رفع کمبود داروی بیماران پیوندی به کجا رسید؟

چندی پیش، به دلیل بروز مشکل تامین ارز و نقدینگی برای شرکت داخلی تولیدکننده، تهیه دارو برای بیماران پیوندی با دشواری مواجه شد؛ اما امروز معاون برنامه‌ریزی اداره‌کل داروی سازمان غذا و دارو از رفع این مشکل خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داروی بیماران خاص و افراد پیوندی به خصوص بیماران کلیوی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کمبود آن می‌تواند تهدیدی برای آن بیمار باشد، از این رو تأمین این‌گونه داروها یکی از ضرورت‌های جوامع کنونی است.

ناصر هیراد، معاون برنامه‌ریزی اداره‌کل داروی سازمان غذا و دارو، با اشاره به تأمین داروی بیماران پیوندی، اظهار کرد: تأمین این دارو به دلیل مشکلات شرکت تولیدکننده داخلی در تأمین ارز و نقدینگی ایجاد شده بود که با توجه به ورود سازمان غذا و دارو برای حل مشکل شرکت، ماده اولیه تولید این دارو پس از شش ماه تأمین شد.

وی افزود: بر این اساس تولید کپسول نرم سیکلوسپورین با ترخیص ماده اولیه از گمرک، توسط شرکت تولیدکننده داخلی آغاز شده است. به منظور اطمینان خاطر از تأمین پایدار این داروی حیاتی بیماران کلیوی، مسیر موازی برای تأمین سیکلوسپورین از محل واردات نیز در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار گرفته و اقدامات لازم برای تأمین از ماه‌های گذشته انجام شده بود و مقدار مناسبی از این دارو هم‌اکنون وارد کشور شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان اداره‌کل داروی سازمان غذا و دارو ادامه داد: واردات سیکلوسپورین همزمان با تولید داخل در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار دارد و براساس اقدامات صورت گرفته، امیدواریم تا پایان سال مشکلی برای تأمین این دارو نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مقدار مناسبی از این دارو وارد و توزیع شده است؛ هرچند به منظور رفع مشکل کمبود ماه‌های گذشته نیاز به تأمین چند برابری در ماه‌های آتی وجود دارد.

توزیع داروهای بیماران پیوندی در استان مرکزی به صورت هفتگی

پیش‌تر عباس علیمرادیان، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک، دهم تیرماه با توجه به مشکل کمبود سراسری داروهای پیوندی در کل کشور و وارداتی بودن آنها، اظهار کرده بود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا مرتفع شدن این چالش، داروهای مورد نیاز بیماران پیوندی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک، به اندازه نیاز هفتگی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نگرانی ایجادشده بین این بیماران مبنی بر نرسیدن داروی مورد نیاز خود و دریافت داروها پیش از این به صورت ماهانه افزود: مکاتبات لازم و پیگیری مستمر و جدی برای تأمین داروی بیماران پیوندی ادامه دارد و بیماران در این زمینه نگران نباشند.

کد خبر 671165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.