سهم ۲.۹ درصدی اصفهان از کل صادرات کشور

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: با صادرات یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار سهم ۲.۹ درصد از کل صادرات کشور و با واردات ۷۶۱ میلیون دلار ۱.۳ درصد از کل واردات کشور و با واریز بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد ریال به خزانه سهم دو درصدی از در آمد گمرک ایران را به خود اختصاص داده‌ایم.

به گزارش ایمنا، رسول کوهستانی پزوه در جلسه کار گروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان اصفهان که به ریاست استاندار برگزار شد؛ گزارش عملکرد گمرکات استان اصفهان در اجرای بسته‌های حمایتی در سال ۱۴۰۱ و سال‌های گذشته و بررسی نتایج آن در رشد تولید، صادرات و بهبود فضای کسب و کار را ارائه کرد.

وی در این نشست با اشاره به اینکه استان اصفهان در رتبه پنجم صادراتی کشور بعد از استان‌های بوشهر، هرمزگان، تهران و خوزستان قرار دارد، اظهار کرد: گمرکات استان اصفهان از حداکثر ظرفیت‌های قانونی و مقرراتی و اختیارات تفویض شده در جهت تسهیل تشریفات رویه‌ها و خدمات گمرکی جهت واحدهای تولیدی، شرکت‌های دانش بنیان و فعالان اقتصادی استفاده می‌کند.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان یکی از تسهیلات اعطایی گمرک را ترخیص کالا با اخذ ضمانت نامه بانکی برشمرد و افزود: ضمانت نامه‌های بانکی مربوط به فعالان مجاز اقتصادی با سررسید یک‌ساله از زمان درخواست و برای کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی با سررسید پانزدهم بهمن ماه دریافت می‌شود.

کوهستانی ترخیص نسیه مواد اولیه و قطعات وارده واحدهای تولیدی، خروج درصدی کالا واحدهای تولیدی که مشکل کدرهگیری بانک دارند (با نامه بانک مبنی بر قرار گرفتن در صف تأمین ارز) از دیگر تسهیلات گمرک دانست و تصریح کرد: یکی از اقدامات شاخص گمرک اصفهان استرداد حقوق ورودی مواد اولیه به رفته در کالای صادراتی واحدهای تولیدی استان بوده است.

وی تعداد انبارهای اختصاصی مستقر در استان اصفهان را ۳۸ باب برشمرد و ادامه داد: به منظور کاهش زمان و هزینه واحدهای تولیدی بنا به درخواست صاحب کالا ارزیابی کالاهای صادراتی به صورت حمل یکسره (بدون تخلیه در انبار) یا بر روی کامیون در پایانه‌ها و یا ارزیابی کالاهای وارداتی و صادراتی در محل واحدهای تولیدی صورت می‌پذیرد.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: ورود موقت برای پردازش از رویه‌های گمرکی است که برای واحدهای تولیدی یک مزیت محسوب می‌شود. شناسایی مسائل و مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان و ارائه راهکار جهت حل آن به مقامات استانی و کشوری طی سالیان اخیر به طور مستمر در حال انجام است.

کوهستانی اضافه کرد: ۱.۷ درصد از کل کارمندان گمرک جمهوری اسلامی ایران در استان اصفهان شاغل‌اند. با صادرات یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار سهم ۲.۹ درصد از کل صادرات کشور و با واردات ۷۶۱ میلیون دلار ۱.۳ درصد از کل واردات کشور و با واریز بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد ریال به خزانه سهم دو درصدی از در آمد گمرک ایران را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی در خصوص نتایج بسته‌های حمایتی تصریح کرد: افزایش تعداد انبار اختصاصی، کاهش هزینه‌های انبارداری و هزینه توقف کالا، افزایش شرکت‌های فعال مجاز اقتصادی، افزایش واردات و صادرات از گمرکات استان، کاهش قیمت تمام شده و رونق تولید، افزایش اشتغال و سرمایه گذاری و رشد درآمدهای ملی و استانی از اهم نتایج حاصله از تلاش شبانه روزی و بدون تعطیلی کارکنان گمرکات استان است.

در پایان این جلسه سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان از تعطیل ناپذیر بودن گمرک و ارائه خدمات خارج از اماکن گمرکی و در سرتاسر استان توسط کارکنان زحمت کش گمرک قدردانی و تشکر کرد و دستور داد گمرکات استان موارد مورد نیاز جهت بهبود وضعیت را اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم ملی و استانی در این خصوص صورت پذیرد.

کد خبر 671022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.