اثربخش‌ترین تدابیر برای بهبود شفافیت حکومت محلی

برقراری ارتباط با مردم، توسعه وبگاه‌هایی برای عموم، تقویت فرهنگ شفافیت میان کارکنان دولت، شرح شفاف امور مالی و استقبال از بازخوردهای شهروندان در مورد تصمیم‌گیری‌های شهری اثربخش‌ترین تدابیر برای بهبود شفافیت حکومت محلی به‌شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شفافیت حکومت محلی به نرخ آگاهی شهروندان از نحوه عملکرد مدیران یک شهر یا کشور اشاره دارد که می‌تواند شامل جنبه‌های مختلف مانند امور مالی و تصمیم‌گیری‌های مختلف باشد. در واقع زمانی یک حکومت می‌تواند مدعی باشد که از شفافیت در مدیریت خود برخوردار است که صرف بودجه‌های شهری برای امور مختلف را برای شهروندان آشکار کند و حتی در بسیاری از موارد به سهیم‌سازی آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به صرف بودجه‌های شهری بپردازد. شفافیت حکومت محلی مزایای بسیاری برای شهرها به دنبال دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش مسئولیت‌پذیری کارمندان و مدیران، ایجاد اعتماد میان شهروندان و اعضای شورای شهر، تقویت مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری، کمک به بهبود عملکرد مدیران، ارتقای درک عمومی و رونق اقتصادی اشاره کرد. در ادامه به معرفی اثربخش‌ترین تدابیری می‌پردازیم که می‌تواند به بهبود شفافیت حکومت محلی در شهرها کمک کند و سپس نمونه‌های موفق جهان در شفافیت حکومتی محلی را ارائه می‌دهیم.

برقراری ارتباطات بیشتر با شهروندان

برقراری ارتباط مستقیم با شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی یکی از بهترین رویکردها برای ترویج شفافیت حکومت‌های محلی و آگاه‌سازی تمام مردم در مورد جلسات، تصمیم‌گیری‌ها و امور اعضای شورای شهر به حساب می‌آید که قرار است در آینده اتفاق بیفتد و این امر به سهم خود در افزایش حس مشارکت شهروندان در امور شهری نقش مهمی ایفا می‌کند.

در واقع زمانی که مدیران به‌طور شفاف مردم را از تمام تصمیمات خود برای بهبود کیفیت زندگی آگاه کنند، حس دموکراسی شهری را در آن‌ها تقویت خواهند کرد که به دنبال آن، شهروندان نیز اقداماتی برای ارتقای سطح زندگی انجام می‌دهند، ضمن این‌که تمایل بیشتری نیز به حضور در جلسات میان مدیران و مردم خواهند داشت.

اثربخش‌ترین تدابیر برای بهبود شفافیت حکومت محلی

توسعه پرتال‌های آنلاین برای عموم مردم

اگرچه اغلب شهرهای جهان دارای دست کم یک وبگاه تخصصی هستند، با این حال مدیران فعالیت ویژه‌ای در آن‌ها ندارند و وجود آن‌ها هیچ کمکی به افزایش دانش شهروندان در مورد نحوه مدیریت شهر نمی‌کند. این در حالی است که یک پرتال شهری ایدئال باید تمام رویکردها و اقدامات برنامه‌ریزان را در زمینه مدیریت شهری در بر گیرد و تمام شهروندان به اطلاعات آن دسترسی داشته باشند تا اعتماد بیشتری به مدیران خود پیدا کنند. علاوه بر این، اشتراک گزارش‌های مالی، به‌روزرسانی جزئیات مربوط به پروژه‌های در حال انجام توسط اعضای شورای شهر و موضوعات مورد بحث میان مدیران شهری از دیگر ویژگی‌های مهم یک وبگاه مناسب شهری به‌حساب می‌آید که در بهبود شفافیت حکومت محلی نقش مهمی ایفا می‌کند، ضمن این‌که ارائه نتایج مربوط به آرای اعضای شورای شهر در زمینه‌های مختلف مدیریت در پرتال شهری بسیار حائز اهمیت است. افراد مسئول تولید محتوای هر پرتال شهری باید در ارائه مطالب بسیار منظم و دقیق عمل کنند و قابلیت دسترسی آسان به اطلاعات را برای تمام شهروندان، با میزان سواد دیجیتالی مختلف فراهم بیاورند.

اثربخش‌ترین تدابیر برای بهبود شفافیت حکومت محلی

تقویت فرهنگ شفافیت میان کارکنان دولت

یک حکومت محلی تنها زمانی می‌تواند مدعی شفافیت در مدیریت خود باشد که فرهنگ مدیریت باز را در تمام نهادها ترویج دهد که دسترسی به این هدف، وضوح عملکرد تمام افراد مسئول، از اعضای شورای شهر گرفته تا کارمندان اداره‌های دولتی مختلف را در عملکرد روزانه خود می‌طلبد. در این راستا، لازم است مسئولیت‌پذیری نسبت به تمام امور میان کارمندان و افراد مسئول شهری رایج شود که این امر به سهم خود پذیرش اشتباهات را توسط آن‌ها بدون ترس از توبیخ شدن و گرفتن پاداش به ازای شفافیت در امور خود به دنبال خواهد داشت. در نهایت این‌که چنان‌چه شفافیت جزئی جدایی‌ناپذیر از مدیریت برنامه‌ریزان یک شهر باشد، سطح اعتماد مردم را به دولت‌ها افزایش می‌دهد و در پی آن، حس تعلق شهروندان به محل سکونت خود بیشتر خواهد شد.

شرح شفاف امور مالی حکومت محلی

شفاف‌سازی امور مالی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های عملکرد مدیران در بحث شفافیت حکومت محلی محسوب می‌شود که می‌تواند مردم را از نحوه صرف بودجه‌های شهری با هدف بهبود کیفیت زندگی عموم آگاه کند و از این طریق به افزایش اعتماد میان شهروندان و برنامه‌ریزان منجر شود. مادامی که امور مالی یک شهر برای ساکنان آن شفاف نباشد، سوءتفاهم‌های بی‌شماری میان شهروندان شکل می‌گیرد که حتی ممکن است به ایجاد تنش‌های اجتماعی نیز منجر شود و نظم کلی یک شهر را به هم بزند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دو سوم مردم اروپا بر این باور هستند که فسادهای مالی بی‌شماری در شهرهای آن‌ها رخ می‌دهد که ضایع شدن بودجه‌های شهری را به دنبال دارد و همین امر مانع تلاش مدیران برای اجرای پروژه‌های دوستدار مردم در شهرها می‌شود.

بسیاری از محققان استدلال کرده‌اند که اگرچه اثرات فسادهای مالی برنامه‌ریزان بسیار کمتر از اشتباهاتی است که مدیران ملی در اداره شهرها انجام می‌دهند، با این حال از آن‌جا که این رویدادها در سطح محلی رخ می‌دهد، توجه شهروندان را بیشتر به خود جلب می‌کند. به همین دلیل، اعضای شورای هر شهر باید شفافیت امور مالی را در رأس برنامه‌های خود قرار دهند و با هرگونه فساد مالی بسیار سختگیرانه برخورد کنند، ضمن این‌که ایجاد قابلیت دسترسی شهروندان به اطلاعات مربوط به صرف بودجه‌های شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اثربخش‌ترین تدابیر برای بهبود شفافیت حکومت محلی

استقبال از بازخوردهای شهروندان در مورد تصمیم‌گیری‌های شهری

یک حکومت محلی شفاف به گرمی از بازخوردهای مردم در مورد نحوه مدیریت خود استقبال می‌کند و زمینه را برای تشویق آن‌ها به منظور ارائه انتقادها و پیشنهادهای خود در راستای تصمیم‌گیری‌های اعضای شورای شهر فراهم می‌آورد. در واقع زمانی که مدیران یک شهر مردم را به بازخورد در مورد انجام امور شهری دعوت کنند، مسئولیت‌پذیری خود را نسبت به ارائه خدمات لازم به شهروندان به تصویر می‌کشند که این امر به سهم خود می‌تواند شفافیت حکومت آن‌ها را برای مردم آشکار کند و به تقویت حس اعتماد میان آن‌ها منجر شود.

موفق‌ترین شهرهای جهان در شفافیت حکومت محلی

مادرید

برنامه‌ریزان مادرید در اسپانیا به‌منظور ایجاد یک حکومت شفاف، پروژه‌ای به نام «برای مادرید تصمیم بگیرید» را به‌صورت اینترنتی توسعه داده و از مردم خواسته‌اند ایده‌ها و نیازهای خود را در آن به اشتراک بگذراند. این رویکرد مبتنی بر ابزاری کنسولی است که به تقویت روابط میان شهروندان و مدیران کمک می‌کند و از طریق تشویق مردم به ارائه نوآوری‌ها، حمایت‌ها و تصمیم‌های خود در مورد مسائل مهم شهری به حل مشکلات رایج در مناطق مختلف شهر منجر می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون بسیاری از شهروندان پایتخت اسپانیا مشتاقانه از طریق بستر دیجیتالی توسعه‌یافته برای این منظور، ایده‌های خود را به اشتراک گذاشته‌اند که بسیاری از آن‌ها اجرا شده و تحولات بسیاری را در کیفیت زندگی مردم به‌وجود آورده است.

با وجود موفقیت‌آمیز بودن رویکرد ذکر شده، مدیران مادرید استراتژی دیگری را برای افزایش شفافیت حکومت خود توسعه داده‌اند که به دنبال آن، کانال‌هایی از همکاری میان مدیران شهر با نهادهای محلی، ملی و بین‌المللی شکل گرفته که در همه آن‌ها، سهیم‌سازی شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

اثربخش‌ترین تدابیر برای بهبود شفافیت حکومت محلی

بوگوتا

بوگوتا، پایتخت کلمبیا، طی یک دهه گذشته میزبان سیل عظیمی از مهاجرانی بوده است که به دلایل مختلف، این شهر را برای ادامه زندگی خود انتخاب کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ساکنان جدید شهر نسبت به افراد بومی از آزادی عمل کمتری برخوردار هستند، ضمن این‌که محدودیت‌های بی‌شماری برای اشتغال پیش‌روی آن‌ها قرار دارد و همین امر آن‌ها را به کسب درآمد در بخش‌های غیررسمی و حتی ارتکاب جرم برای معیشت سوق داده است. مدیران شهر برای حل این مشکل اقدامات بسیاری را اعمال کرده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بررسی و اعتبارسنجی مدل توجه به ذی‌نفعان، توسعه و تنظیم یک رویکرد توجه جامع و پیاده‌سازی پلتفرم Orienta Pro اشاره کرد.

فرآیند بررسی و اعتبارسنجی مدل توجه به ذی‌نفعان با مرور و اعتبارسنجی رویکردهایی همراه بود که تا پیش از این مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در مرحله جدید تعریف دوباره ابزارهای دست‌فروش‌های خیابانی را به دنبال داشت، به بهبود توجه به ظرفیت‌های مردم منجر شد و در نهایت، به بیشتر دیده شدن افراد فعال در بازارهای غیررسمی توسط مدیران کمک کرد.

توسعه و تنظیم یک رویکرد توجه جامع، طرحی کلی از نهادهای مربوطه را در بر می‌گرفت که همگی حمایت اجتماعی را در رأس اهداف خود قرار داده بودند و از این طریق تلاش می‌کردند همکاری بین نهادی را در سراسر پایتخت کلمبیا تقویت کنند. در این مرحله، یک تیم نظارتی تشکیل شد که مسئولیت استخدام نیروهای جدید، مراقبت‌های روانی-اجتماعی و شرح حال نیروهای انسانی را به عهده داشت.

در نهایت، پیاده‌سازی پلتفرم Orienta Pro، که این روزها نیز میان مردم بوگوتا محبوبیت دارد، از قابلیت ایجاد و ذخیره اطلاعات شخصی شهروندان برخوردار است و تمام جزئیات مربوط به اقدامات مدیران شهر را در اختیار مردم قرار می‌دهد و از این طریق، شفافیت مدیران را در حکومت محلی به تصویر می‌کشد.

اثربخش‌ترین تدابیر برای بهبود شفافیت حکومت محلی

پاریس

پاریس، پایتخت فرانسه، به عنوان سردمدار شهرهای جهان در مبارزه با تغییرات اقلیمی شناخته می‌شود که برنامه‌ریزان آن تاکنون اقدامات اثربخش بی‌شماری را برای کاهش انتشار کربن و بهره‌وری گسترده از انرژی تجدیدپذیر اعمال کرده‌اند. مدیران پایتخت فرانسه در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ رویکردهای مختلفی را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی ارائه دادند که در هر دو مرحله بر افزایش مشارکت شهروندان برای به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای و به دنبال آن، کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی تمرکز شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مشارکت مردم برای کاهش کربن در سراسر پاریس تاکنون پیامدهای بی‌شماری به دنبال داشته، ضمن این‌که به تقویت رابطه میان مردم و مدیران منجر شده است.

مدیران پایتخت فرانسه در لیست موفق‌ترین برنامه‌ریزان حکومت باز جهان قرار گرفته‌اند و همواره در تلاش هستند از طریق سهیم کردن شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری، علاوه بر ترویج مبارزه با تغییرات اقلیمی، به افزایش شفافیت حکومت خود کمک کنند. جالب است بدانید که آنه ایلداگو از زمان رسیدن به سمت شهردار پاریس، همه ساله امکان فرآیند بودجه‌بندی مشارکتی را فراهم آورده است که به دنبال آن، مردم توانسته‌اند برای بودجه‌های شهری تصمیم بگیرند.

اثربخش‌ترین تدابیر برای بهبود شفافیت حکومت محلی

کد خبر 671140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.