از زمستان سخت و تابستان داغ اروپا تا فرش قرمز بازار خودرو برای‌ کارکرده‌ها

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه دوازدهم تیرماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه اول امروز خود با تیتر «عصبانیت جریان تحریف از خدمت به مردم» نوشت: تخریب توأم با دروغ و تحریف؛ این شیوه‌ای است که برخی جریان‌ها و رسانه‌های مخالف در نسبت با دولت در پیش گرفته‌اند. این جریان‌ها که این روزها دست خود را خالی‌تر از هر زمان دیگری می‌بینند، گویی جز با توسل به این شیوه‌های نخ‌نما شده، راه دیگری نمی‌شناسند.

خالی بودن دست این جریان، هم می‌تواند ناشی از کارنامه غیرقابل دفاع و حس بی‌دولتی باقی مانده از دوره گذشته باشد، هم ناشی از ثمرات تلاش دولت سیزدهم برای جبران آن کاستی‌ها. اما جریان منتقد دولت باوجود این جبران‌ها، به جای اتخاذ رویکرد ملی و ارج نهادن به مسیر دولتی که رفع مشکلات کشور را در دستور کار خود قرار داده است، تنها از عینک سیاست‌زدگی و جناح‌گرایی به مسائل نگاه می‌کند.

درست همین سیاست‌زدگی و نه حتی رقابت‌های سالم سیاسی یا نقد منصفانه و مشفقانه است که آنان را به این مسیر هدایت کرده است؛ مسیری که در آن، تخریب دولت و رئیس‌جمهور، با توسل به همه ابزارهای غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی، دروغ، تحریف و حتی استهزا را دنبال می‌کند.

از زمستان سخت و تابستان داغ اروپا تا فرش قرمز بازارخودرو برای‌کارکرده‌ها

روزنامه جوان در صفحه اول امروز خود با تیتر «فرانسه غرق‌شده در آتش: والدین آشوبگران را ۲ سال زندان و ۳۰ هزار یورو جریمه می‌کنیم» نوشت: ابعاد اعتراض‌ها به کشته شدن نوجوان ۱۷ ساله به نام «نائل» به دست پلیس فرانسه روز به روز گسترش می‌یابد.

شامگاه شنبه حدود ۴۵ هزار پلیس از جمله نیروهای یگان‌های ویژه و خودروهای زرهی مستقر بودند و بر فراز شهرهایی نظیر پاریس، لئون و مارسی بالگردهایی مشاهده شدند. با این حال، تنش‌ها و درگیری‌ها همچنان در مرکز پاریس، مارسی، نیس و شرق استراسبورگ پابرجا بود.

خانه یک شهردار فرانسوی در حومه پاریس هم به دست معترضان به آتش کشیده شد. اما بزرگ‌ترین نقطه بحرانی مارسی بود. در این شهر، پلیس گاز اشک‌آور شلیک کرد و درگیری‌های خیابانی میان جوانان و نیروهای پلیس تا اواخر شب ادامه داشت. مقامات محلی در سرتاسر کشور محدودیت‌هایی را علیه تجمعات وضع کردند و به حمل و نقل عمومی دستور دادند فعالیت خود را در عصر متوقف کند و مقرراتی را برای آمد و شد اعمال کردند.

وزیر کشور فرانسه در توئیتی اعلام کرد: «پلیس ۴۲۷ شورشی را از روز شنبه تا یک شنبه دستگیر کرده است.» طبق اطلاعیه وزارت کشور فرانسه، ۱۳۰۰ معترض به خشونت‌های پلیس طی ناآرامی‌های دو روز جمعه و شنبه در شهرهای مختلف این کشور بازداشت شدند.

وزیر دادگستری فرانسه اعلام کرد که ۳۰ درصد از بازداشت‌شدگان زیر ۱۸ سال سن دارند. برخی افراد در شهرهای گرونوبل، لئون، مارسی و سنت‌اتین فروشگاه‌های بزرگ را غارت کردند. مقامات فرانسوی اطلاعات دقیقی از شمار زخمی‌های معترضان ارائه نمی‌دهند.

دفتر امور کنسولی چین دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرکنسولگری چین در مارسی به فرانسه شکایت کرده است که شیشه‌های اتوبوس حامل یک گروه توریستی چینی در این شهر شکسته شده است و شماری زخمی شده‌اند.

از زمستان سخت و تابستان داغ اروپا تا فرش قرمز بازارخودرو برای‌کارکرده‌ها

روزنامه کیهان در صفحه اول امروز خود با تیتر «زمستان سخت و تابستان داغ اروپا» نوشت: بیش از ۲۰ شهر فرانسه، دستخوش اعتراضات گسترده است. وخامت اوضاع موجب شده است تا دولت در این مناطق، حکومت نظامی و منع رفت و آمد اعلام کند. ۴۵ هزار نیروی امنیتی با خودروهای زرهی در معابر مستقر شده‌اند.

اتحادیه پلیس می‌گوید «در جنگ چریکی و خیابانی هستیم». وزیر دادگستری فرانسه گفتهِ والدینی که اجازه دهند فرزندان‌شان شب بیرون بیایند، ۲ سال زندان و ۳۰ هزار یورو جریمه می‌شوند. تشییع جنازه جوان ۱۷ ساله که با شلیک عمدی پلیس کشته شد، در اختناق کامل و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

بالغ بر ۲ هزار نفر بازداشت، و صدها نفر زخمی شده‌اند. چند هزار خودرو و ساختمان دولتی در آتش سوخته است. معترضان، نه سری دارند، نه شبکه‌ای از سیاستمداران پشت آنها است و نه از سوی سرویس‌های خارجی هدایت می‌شوند.

از زمستان سخت و تابستان داغ اروپا تا فرش قرمز بازارخودرو برای‌کارکرده‌ها

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «پرونده‌ای مفتوح به نام گوانتانامو» نوشت: بدون شک، گوانتانامو نه‌تنها نام یک زندان مخوف، بلکه نقطه آشکارساز نقض عینی حقوق بشر از سوی دولتی اشغالگر و تروریست‌پرور به نام ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.این زندان از زمان ریاست‌جمهوری بوش پسر گرفته تا اوباما، ترامپ و بایدن تبدیل به نماد نوعی طغیان و سرکشی حقوق بشری از سوی واشنگتن محسوب می‌شود.

نکته جالب‌توجه این‌که حتی در طول حضور دو رئیس‌جمهور دموکرات در کاخ سفید، این زندان به فعالیت خود ادامه داده است! اینک بر همگان اثبات شده که شکنجه‌گری و اشغالگری چگونه تبدیل به یک «رویکرد دوحزبی» در حوزه امنیت خارجی آمریکا شده است!

فیونولا نی اولاین، بازرس مستقل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه ۱۹ تن از ۳۰ زندانی محبوس در گوآنتانامو که برخی از آنان ۲۰ سال از حضورشان در این زندان می‌گذرد، حتی با یک مورد اتهام هم مواجه نشده‌اند، ضمن ابراز نگرانی عمیق، دلیل ادامه بازداشت آنان را «عدم تمایل مقامات ایالات‌متحده برای رویارویی با عواقب شکنجه و سایر بدرفتاری‌هایی که با بازداشت‌شدگان انجام می‌شود» دانست.

اولین بازرس مستقل سازمان ملل که از بازداشتگاه ایالات‌متحده در خلیج گوانتانامو بازدید کرد، اعلام کرد ۳۰ مردی که در آنجا نگهداری می‌شوند تحت قوانین بین‌المللی به‌طور مداوم با رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز روبه‌رو هستند.

به گفته او بسیاری از بازداشت‌شدگانی که با آن‌ها ملاقات داشته است شواهدی از «آسیب و پریشانی روانی عمیق از جمله اضطراب، درماندگی، ناامیدی، استرس، افسردگی و وابستگی» را نشان می‌دهند.

فیونولا نی اولاین همچنین عقیده دارد که بسیاری از زندانیان گوانتانامو که از حمایت خانواده و جامعه محروم هستند، «برخی بدون محاکمه زندانی شده و برخی بدون آن که متهم شوند، به مدت ۲۱ سال در آنجا محبوس مانده‌اند.

از زمستان سخت و تابستان داغ اروپا تا فرش قرمز بازارخودرو برای‌کارکرده‌ها

روزنامه همشهری در صفحه اول امروز خود با تیتر «فرش قرمز بازارخودرو برای‌کارکرده‌ها» نوشت: با تأیید مصوبه خودروهای کارکرده در مجمع تشخیص مصلحت، نظام‌خودروهای خارجی دست‌دوم و کارکرده یک گام به بازار ایران نزدیک‌تر شدند.

روز گذشته و در حالی که بازار راکد خودرو بیش از هر زمان دیگری تشنه شنیدن اخبار مثبت در زمینه واردات است، مصوبه واردات خودروهای کارکرده از مجمع تشخیص مصلحت تاییدیه گرفت تا امیدها برای آغاز واردات واقعی پررنگ‌تر شود.‌

اگرچه قیمت‌ها در بازار خودرو طی ۲ ماه گذشته با توجه به نوسان اندک نرخ ارز و آغاز روند تحویل خودرو به متقاضیان طرح‌های فروش یکپارچه با کاهش همراه بوده، اما رکود سنگین این بازار و رسیدن معاملات به نقطه صفر حاکی از انتظار خریدار و فروشنده برای کاهش بیشتر قیمت‌ها بود.

با گذشت بیش از ۶ ماه از نخستین زمان اعلامی برای ورود خودروهای خارجی به کشور، هنوز تا این تاریخ هیچ واردکننده‌ای از بخش خصوصی خودرویی وارد نکرده، هیچ خودرویی تحویل متقاضیان نشده و براساس اعلام گمرک فقط ۲۴۱ خودرو تاکنون از گمرک ترخیص شده که این تعداد نیز هنوز به‌دست ثبت‌نامی‌های طرح فروش خودروهای وارداتی نرسیده است. این تأخیر طولانی که به رکود در بازار دامن زده به‌نظر می‌رسد حالا با نظر مثبت مجمع تشخیص مصلحت می‌تواند به‌زودی به پایان برسد و در آینده نزدیک شاهد ورود خودروهای خارجی به کشور باشیم.‌

از زمستان سخت و تابستان داغ اروپا تا فرش قرمز بازارخودرو برای‌کارکرده‌ها

روزنامه وطن‌امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «مجازات پشت مرزها» نوشت :۳۰ خرداد امسال بود که پلیس آلبانی سرانجام پس از ۱۰ سال حضور سازمان تروریستی منافقین در کمپ اشرف ۳ در تیرانا پایتخت این کشور، با حمله به مقر گروهک منافقین ده‌ها نفر از منافقین را بازداشت کرد.

در جریان این عملیات، اعضای سازمان تروریستی منافقین با یگان ضدتروریسم پلیس آلبانی درگیر شدند که طی آن یکی از سران منافقین به هلاکت رسید و ۳۶ نفر زخمی شدند. وزارت کشور آلبانی نیز بعد از این اتفاق در بیانیه‌ای اعلام کرد عملیات پلیس این کشور مطابق قوانین و بر اساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم انجام شده است. این حمله در پی ممانعت منافقین از بازرسی اردوگاه‌شان توسط پلیس آلبانی صورت گرفت.

پس از حمله اولیه یگان ضدتروریسم آلبانی، با بررسی و پردازش مشترک اطلاعات موجود در سرورهای به‌دست آمده از مقر منافقین، تیرانا دریافت برخی اطلاعات مهم دیگر توسط این گروهک تروریستی مخفی شده است، از همین رو پس از یک هفته پلیس آلبانی مجدداً ۸ تیر برای بازرسی بیشتر وارد اردوگاه اشرف ۳ شد.

از زمستان سخت و تابستان داغ اروپا تا فرش قرمز بازارخودرو برای‌کارکرده‌ها

روزنامه خراسان در صفحه اول امروز خود با تیتر «تفویض اختیارات به استان‌ها» نوشت: دولت در تازه‌ترین اقدام خود با افزایش اختیارات استانداران موافقت کرد و اختیارات استانداران را از ۵۰ بند به ۷۵ بند افزایش داد.

هم‌اکنون هنوز بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، مقررات، موافقت اصولی و صدور مجوز، تأمین و توزیع منابع مالی و بودجه، قراردادها، اظهارنظرهای کارشناسی، ایجاد ساختارها و تشکیلات اداری، امور مالی و بانکی به صورت متمرکز انجام می‌شود و مدیران استانی برای کسب تکلیف امور مهم، بین استان و تهران در حال تردد هستند؛ موضوعی که باعث می‌شود بسیاری از امور محلی و استانی با کندی و تأخیر زیاد همراه شوند، از همین رو افزایش اختیارات استانی و تمرکززدایی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر به تقاضای مشترک استان‌ها مبدل شده است و استانداران، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان در مصاحبه و اظهارنظرهای خود این تقاضا را از وزارت کشور و مجموعه دولت مطرح می‌کنند.

از زمستان سخت و تابستان داغ اروپا تا فرش قرمز بازارخودرو برای‌کارکرده‌ها

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «رادیکالیسم برای مهندسی ترکیب مهاجران» نوشت: مؤسسه آمریکایی بروکینگز، ۳ سال پیش در پژوهشی به قلم «دانیل لی تامسون» اقبال به حزب راست افراطی «دموکرات‌های سوئد» را متأثر از «اسلام» و به‌ویژه «مهاجرت» مسلمانان به سوئد دانسته بود.

با وجود نیاز سوئد به مهاجران برای سرعت گرفتن رشد اقتصادی در این کشور اما احزاب دست راستی همچون دموکرات‌های سوئد، از مخالفان سرسخت پذیرش مهاجران به‌ویژه مسلمانان در این کشور هستند.

در سال ۲۰۱۵، سوئد با جمعیت کمی بیش از ۱۰ میلیون نفر، بیش از ۱۶۲ هزار پناهجو را از کشورهای سوریه، عراق و افغانستان پذیرفت. پژوهشگر مؤسسه بروکینگز با استناد به آمارها می‌گوید که سوئد ۶ میلیارد یورو یا ۱.۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای همین ۱۶۲ هزار پناهجوی مسلمان هزینه کرده است.

از زمستان سخت و تابستان داغ اروپا تا فرش قرمز بازارخودرو برای‌کارکرده‌ها

کد خبر 670922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.