۳۶۰ روستای استان اصفهان با تانکر سیار آبرسانی می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در حال حاضر ۳۶۰ روستای استان اصفهان به علت خشکی چاه‌ها و نبود امکان تأمین آب از طریق تانکر سیار آبرسانی می‌شود، این در حالی است که حتی روستاهایی که در مناطق غرب و در محدوده سد زاینده‌رود هستند بدون منابع آب پایدار است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۶۰ روستای استان اصفهان به علت خشکی چاه‌ها و نبود امکان تأمین آب از طریق تانکر سیار آبرسانی می‌شود، این در حالی است که حتی روستاهایی که در مناطق غرب و در محدوده سد زاینده‌رود هستند بدون منابع آب پایدار است.

وی افزود: در روستاهای شهرستان‌های فریدونشهر. چادگان، بویین‌میاندشت و فریدن در مناطق غرب استان و نیز شهرستان‌های شرق و شمال جنوب و مرکز استان اصفهان، اردستان، نائین، کاشان، شرق اصفهان، سمیرم، شهرضا، دهاقان، جرقویه، کوهپایه، هرند، ورزنه، نجف‌آباد مواجه با کمبود آب بوده و در نقاط شهری در شهرهای اصفهان، چادگان، خورو بیابانک، ورزنه، انارک، جندق، فریدن، سمیرم، دهاقان و بسیاری از مناطق دیگر استان کاهش فشار آب به ویژه در روزهای پایان هفته وجود دارد و طبقات بالای مجتمع‌های مسکونی در مناطق شمال و مرکز شهر اصفهان مواجه با کاهش جدی فشار آب است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: این در حالی است که بر اساس سرانه مصرف، مردم استان اصفهان کمترین مصرف آب در کشور را دارند، همچنین افزایش دما و خشکی رودخانه زاینده‌رود بر شدت آثار کم‌آبی در بخش شرب و کشاورزی و فضای سبز افزوده است.

وی ادامه داد: خزان درختان در شهرها و روستاهای مسیر زاینده‌رود و در حاشیه رودخانه و مادی‌های شهر اصفهان که درختان کهن و چند ساله هستند، به علت افت آب چاه‌ها و تغییر کیفی منابع آب زیر زمینی باعث برگ‌ریزان و بروز تنش آبی و آسیب‌پذیر شدن در برابر آفات شده که با وزش باد سقوط درختان افزایش یافته است.

شیشه‌فروش گفت: لازم است وزارت نیرو مانند اقداماتی که برای تأمین آب شرب و کشاورزی سایر استان‌ها از جمله همدان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح‌های تأمین آب کرده است، برای نجات زاینده‌رود و رفع مشکلات کم‌آبی استان اصفهان نیز اقدام اساسی انجام دهد.

وی اضافه کرد: هنوز بسیاری از طرح‌های مطالعه شده از جمله تأمین پایدار آب شهرستان‌های غرب و طرح‌های احیای زاینده‌رود اجرایی نشده است و مصوبات شورای عالی آب مبنی بر عدم بارگذاری در زاینده‌رود و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه در بالا دست زاینده‌رود توسط وزارت نیرو اجرایی نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: اعمال مدیریت یکپارچه زاینده رود و تأمین حقابه‌های قانونی و زیست محیطی و کشاورزی در زاینده رود مطابق با طومار شیخ بهایی و احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی از مطالبات استان از وزارت نیرو است و باید برای پیشگیری از اثرات و خسارت‌های جبران‌ناپذیر کم‌آبی خشکی رودخانه. فرونشست زمین، خیزش کانون‌های گردوخاک و خشکی اشجار و باغات اقدامات جدی با تخصیص اعتبارات و اجرای طرح‌های تأمین آب صورت پذیرد.

کد خبر 670409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.