جزئیات الزام پزشکان و مراکز پزشکی به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه

قانون الزام پزشکان و مراکز پزشکی به عقد قرارداد با بیمه‌ها، با هدف رعایت عدالت در سلامت، گسترش نظام ارجاع و کاهش سهم پرداخت بیمه‌شدگان ابلاغ و از تاریخ چهارم تیرماه ۱۴۰۲ لازم‌الاجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیوان تاج بخش، مدیرکل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، اظهار کرد: طبق جزء ۵ بند «ک» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و بند «ل» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، تمام مراکز سلامت (از جمله مطب پزشکان، داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها) ملزم شده‌اند که اقدام به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر پایه کنند و در صورت نبستن قرارداد، مراجع صاحب صلاحیت صدور پروانه، مانند سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو می‌توانند صدور یا تمدید پروانه‌ها را انجام ندهند. این قانون از سال گذشته ابلاغ شده و لازم‌الاجرا است.

مراکزی که برای قرارداد با بیمه تمایل ندارند، به مراجع تصمیم‌گیر معرفی می‌شوند

وی افزود: با توجه به تکالیف قانونی خود، بخشنامه‌ای به کلیه ادارات کل استانی ابلاغ کردیم تا لیست مراکز غیر طرف قرارداد را با توجه به بازدیدهای میدانی احصا کنند و افزون بر آن تمام مراکز را با فراخوان جهت عقد قرارداد با بیمه‌ها دعوت کنند. اقدام مهم دیگر مکاتبه با سازمان نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت اطلاع‌رسانی به تمام مراکز غیرطرف قرارداد است.

مدیرکل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: از سوی دیگر طی مکاتبه با وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان غذا و دارو و سازمان بهزیستی، لیست مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت در کل کشور را از آنها درخواست کردیم که با توجه به این لیست اقدام به عقد قرارداد کنیم.

وی ادامه داد: در گام دوم به تمام استان‌ها اعلام کردیم که اسامی مراکزی که بنابر نیاز بیمه‌شدگان خود تمایلی به عقد قرارداد با بیمه ندارند را به مراجع مربوطه جهت تصمیم‌گیری اعلام کنند. مکاتباتی نیز در راستای تمدید پروانه همه پزشکان با سازمان نظام پزشکی داشتیم؛ چراکه با توجه به تمدید قبلی انجام شده، اعتبار پروانه پزشکان تا سی‌ویکم فروردین‌ماه امسال بود و برای پس از آن تمدید اعتباری انجام نشده بود، هرچند برای جلوگیری از بروز اختلال در کار بیمه‌شدگان دسترسی پزشکان به سامانه‌ها را قطع نکردیم و البته این مکاتبه هنوز پاسخ داده نشده است.

طراحی سامانه عقد و تمدید قرارداد الکترونیک با پزشکان

تاج‌بخش گفت: در راستای اجرای این قانون، سامانه عقد و تمدید قرارداد الکترونیک نیز طراحی شده است که از بهمن‌ماه سال قبل در استان‌های پایلوت و از یازدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری در سراسر کشور آغاز به کار کرد. هدف از طراحی سامانه تسهیل فرایند عقد و تمدید قرارداد الکترونیکی، حذف فرایندهای کاغذی و جلوگیری از تردد فیزیکی افراد به ادارات کل است. از زمان ثبت درخواست پزشک یا مؤسسه در سامانه، ظرف ۲۴ ساعت کاری درخواست در این سامانه تأیید می‌شود.

وی اضافه کرد: تمام مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت فارغ از نوع مالکیت (خصوصی، عمومی غیردولتی، خیریه، دولتی) موظف به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه هستند. نظارت بر مراکزی که از عقد قرارداد خودداری می‌کنند با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است.

مدیرکل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: تاکنون حدود ۲۰ هزار مطب شخصی، حدود ۱۳ هزار داروخانه، ۹۵۳ بیمارستان و ۵۵ مرکز درمان ناباروری در کل کشور اقدام به عقد قرارداد با سازمان بیمه سلامت کرده‌اند و آمار عقد قرارداد از سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

الزام عقد قرارداد مراکز درمانی با سازمان‌های بیمه‌گر پایه در قانون

بر اساس اطلاعیه‌ای که پیش‌تر معاونت درمان علوم پزشکی شهید بهشتی در تاریخ هفتم تیرماه ۱۴۰۲ اعلام کرده بود، با اجرای بند «ل» تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۲، صدور و تمدید تمام مجوزهای قانونی صادرشده مراکز پزشکی منوط به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه شد و با توجه به تکلیف قانونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص اجرای قانون بودجه مذکور، صدور و تمدید تمام مجوزهای قانونی پزشکی ملزم به اجرای آن است.

به موجب این قانون، تمام ارائه‌دهندگان خدمات شامل مراکز و حرف پزشکی و پیراپزشکی شامل دولتی، عمومی و خصوصی، ملزم به عقد قرارداد با بیمه‌های درمانی پایه هستند و به جهت اجرای صحیح این بخشنامه لازم است عقد قرارداد با بیمه‌های پایه در زمان صدور و تمدید پروانه‌های بهره‌برداری مراکز و مؤسسات پزشکی، مورد توجه گیرندگان و ارائه دهندگان این خدمت، به عنوان مدرک مثبت دریافت مجوز قرار گیرد.

کد خبر 671159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.