سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از گرد و خاک به اصفهان وارد می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: براساس برآوردها سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان خسارات ناشی از گرد و خاک در بخش‌های مختلف به استان وارد می‌شود.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: کاهش میدان دید، خیزش کانون‌های گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و ناسالم بودن شاخص کیفی هوا به علت وزش تندبادهای فصلی در مناطق شرق و شمال استان با منشأ داخلی مرز استان اصفهان و سمنان کویر معلمان و ریگ جن با تشدید شرایط از اواخر امروز تا روز پنجشنبه همراه است.

وی افزود: در حال حاضر شاخص کیفی هوای اصفهان به علت نفوذ گردوخاک ناسالم برای عموم و کاهش میدان دید و گردوخاک همراه با وزش باد در شهرستان‌های خوروبیابانک، اردستان، نائین، ورزنه، شهرضا، کاشان، آران‌وبیدگل، برخوار و نیز شهرهای زواره، انارک، مهاباد، دولت‌آباد، شرق اصفهان، سجزی و بادرود گزارش شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ روز ناسالم به دلیل شرایط گردوخاک در اصفهان ثبت شده است، تصریح کرد: در شرایط گردوخاک به بخش‌های اجرایی و مسئول ابلاغ شده که واحدهای معدنی و تولید مصالح در این چند روز فعالیت نکنند و هرگونه اقدام منجر به افزایش گردوخاک و آلودگی هوا ممنوع است.

وی ادامه داد: عملیات خاک‌برداری، ممنوعیت آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع و فضاهای سبز، کاهش فعالیت صنایع آلاینده با نظارت اداره محیط زیست، رعایت اصول ایمنی و بهداشت سلامت برای گروه‌های آسیب‌پذیر و بیماران، استفاده از ماسک و عدم حضور و ورزش در فضای باز با رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای با لحاظ کاهش شعاع دید توسط رانندگان الزامی است.

شیشه‌فروش گفت: امسال برای کنترل کانون‌های گردوخاک مقرر شده در یک‌هزار هکتار از اراضی مطالعه شده، عملیات نهال‌کاری و بیابان‌زدایی انجام و ۲۰۰ کیلومتر تله رسوب‌گیر و بادشکن برای حفاظت جاده‌ها در برابر تندباد گردوخاک اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون طی سنوات گذشته ۳۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری در سطح مناطق بیابانی استان انجام شده است، تاکید کرد: براساس برآوردها سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان خسارات ناشی از گردوخاک در بخش‌های مختلف به استان وارد می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: خشکی رودخانه زاینده‌رود و عدم تأمین حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست‌محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی و رها شدن بسیاری از مزارع حاصل‌خیز به دلیل نبود تأمین آب از عللی است که باعث افزایش کانون‌های منطقه‌ای گردوخاک شده که با وزش باد شاهد خیزش گردوخاک از سطوح خشک بستر رودخانه و مزارع هستیم.

وی گفت: تسریع در تکمیل طرح‌های انتقال آب به زاینده‌رود برای احیای رودخانه و تالاب و جاری بودن مستمر آب در بستر رودخانه می‌تواند از شدت اثرات گردوخاک بکاهد که باید وزارت نیرو مشابه طرح‌هایی که برای احیای دریاچه ارومیه و تأمین آب سایر استان‌ها اقدام کرده است، برای احیای زاینده رود نیز اقدام کند که اثرات آن کاهش فرونشست زمین و کنترل گردوخاک خواهد بود.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: با توجه به انجام مطالعات و تعیین راهکار برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی اولویت‌دار و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان باید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌ها در پهنه‌های خطرپذیر به‌ویژه حوزه آبریز گاوخونی، دشت سجزی، محدوده فرودگاه، شرق اصفهان، برخوار، آران‌وبیدگل، اردستان در استان اقدام کند.

کد خبر 671338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.