تا تحقق کامل رهنمودهای ارزشمند رهبر انقلاب از پای نخواهیم نشست

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: به رهبر معظم انقلاب اسلامی و تمام مردم اطمینان می‌دهیم که تا تحقق کامل این رهنمودهای ارزشمند از پای نخواهیم نشست؛ بنابراین اعلام می‌کنم که کارگروه‌های کارشناسی و تخصصی از هم اکنون فعال و درصدد یافتن راهکارهای جدید، ابتکاری و خلاقانه در این مسیر برآمده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود ستایشی امروز _سه‌شنبه سیزدهم تیرماه_ در نشست خبری با تبریک عید غدیر، اظهار کرد: عید سعید غدیر خم عید نصب امام علی (ع) به امامت توسط پیامبر (ص) است. قوه قضائیه همراه ملت ایران آماده برپایی جشن سراسری برای این عید در سراسر کشور است، در این جایگاه اهانت به قرآن کریم را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: از این جایگاه اهانت اخیر دست‌های ناپاک صهیونیسم بین‌المللی به ساحت قرآن کریم و کتاب هدایت نازل شده برای آخرین فرستاده باری تعالی را محکوم کرده و اعلام می‌کنم که عصبانیت شدید صهیونیسم از برپایی وحدت‌بخش کنگره عظیم حج و ناکامی آن‌ها در مقابله با جبهه ضد صهیونیستی عموم ملت‌های مسلمان منجر به ارتکاب اهانت وقیحانه و خباثت‌آمیزی در قلب اروپای به ظاهر متمدن شد.

سخنگوی قوه‌قضاییه تصریح کرد: باعث تأسف است که در جایی که ادعاهای عجیب و غریبی نسبت به رعایت اخلاق و حقوق بشر دارند، این‌گونه اتفاقات می‌افتد.

وی گفت: دولت سوئد نشان داد که خود را رویاروی میلیاردها مسلمان آزاده و جانباز قرآن و رسول مکرم اسلام (ص) قرار داده است، ورود این دولت در مواردی در سال‌های اخیر نشان داد تله زندانی ساختن و پرونده‌سازی ناشیانه برای حمید نوری نشان داد که کفایت سیاسی لازم را برای اتخاذ تصمیمات مدبرانه و عاقلانه در صحنه داخلی و بین‌المللی ندارد.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم ادامه یافتن ارتباط عمیق قوه‌قضاییه با مردم

ستایشی با اشاره به لبیک قوه‌قضاییه به بیانات حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی ادامه داد: در روز ششم هفته قوه‌قضاییه در معیت رئیس قوه‌قضاییه به همراه مسئولان عالی دستگاه قضائی، مدیران، خدمتگزاران در مجموعه، قضات و کارمندان خدوم خدمت مقام معظم رهبری شرفیاب شدیم.

وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی تمام ما را مورد عنایت و لطف قرار دادند و در این جلسه معنوی و بسیار ارزشمند که هر ساله توفیق حضور در آن را داریم از مجموعه ارشادها و رهنمودهای حکیمانه رهبر بهره‌مند می‌شویم.

سخنگوی قوه‌قضاییه اضافه کرد: نکته‌بینی، راهگشایی و اعلام تصمیم حکیمانه ایشان نسبت به برخی معضلات در سیستم قضائی کشور از جمله نکات تیزبینانه و هوشمندانه معظم‌له در زمینه رفع معضل اسناد عادی به واقع می‌تواند بار سنگینی از دوش قوه‌قضاییه بردارد و از این بابت صمیمانه و خاضعانه از ایشان سپاسگزاریم.

وی گفت: صحه نهادن رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم ادامه یافتن ارتباط عمیق قوه‌قضاییه با مردم و لزوم استفاده از تمام ابزارهای هنری و رسانه‌ای برای آشنایی افکار عمومی با خدمات و تلاش‌های مجموعه عظیم قضائی و نیز لزوم اهتمام قوه‌قضاییه بر زدودن برخی ناپاکی‌های اندک از مجموعه‌های داخل و بیرون از دستگاه قضائی چراغ راه روشنی برای حرکت جدید در دوره تحول و تعالی خواهد بود.

ستایشی ادامه داد: به رهبر معظم انقلاب اسلامی و تمام مردم اطمینان می‌دهیم که تا تحقق کامل این رهنمودهای ارزشمند از پای نخواهیم نشست؛ بنابراین اعلام می‌کنم که کارگروه‌های کارشناسی و تخصصی از هم اکنون فعال و درصدد یافتن راهکارهای جدید، ابتکاری و خلاقانه در این مسیر برآمده‌اند.

قوه‌قضاییه در زمینه احقاق حقوق مردم اقدامات مؤثری انجام داده است

وی اظهار کرد: قوه‌قضاییه اقدامات قابل ملاحظه‌ای در راستای احقاق حقوق مردم ایران، هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی انجام داده است به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۱۷ هزار دادگاه به صورت مجازی و برخط برگزار کرده‌ایم و بدین ترتیب قوه‌قضاییه از مراجعه حضوری طرفین به دادگاه جلوگیری کرده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه اضافه کرد: قوه‌قضاییه در تیرماه سال گذشته در قالب طرحی به نام خدمات قضائی جهادی هزینه‌های دریافتی در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی ۶ استان را رایگان کرده است؛ همچنین شهروندان از ۱۵۰ نقطه از استان‌های ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان‌جنوبی و هرمزگان به صورت رایگان این خدمات قضائی جهادی و مقدمه دادرسی خود را در یک دفتر خدمات الکترونیک قضائی دریافت کردند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه هوشمند استعلامات مالی، تصریح کرد: بر اساس این سامانه چهار استعلام مهم حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک‌های ثبتی به صورت برخط در اختیار قضات اجرای احکام قرار گرفته تا نسبت به احقاق حق مالباخته و ذی‌نفع در پرونده، شاهد سرعت چشمگیری باشیم.

ستایشی ادامه داد: سال گذشته نزدیک به سه میلیون استعلام توسط این سامانه صورت گرفته که نسبت به سال گذشته خود در این زمینه ۵۰۰ درصد رشد به ثبت رسیده است.

وی گفت: در مقدمه رسیدگی در یک پرونده که عنوان آن حقوقی بوده، اولین نکته‌ای که مورد توجه قاضی است، استعلام وضعیت ثبتی اطلاعات موضوع خلع ید است که دست کم دریافت این اطلاعات حدود یک ماه به طول می‌انجامد، اما در حال حاضر این استعلامات به صورت برخط در اختیار قضات قرار می‌گیرد.

ایجاد اشتغال پایدار برای ۲۵ درصد از زندانیان کشور

سخنگوی قوه‌قضاییه با اشاره به اقدامات دستگاه قضائی برای زندانیان اضافه کرد: برای حدود ۲۵ درصد زندانیان کشور اشتغال مولد و پایدار ایجاد شده است و بیش از ۱۳۰ هزار زندانی تحت پوشش دوره‌های حرفه‌آموزی قرار گرفتند.

وی گفت: البته در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی رویکردهای جدید در خصوص ساماندهی اراضی، رفع تصرفات، حدنگاری‌ها و سایر موارد مهم نیز اقداماتی انجام شده است.

ستایشی با بیان اینکه در حال حاضر در راستای حدنگاری اراضی ملی و منابع طبیعی ۹۹ درصد پیشرفت داشتیم، افزود: ۹۹ درصد از اراضی ملی کشور با تمسک به مقررات حدنگاری شناسایی شد و از این رو دیگر قابل تعرض، خدشه و تشکیک در مورد اراضی ملی نیست. به طبع از دعاوی که مترتب با این قضیه است به جد جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه همه مواردی که گفته شد حق مطلب را به جا نیاورده است، خاطرنشان کرد: این موارد پیرو مطالبی است که در جلسات قبل گفته‌ایم، بسیاری از مسائل وجود دارد که باید طرح شود، در واقع باید متمسک شویم به جهاد تبیین و اقدامات را بازگو کنیم گونه‌ای باید عمل کنیم تا حق این خانواده بزرگ و این خانواده مطیع به فرامین رهبری و خدمتگزار به آحاد جامعه محقق شود.

ارائه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خدمات مشاوره حقوقی رایگان

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: سال گذشته رؤسای دادگستری استان‌ها و دادستان‌های سراسر کشور، ۲۷۸ هزار ملاقات مردمی را با اقشار مختلف مردمی برگزار کردند. ارائه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خدمات مشاوره حقوقی رایگان توسط مرکز وکلای قوه قضائیه صورت گرفت، ۴۳ درصد از پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف به صلح و سازش ختم شد، ۲۸ هزار و ۴۰ نفر از مددجویان با اقدامات شوراهای حل اختلاف، آزاد شدند و از زندان افتادن بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ مددجو جلوگیری شده است، همچنین سال گذشته ۱۳۰ هزار زندانی تحت پوشش دوره‌های حرفه‌آموزی قرار گرفتند.

وی گفت: ابعاد مختلف پرونده حمله به سفارت جمهوری آذربایجان مشخص و تحقیقات تمام شده است. پرونده می‌تواند با همکاری و معاضد تکمیلی دولت جمهوری آذربایجان در بعد خارجی آن به اتخاذ تصمیم نهایی قضائی منجر شود.

منبع: میزان

کد خبر 671196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.