گلریزان یک میلیون دلاری فرانسوی‌ها برای یک قاتل

تشکیل صندوق اعانه و جمع‌آوری یک میلیون دلار برای کمک به خانواده افسر پلیس فرانسوی، در شرایطی که بسیاری از مردم فرانسوی در خشم کشته شدن جوان ۱۷ ساله هستند، خبر از عمیق‌تر شدن شکاف اجتماعی در این کشور را می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی کشته شدن «نائل» جوان ۱۷ ساله الجزایری به دست پلیس فرانسه، بسیاری از جوانان فرانسوی با شعار «عدالت نیست، صلح نیست» دست به اعتراض زده‌اند و خشم خود را نسبت به تبعیض‌های موجود فریاد زدند.

فرانسه پیش از این نیز در فواصل مختلف درگیر اعتراض و اعتصاب اجتماعی بوده است که یکی از مهمترین آن‌ها در سال ۲۰۰۵ رخ داد، زمانی که ۲ پسر جوان آفریقایی‌الاصل در جریان تعقیب و گریز پلیس دچار برق‌گرفتگی شده و جان خود را از دست دادند این اقدام موجب واکنش بسیاری از مردم فرانسه شد.

گلریزان یک میلیون دلاری فرانسوی‌ها برای یک قاتل

تندتر شدن آتش اعتراضات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد شکاف‌های اجتماعی در فرانسه در حال عمیق شدن است، تبعیض‌های سیاستمداران فرانسه، تقسیم‌بندی قومی مردم و تشدید سیاست‌های نژادپرستانه از جمله عوامل پیدایش و عمیق شدن این شکاف‌ها هستند.

در اعتراضات اخیر، فقدان عدالت اجتماعی و خشونت پلیس تنها عامل ناآرامی‌ها نبوده است و به‌طور قطع عوامل دیگری از جمله تبعیض‌های نژادی و قومی و شکاف اجتماعی نقش بسزایی را در اعتراضات فرانسه ایفا می‌کند.

گلریزان یک میلیون دلاری فرانسوی‌ها برای یک قاتل

امروز فرانسه به عنوان کشوری که مدعی حقوق بشر است بار دیگر به دلیل نقض حقوق انسانی، تبعیض نژادی و ناعدالتی، در آتش معترضان خشمگین شعله‌ور شده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که سال گذشته مدعی شکاف اجتماعی در ایران شد و در واکنش به ناآرامی‌های ایران با انقلابی خواندن تجزیه‌ طلبان و براندازان ایرانی و پذیرایی از آنها در الیزه، پا را از حد مداخله در امور ایران فراتر گذاشت و به‌طور رسمی هدایت کارزار ضربه به امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران را بر عهده گرفت، امروز با چالشی عظیم روبه‌رو شده است.

تشکیل صندوق اعانه برای حمایت از قاتل

شکاف اجتماعی در فرانسه امروز به حدی رسیده است که به جای حمایت از خانواده مقتول و کاهش تنش‌های ناشی از رفتار پلیس فرانسه، صندوق اعانه‌ای با هدف حمایت از خانواده قاتل نائل ۱۷ ساله راه‌اندازی شده است.

بر اساس گزارش یورونیوز، راست‌گرایان افراطی فرانسه برای حمایت از خانواده افسر پلیسی که نائل ۱۷ ساله را در حین بازرسی هدف گلوله قرار داد، صندوق اعانه‌ای راه‌اندازی کردند که توانسته است تا ساعت ۱۹ دوشنبه رقمی بالغ «یک میلیون و ۱۵۳ هزار یورو» جمع کند.

این صندوق اعانه که توسط ژان مسیحه، مشاور سابق مارین لوپن سازماندهی شده، بسیار بیشتر از صفحه کمک مالی برای خانواده قربانی نوجوان یعنی «نائل مرزوقی» اعانه جمع‌آوری کرده است.

صفحه مربوط به کمک مالی برای خانواده نائل در همین مدت، با کمی بیش از ۲۳۸ هزار یورو، معادل تقریبی یک پنجم مبلغ کمک شده به پلیس ضارب را جمع کرده است.

سیاستمداران جناح چپ فرانسه از راه‌اندازی صندوق جمع‌آوری اعانه توسط این فعال راست افراطی انتقاد کرده‌اند که توانسته است تا ساعت ۱۹ دوشنبه رقمی بالغ «یک میلیون و ۱۵۳ هزار یورو» جمع کند.

گلریزان یک میلیون دلاری فرانسوی‌ها برای یک قاتل

تشکیل صندوق اعانه برای کمک به خانواده افسر پلیس فرانسوی، در شرایطی که بسیاری از مردم فرانسه در خشم کشته شدن جوان ۱۷ ساله هستند، خبر از عمیق‌تر شدن شکاف اجتماعی در این کشور را می‌دهد، برهمین اساس لازم است دولت فرانسه و پلیس این کشور برای عبور از این بحران، رویکرد استبدادی خود را تغییر داده و فاصله گرفتن از آپارتاید و بازگشت به دموکراسی، از گسترش سیاست‌های تبعیضی جلوگیری کند.

کد خبر 671214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.