روایت شهری در اعماق نصف‌جهان

در عمق ۳۰ متری زمین انقلاب عمرانی برپاست، تعداد زیادی از کارگران و مهندسان در خلق حماسه عمرانی نقش دارند تا زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهر برای شهروندان تقویت شود؛ دستگاه حفار در سنگلاخ‌های عمیق زمین حرکتی خزنده دارد تا این پروژه‌ای که از دید شهروندان پنهان است، هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از هفت سال است که فعالیت‌های عمرانی احداث خط دو متروی اصفهان را در خیابان‌های این کلان‌شهر شاهد هستیم؛ البته برخلاف شیوه احداث خط یک مترو که برای این اقدام شاهد ترافیک شدید، بسته شدن خیابان‌های اطراف و قطع درختان بودیم، اکنون در اکثر ایستگاه‌ها شهروندان تنها از خاک‌های خارج شده از زیرزمین متوجه فعالیت کارگران می‌شوند.

نزدیک محوطه کارگاهی ایستگاه متروی طوقچی که ششمین ایستگاه خط دو است، می‌شویم، پس از صحبت با یکی از پیمانکاران پروژه و رعایت نکات ایمنی به سمت زیر زمین می‌رویم، از طریق رمپ خاکی که برای سهولت عبور و مرور ایجاد شده است وارد عمق ۳۰ متری زمین می‌شویم؛ صدای بیل مکانیکی و کمپرسور اجازه نمی‌دهد که صدا به صدا برسد.

فضای اینجا کمی ترسناک است؛ هرچند نکات ایمنی به‌شدت رعایت می‌شود و تمام وسایل ایمنی مهیا است، خطرات زیادی کارگران را تهدید می‌کند. یک کارشناس ایمنی هم همیشه کنار کارگران در تونل حضور دارد.

زیر زمین شهر، خبری از آفتاب سوزان ظهر تیرماه نیست اما هوای مرطوب و شرجی، سر و روی کارگران را خیس عرق کرده است و دود بیل مکانیکی و کمپرسور نفس کشیدن را دشوار می‌کند اما با وجود تمام این شرایط، کارگران زیادی با جدیت مشغول کار هستند.

ایستگاه متروی طوقچی دو طبقه دارد، طبقه زیرین که مربوط به حرکت قطار است هنوز از آب‌های زیرزمینی تخلیه نشده است و همین موضوع هوا را چند برابر شرجی و شرایط کار را سخت‌تر می‌کند.

بخش شمالی ایستگاه به‌طور کامل خاک‌برداری شده اما قسمت کمی از بخش جنوبی که به گفته پیمانکار ایستگاه دقیق زیر میدان قدس است، هنوز تخلیه نشده است.

روایت شهری در اعماق نصف جهان

مسائل ایمنی و بهداشت اولویت پروژه خط ۲ متروی اصفهان

مهدی امیری، رئیس اداره ایمنی و عملیات سازمان قطار شهری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: پروژه‌های مترو در عمق حدود ۳۰ متری زمین قرار دارد و با ریسک همراه است، لذا اولویت سازمان قطار شهری اصفهان HSE محور بودن و اولویت دادن به مسائل ایمنی و بهداشت است.

وی می‌افزاید: اگر این موارد ایمنی و بهداشت به درستی رعایت شود، سرعت پروژه بیشتر می‌شود و شاهد کمترین تلفات انسانی، جانی و مالی برای همکاران و پروژه خواهیم بود.

به مسائل میراث فرهنگی توجه داریم

هانی جان‌نثاری، معاون اجرایی خط و ابنیه سازمان قطار شهری اصفهان نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در احداث پروژه‌های مترو که درون شهر و در بطن زندگی مردم اتفاق می‌افتد، بحث ترافیک و پس از آن جابه‌جایی تأسیسات شهری مورد توجه قرار دارد؛ علاوه بر این در شهر مهمی مانند اصفهان که تاریخی محسوب می‌شود، مسائل مربوط به میراث فرهنگی نیز باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس این چالش‌ها روش‌های اجرایی مانند کات‌اندکاور که از بالا به پایین است، اولویت‌بندی و اجرایی شد و در خط دو مترو به‌طور کامل روش زیرزمینی برای فرار از جابه‌جایی تأسیسات، ترافیک و کاهش آزار مردم در دستور کار قرار گرفت.

معاون اجرایی خط و ابنیه سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به چالش‌های پیش‌رو در این پروژه تصریح می‌کند: با چالش‌های زیادی از جمله برخورد با سطح آب‌های زیرزمینی، خاک ناپایدار و ریزش‌های احتمالی آن مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه خط دو متروی اصفهان ۱۶۰ هزار متر مربع زیربنا با ۱۶ ایستگاه دارد، خاطرنشان می‌کند: امیدواریم با تأمین هزینه‌های مورد نیاز عملیات اجرایی در زمان مقرر انجام شود؛ خط دو مترو ابرپروژه‌ای است که نیاز به تأمین به‌موقع هزینه‌ها دارد، در مدیریت شهری تلاش می‌شود و با تأمین هزینه‌ها این پروژه را پیش ببریم و بهره‌برداری از فاز نخست خط دو قطار شهری را تا پایان سال ۱۴۰۳ شاهد باشیم.

روایت شهری در اعماق نصف جهان

قرارداد ۶۰۰ میلیون یورویی تأمین تجهیزات و ناوگان

رضا گلکار، معاون فنی و اجرایی تجهیزات و ناوگان سازمان قطار شهری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در حال حاضر مهم‌ترین پروژه سازمان قطار شهری اصفهان در قسمت تجهیزات و ناوگان است و قرارداد تجهیزات و ناوگان خط دو مترو به‌صورت EPCF است.

وی با اشاره به اینکه EPCF قراردادی به مبلغ حدود ۶۰۰ میلیون یورو است، می‌افزاید: به شرط تأمین ۱۵ درصد پیش‌پرداخت این قرارداد به مبلغ حدود ۹۰ میلیون یورو، در آینده نزدیک عملیاتی شدن قرارداد را داریم، قسمت مهندسی قرارداد آغاز شده است و امیدواریم که به شرط تأمین منابع، تنفیذ قرارداد را در آینده نزدیک داشته باشیم.

کل هزینه پروژه خط ۲ مترو ۶۰ هزار میلیارد تومان است

عباس نریمانی، معاون اداری، مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به اینکه برآورد هزینه کل پروژه حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ۳۰ هزار میلیارد تومان بابت تکمیل و ساخت خط دو هزینه خواهد شد که تاکنون ۳,۳۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ هزینه شده است، همچنین برای تجهیزات راه‌اندازی و استفاده کامل از این خط ۳۰ هزار میلیارد تومان بابت تجهیزات استفاده خواهد شد تا بتوانیم در اختیار شهروندان قرار دهیم.

روایت شهری در اعماق نصف جهان

نیاز به حمایت دولت برای تأمین تجهیزات خط ۲ متروی اصفهان داریم

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت خط دو متروی این کلان‌شهر و اولویت شورای اسلامی شهر مبنی بر راه‌اندازی این خط تا اواخر سال ۱۴۰۳، می‌گوید: تاکنون فعالیت‌های خوبی انجام شده اما کارهای مهمی باقی مانده است که باید بستر آن با کمک استانداری فراهم شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قرارداد مشارکتی با شرکت مپنا برای ساخت هفت کیلومتر خط دو مترو باید آورده داشته باشیم، می‌افزاید: برای تکمیل ایستگاه‌ها به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، این عدد غیر از قرارداد تجهیزات است، بنابراین باید با ظرفیت داخلی شهر آن را پیش ببریم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: بر اساس این قرارداد در بخش تأمین تجهیزات خط دوم و برای عملیاتی شدن آن، شهرداری باید ۱۵ درصد پیش‌پرداخت کند که برای تأمین آن و بهره‌مندی از صندوق ارزی نیازمند حمایت وزیر کشور و ریاست‌جمهوری هستیم، قرارداد با مپنا با حجمی که در حال حاضر شاهد آن هستیم را تاکنون در کشور نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان می‌کند: چهار رام قطار در چین آماده داریم که امیدواریم با حمایت دولت در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی و تأمین منابع مالی آن به صورت ۸۰ درصد از سوی دولت و ۲۰ درصد از سوی شهرداری وارد اصفهان شود، از این رام‌ها هم می‌توانیم از آنها در خط یک برای کاهش سرفاصله‌ها یا در خط دوم بهره‌مند شویم.

روایت شهری در اعماق نصف جهان

دغدغه ما تأمین به‌موقع منابع مالی مترو است

سیدمحسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به عملیات متروی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: خط یک متروی این کلان‌شهر با ۲۰ ایستگاه و ۲۱ کیلومتر طول مسیر در حال بهره‌برداری است.

وی با اشاره به دغدغه سازمان قطار شهری اصفهان و حومه برای افزایش تعداد واگن‌های مورد نیاز مترو افزود: سرفاصله حرکت قطارها در خط یک متروی اصفهان با افزایش تعداد واگن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون حفاری خط دو مترو آغاز شده است، تصریح کرد: دغدغه این سازمان برای این خط مباحث مالی بوده است.

وی ادامه داد: امیدواریم امسال با تحقق وعده‌هایی که شورای ششم و شهرداری در خصوص بودجه و تأمین منابع لازم این پروژه، همچنین پرداخت به‌موقع داده است، بتوانیم سرعت فعالیت خود را در خط دو افزایش دهیم.

واعظی‌فر خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم در صوت تأمین منابع مالی مورد نیاز، تا پایان سال آینده بخشی از این خط، حدفاصل دارک تا طوقچی را به بهره‌برداری اولیه برسانیم و طی بهره‌برداری، آن را تکمیل کنیم تا رضایت خاطر شهروندان را فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به اینکه خط دو متروی این کلان‌شهر به‌طول ۲۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر با ۲۳ ایستگاه از دارک تا میدان شهدای خمینی‌شهر است، گفت: اولویت اول اجرایی این سازمان از دارک تا کهندژ (ایستگاه شهید حجازی) است که حفاری با دستگاه TBM در این خط از ایستگاه شهید حجازی به اندازه دهانه ۹ متر آغاز و با عبور از زیر اتوبان شهید خرازی وارد ایستگاه شهید خرازی شده است.

وی ادامه داد: دستگاه حفار خط دو متروی اصفهان در حال حاضر وارد ایستگاه کاشانی (چهارسوق) و سپس خلجا شده است و تا هفته آینده عملیات حفاری برای خروج از این ایستگاه (آغاز حفاری از سمت غرب و حرکت به سمت ایستگاه امام حسین (ع)) آغاز خواهد شد.

واعظی‌فر افزود: پس از آن ایستگاه‌های آمادگاه، نقش‌جهان و امام علی (ع) در حال آماده شدن است و در نهایت حفاری به ایستگاه ابن‌سینا خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه خط دو با عبور از آن به سمت غرب حرکت می‌کند و با گذر از خیابان آیت‌الله طالقانی و بزرگراه شهید خرازی، با طی کردن خیابان آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی (کهندژ) به میدان شهدای خمینی‌شهر می‌رسد، اضافه کرد: از طرف شمال نیز با دو دستگاه TBM عملیات حفاری آغاز شده است و در این سمت در حال تکمیل دو کانال هستیم.

کد خبر 671034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 16
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    1 0
    خدا قوت. ماشاالله.
  • نقش جهان زیبا US ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    1 0
    انشالله که موفق باشید واز زحمات تمام کسانی که در رفع مشکل حمل ونقل شهر اصفهان می‌کوشند نهایت تشکر را داریم
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    2 1
    با سلام ،،اقای امیری پس چرا با این شرایط سختی کار به کارگران تعلق نمیگیرد وکسی پیگیر این موضوع نیست ،،،،
  • حاج رسول IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    خداقوت
  • یک شهروند IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    3 0
    امیدواریم ساخت این خط مثل خط اول مترو 17 سال طول نکشه