وقوع طوفان لحظه‌ای و فعال‌شدن کانون گردوخاک در بعضی مناطق استان اصفهان

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره هشدار هواشناسی سطح نارنجی با ورود سامانه نفوذ توده گردوخاک در استان گفت: از امروز تا اواسط روز پنجشنبه وزش باد شدید، وقوع طوفان لحظه‌ای و فعال شدن کانون گردوخاک داخلی در مناطق شرقی و شمالی استان پیش‌بینی می‌شود.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی بیانگر آسمان صاف گاهی کمی ابری همراه با وزش باد است که در ساعات بعدازظهر و اوایل شب گاهی وزش باد نسبتاً شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: در نیمه شرقی و شمالی استان با خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا همراه است که به تدریج مناطق مرکزی و جنوبی را نیز در بر خواهد گرفت و سبب افزایش آلاینده‌ها در کلان‌شهر اصفهان می‌شود. همچنین اوج وزش باد و گردوخاک از فردا تا روز پنجشنبه، پانزدهم تیرماه است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره هشدار هواشناسی سطح نارنجی با ورود سامانه نفوذ توده گردوخاک در استان، تصریح کرد: با فعالیت این سامانه از امروز آغاز و تا اواسط روز پنجشنبه، پانزدهم تیرماه وزش باد شدید، وقوع طوفان لحظه‌ای و فعال شدن کانون گردوخاک داخلی در مناطق شرقی و شمالی، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت و کاهش دید افقی در مناطق شمال، شرق، مرکز و جنوب استان پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: فعالیت این سامانه در شهرستان‌هایی به ویژه انارک، چوپانان، نائین، اردستان، ورزنه، زواره، مهاباد، اصفهان، دولت‌آباد، شرق اصفهان، فرودگاه، آران و بیدگل، بادرود، کاشان و شهرضا پیش‌بینی شده است.

امینی گفت: وزش باد شدید در مناطق شرقی و شمالی و خیزش گردوخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال اختلال در تردد در نیمه شمال و شرق استان و محورهای مواصلاتی با استان‌های قم، سمنان و یزد از اثرات مخاطرات این سامانه است.

وی اظهار کرد: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب‌پذیر، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی، پارک نکردن خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره توصیه می‌شود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با توصیف سامانه باد، گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در استان، افزود: از روز یکشنبه آغاز و تا پایان وقت پنجشنبه با وزش باد نسبتاً شدید، خیزش گردوخاک با کاهش دید، احتمال وقوع تندباد لحظه‌ای در مناطق شمال شرق، شرق، شمال و مناطقی از مرکز استان مواجه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: فعالیت این سامانه طی یکشنبه یازدهم تیرماه در شهرستان‌های خوروبیابانک، چوپانان، نائین، اردستان، ورزنه، زواره، مهاباد، مورچه‌خورت، دولت‌آباد، انارک، میمه و شهرضا پیش‌بینی شد.

کاهش دید و کیفیت هوا در ۷ شهرستان

امینی با بیان اینکه شهرستان‌های خوروبیابانک، ورزنه، مورچه‌خورت، دولت‌آباد، میمه، لنجان، اصفهان و فرودگاه امروز با گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا مواجه می‌شوند، گفت: فردا شهرستان‌های دهق، کبوترآباد، خوروبیابانک، ورزنه، شهرضا، اصفهان، مورچه‌خورت، کاشان، دولت‌آباد، فریدونشهر، چوپانان، آران و بیدگل، برزک و زواره مستعد فعالیت سامانه هستند.

وی اظهار کرد: روز چهارشنبه شهرستان‌های دهق، کبوترآباد، خوروبیابانک، ورزنه، شهرضا، اصفهان، مورچه‌خورت، کاشان، دولت‌آباد، بادرود، چوپانان، آران و بیدگل، برزک، زواره، نائین، خوانسار، مهاباد، میمه، اردستان، انارک، دهاقان، گلپایگان و نطنز با گردوخاک و وزش باد مواجه خواهند شد.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: شهرستان‌های کبوترآباد، خوروبیابانک، ورزنه، شهرضا، اصفهان، مورچه‌خورت، کاشان، چوپانان، آران و بیدگل، برزک، زواره، نائین، خوانسار، انارک، دهاقان و گلپایگان طی روز پنجشنبه مستعد وزش باد نسبتاً شدید، خیزش گردوخاک و کاهش دید هستند.

وی خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، بالا رفتن عدد شاخص کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال و نهال‌ها را از اثرات مخاطرات این سامانه دانست و تصریح کرد: اجتناب از حضور در فضای باز به ویژه گروه‌های حساس، مستحکم کردن سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر و قیم در باغات، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، توقف نکردن و پارک نکردن خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره توصیه می‌شود.

امینی با بیان اینکه کمینه دما طی ۲۴ ساعت آینده یک تا دو درجه افزایش خواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: بادرود و خوربیابانک با بیشینه دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد و بوئین‌میاندشت با کمینه دمای ۱۲ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 671234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.