۳۲ نفر که سوالات جعلی و تجهیزات تقلب کنکور را می‌فروختند، دستگیر شدند

اقتصاد کنکور، اقتصادی پررونق است و در این میان برخی ادعا می‌کنند که افراد می‌توانند به راحت سوالات کنکور را بخرند؛ پلیس بارها در این مورد هشدار داده که فروشندگان سوالات کنکور کلاهبرداری می‌کنند، اما همچنان شاهد کلاهبرداری از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها با موضوعات فروش سوالات کنکور هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور، بازار کلاهبرداری‌ها به بهانه داشتن و فروش سوالات کنکور یا لوازم مربوط به تقلب در فضای مجازی داغ‌تر می‌شود و گاهی نیز دانش‌آموزان حسب ناآگاهی یا به علت استرس بالای خود، فریب افراد کلاهبردار را می‌خورند.

کنکوری‌ها باید بدانند تمهیدات بسیار ویژه‌ای به منظور پیشگیری از تقلب در حوزه‌های برگزاری کنکور اندیشیده شده و سازمان سنجش و نیروهای پلیس فتا به صورت مستمر در حال رصد و پیگیری کلاهبرداری‌هایی هستند که پیرامون برگزاری کنکور انجام می‌شود.

شهروندان نیز در صورت مواجهه با موارد مشکوک، می‌توانند موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ یا سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش گزارش‌ها مردمی در میان بگذارند.

۳۲ نفر از مجرمان که مدیریت ۸۰ فقره صفحه و کانال را بر عهده داشتند دستگیر شدند

سردار وحید مجید، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا، با توجه به اهمیت آزمون کنکور سراسری از ضرورت هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها جهت ارتقای امنیت برگزاری آزمون سراسری و جلوگیری از پدیده تقلب یا هرگونه سوءاستفاده در این حوزه خبر داد و اظهار کرد: مانند سال‌های گذشته برخورد قانونی با مجرمان فعال در زمینه تقلب در آزمون‌های فضای مجازی به خصوص آزمون نوبت تیرماه جاری کنکور سراسری در قالب طرح ویژه‌ای در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته است.

وی افزود: برابر پایش‌های صورت گرفته در فضای مجازی و اشراف این پلیس در شبکه‌های اجتماعی، تارنماها، صفحات و کانال‌های فعال تحت عناوین فروش سوال‌های کنکور و فروش تجهیزات تقلب که بیشتر با انگیزه و هدف کلاهبرداری از داوطلبان و خانواده‌های آنها در حال فعالیت هستند، احصاء شده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا تصریح کرد: برابر اقدام‌های عملیاتی و قانونی صورت گرفته از سوی واحدهای پلیس فتا در استان‌ها، تاکنون ۳۲ نفر از مجرمان فعال در این حوزه که مدیریت ۸۰ فقره صفحه و کانال را بر عهده داشتند، شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضائی شده‌اند و اقدامات عملیاتی در این زمینه، همچنان در دست پیگیری است.

وی با هشدار جدی به فعالان این حوزه، ادامه داد: اقدامات پلیس فتا با تمام توان در راستای برخورد با مجرمان فعال در حوزه پدیده کلاهبرداری تحت عنوان تقلب در کنکور سراسری استمرار خواهد داشت.

سردار وحید مجید گفت: راه‌اندازی هر گونه صفحه و کانال تحت عنوان ارائه سوالات کنکور سراسری، تنها با هدف کلاهبرداری از داوطلبان است و لذا توصیه می‌کنیم فریب تبلیغات فضای مجازی را نخورند و مراقبت‌های لازم را در این خصوص داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عواقب ناگوار به همراه داشتن تجهیزات الکترونیکی به ویژه تجهیزات مرتبط با تقلب در آزمون کنکور و محرومیت‌های ناشی از آن در زمینه شرکت در کنکورهای آتی برابر تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، به داوطلبان توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان به تبلیغات فضای مجازی در زمینه استفاده از این دستگاه‌ها توجه نکنند.

تبلیغات فروش سوالات کنکور دام کلاهبرداران سایبری است

سرهنگ حامد محمدی، رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا فراجا اظهار کرد: فروش سوالات کنکور در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی دام کلاهبرداران سایبری است و مجرمان سایبری با این ترفند به دنبال سوءاستفاده‌های مالی از داوطلبان کنکور هستند.

وی با بیان اینکه آگهی‌های فروش سوالات کنکور در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی دروغ است، افزود: چند سالی است که در فضای مجازی با نزدیک شدن به زمان کنکور آگهی‌های فروش سوالات کنکور از سوی مجرمان سایبری انتشار یافته و با این ترفند خریداران را به درگاه‌های جعلی بانکی هدایت و اطلاعات بانکی آنها را سرقت کرده و حساب بانکی آن‌ها را خالی می‌کنند یا بعد از دریافت وجه خرید، دیگر پاسخگوی خریدار نبوده یا سوالات ادوار گذشته را ارسال می‌کنند.

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا فراجا تصریح کرد: مجرمان سایبری با جعل هویت و ادعای واهی دسترسی به سوالات آزمون سراسری یا ارتباط و همکاری با طراحان سؤال‌، اقدام به کلاهبرداری از داوطلبان کنکور می‌کنند.

سرهنگ محمدی گفت: به داوطلبان کنکور توصیه می‌کنم به هیچ عنوان فریب تبلیغات دروغین و اغوا کننده فروش سوالات کنکور در شبکه‌های اجتماعی را نخورده و صرفاً با تکیه بر دانش و معلومات خود در کنکور شرکت کنند؛ همچنین داوطلبان و والدین آنها باید در مورد عضویت در برخی کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی دقت لازم را داشته باشند و عضویت و همکاری با برخی از این کانال‌ها و گروه‌ها که به دنبال برنامه‌ریزی برای تقلب و تخلف در آزمون‌ها هستند، به محرومیت از آزمون می‌انجامد.

وی اضافه کرد: همچنین با نزدیک شدن به کنکور شاهد فروش داروهای تقویت کننده هوش و حافظه و یا کاهش اضطراب در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی هستیم، داروهایی که شاید در کوتاه مدت موجب تقویت حافظه و کاهش استرس و اضطراب شود اما مصرف مداوم آنها عوارض بدی مانند افسردگی، و اعتیاد دارد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه کارکرد بیشتر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌هایی مانند اینستاگرام و تلگرام تفریحی است، خاطرنشان کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم، در سال کنکور دانش‌آموزان از برنامه‌های مجازی که صرفاً جنبه سرگرمی مانند تلگرام و اینستاگرام دارند بپرهیزند؛ حواشی موجود در شبکه‌های اجتماعی برای داوطلبان کنکور بسیار زمان‌بر بوده و ممکن است دانش‌آموزان درگیر این حواشی شده و درگیری‌های ذهنی پیدا کنند.

بازداشت فروشنده سوالات جعلی کنکور در فضای مجازی

پیش‌تر نیز سرهنگ سیدنظام موسوی، رئیس پلیس فتای غرب استان تهران از بازداشت مدیر کانال تلگرامی با عنوان فروش سوالات کنکور که اقدام به کلاهبرداری سه میلیارد ریالی از کاربران در ازای فروش سوالات جعلی کنکور کرده بود، خبر داد و اظهار کرد: با رصد انجام شده از سوی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که فردی با هویت نامعلوم در بستر شبکه‌های اجتماعی اقدام به فروش سوال تقلبی کنکور به بیش از ۱۰ نفر از داوطلبان کرده است که در همین راستا پرونده‌ای تشکیل شده و رسیدگی به موضوع به قید فوریت در دستورکار مأموران پلیس فتا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های تخصصی صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا محل فعالیت این فرد در شهر پرند مورد شناسایی قرار گرفت، افزود: گرداننده این کانال تلگرامی در شهر پرند ساکن بود و اقدام به کلاهبرداری بیش از ۳۰۰ میلیون تومانی از داوطلبان کنکور سراسری کرده و سوالات جعلی را در اختیار آنان قرار داده بود.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه هماهنگی با مقام قضائی برای انجام عملیات انجام شد، گفت: مأموران پلیس فتا در عملیاتی این فرد را دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند که وی در جریان بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کرد و پس از تشکیل پرونده برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.

موسوی با اشاره به این پرونده به شهروندان و کاربران فضای مجازی، گفت: فعالیت این نوع کانال‌ها در بستر شبکه‌های اجتماعی صرفاً برای کلاهبرداری و دریافت مبالغ کلان است و شهروندان به هیچ عنوان نباید به تبلیغات مربوط به فروش سوالات کنکور و آزمون‌های نهایی در شبکه‌های اجتماعی توجه کنند.

ادعای دسترسی به سوالات از اساس کذب است

همچنین سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی، رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان، در خصوص کلاهبرداری از داوطلبان با ارسال لینک‌هایی پیرامون فروش سوالات یا کمک به داوطلبان در زمان برگزاری آزمون هشدار داد و اظهار کرد: دانش‌آموزان باید به این موضوع توجه داشته باشند که سوالات کنکور در قرنطینه قرار می‌گیرد و فرآیند بازگشایی سوالات در همان روز برگزاری آزمون انجام می‌شود، بنابراین ادعای دسترسی به سوالات از اساس کذب است.

وی افزود: در این ایام مواردی از ارسال لینک‌هایی با موضوع فروش سوالات کنکور یا کمک به داوطلبان در زمان برگزاری آزمون یا تضمین دریافت رتبه زیر هزار را شاهد بودیم. حتی مورد داشتیم که فردی ادعا کرده که به‌جای داوطلب در آزمون شرکت کرده و نمره بالا را کسب می‌کند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که این‌گونه لینک‌ها را ارسال می‌کنند، حتی یک بار نیز کنکور را تجربه نکردند و شاید سواد آن‌چنانی نداشته باشند، اما به راحتی داوطلبان را فریب می‌دهند.

کد خبر 671209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.