاستاریکا در مرحله گروهی را گرفت و با صدرنشینی مقتدرانه، پا به مرحله حذفی گذاشت. این بار خبری از ناکامی تیم زیر ۱۷ سال کشورمان در مرحله یک‌هشتم نهایی نبود و این تیم بر مکزیک هم غلبه کرد تا برای اولین بار در تاریخ، به جمع هشت تیم برتر مسابقات راه پیدا کند. نوجوانان ایران در یک‌چهارم نهایی مقابل تیم پرقدرت اسپانیا به میدان رفتند و با نتیجه سه بر یک مغلوب شدند.

با وجود تمام اتفاقاتی که در گذشته و زمان فعلی رقم خورده است، همه موارد بالا را باید کنار بگذاریم و به‌طور جدی به تغییر شرایط که مهم‌ترین رکن برای موفقیت است نیازمندیم. صعود به جام‌جهانی جوانان فوق‌العاده است و نمایش شاگردان حسین عبدی هم بی‌نظیر بود؛ اما برای تداوم این نتایج و البته کسب مقام در تورنمنت‌های آینده، باید حسابی روی تیم ملی فوتبال نوجوانان و استعدادهای برترمان برنامه‌ریزی کنیم که این ماجرا هم اول از هرچیزی به فدراسیون برمی‌گردد.

شاگردان حسین عبدی پس از راهیابی به جام‌جهانی دیگر در مصاف با ژاپن آن تیم همیشگی نبودند و به‌راحتی شکست را پذیرفتند. چنانچه بخواهیم در جام‌جهانی دوباره افتخارآفرینی کنیم و ظرفیتش را هم داریم، باید از این نوجوانان در تیم‌های بزرگسالان و در مسابقات سطح بالاتر استفاده کنیم و به آنان شخصیت و اعتماد به‌نفس دهیم تا مقام‌آوری کنند و سپس به‌عنوان یک تیم قهرمان راهی تورنمنت بعدی شویم.

از همین امروز باید زمینه موفقیت این تیم فراهم شود. امکانات، بازی‌های دوستانه و اردوهای مناسب جزو مواردی است که فدراسیون فوتبال باید از هم‌اکنون به فکر مهیا کردن آن‌ها باشد تا تیم نوجوانان حضوری آبرومند در این رقابت‌ها را تجربه کند. نوجوانان کشورمان لازم است سطح خود را از لحاظ فنی و بدنی و ذهنی افزایش دهند تا بتوانند جام‌جهانی موفقی را پشت‌سر بگذارند. مهم‌تر از هر چیزی باید به آن توجه کنیم این است که این نسل می‌تواند آینده فوتبال ایران را تحت تأثیر قرار دهد.

پس از مشخص شدن ۲۴ تیم حاضر در جام‌جهانی فوتبال نوجوانان، سیدبندی این دوره از رقابت‌ها مشخص شد و بر این اساس تیم ملی نوجوانان ایران در سید سوم قرار گرفت. جام جهانی نوجوانان قرار است از جمعه، نوزدهم آبان‌ماه تا یازدهم آذرماه ۱۴۰۲ در کشور اندونزی برگزار شود و تیم ملی نوجوانان ایران، یکی از چهار تیم آسیایی است که سهمیه حضور در این رقابت‌ها را به‌دست آورده و اندونزی هم میزبان آسیایی این مسابقات است.

اسامی ۲۴ تیم حاضر در این مسابقات به شرح زیر است:

آسیا:

اندونزی (میزبان - اولین حضور)، ژاپن (دهمین حضور)، کره‌جنوبی (هفتمین حضور)، ایران (پنجمین حضور)، ازبکستان (سومین حضور)

آفریقا:

بورکینافاسو (پنجمین حضور)، مالی (ششمین حضور)، مراکش (دومین حضور)، سنگال (دومین حضور)

آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه کارابین:

کانادا (هشتمین حضور)، مکزیک (پانزدهمین حضور)، پاناما (سومین حضور)، آمریکا (هجدهمین حضور)

آمریکای‌جنوبی:

آرژانتین (پانزدهمین حضور)، برزیل (هجدهمین حضور)، اکوادور: (ششمین حضور)، ونزوئلا (دومین حضور)

اقیانوسیه:

نیوکالدونیا (دومین حضور)، نیوزیلند (دهمین حضور)

اروپا:

انگلیس (پنجمین حضور)، فرانسه (هشتمین حضور)، آلمان (یازدهمین حضور)، لهستان (سومین حضور)، اسپانیا (یازدهمین حضور)

در سید اول اندونزی میزبان، برزیل، مکزیک، فرانسه، اسپانیا و ژاپن حضور دارند. از این سید، ایران با ژاپن و اندونزی، دو تیم آسیایی هم‌گروه نخواهد شد و حریف تیم کشورمان از بین چهار تیم دیگر خواهد بود. همچنین در سید دوم تیم‌های ملی انگلیس، کره‌جنوبی، آرژانتین، اکوادور، مالی و آلمان، در سید سوم تیم‌های ملی ایران، نیوزلند، سنگال، آمریکا، مراکش و ازبکستان و در نهایت در سید چهارم نیز تیم‌های ملی کانادا، کالدونیای جدید، پاناما، بورکینافاسو، لهستان و ونزوئلا قرار دارند.

تیم ملی فوتبال نوجوانان نیجریه با پنج قهرمانی در صدر لیست قهرمانان جام‌جهانی حضور دارد. پس از آن، برزیل با چهار عنوان قهرمانی قرار دارد غنا و مکزیک هر کدام دو قهرمانی در کارنامه دارند. فرانسه، روسیه، عربستان سعودی، سوئیس و انگلیس نیز هرکدام یک قهرمانی را تاکنون در جهان به نام خود ثبت کرده‌اند.

کد خبر 671359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.