راه‌اندازی ۸۴ مرکز برای ساماندهی معتادان متجاهر

بر اساس اعلام دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، ۷۰ هزار معتاد متجاهر شناسایی شده در کشور وجود دارد که با راه‌اندازی ۸۴ مرکز، ظرفیت خوبی برای ساماندهی این معتادان فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آنچه که در ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر آمده است، معتادان متجاهر با دستور مقام قضائی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌شوند، به همین دلیل به مراکزی که مسئولیت نگهداری این‌گونه افراد را برعهده دارد، مرکز ماده ۱۶ می‌گویند که حضور آن‌ها برای درمان، پیشگیری، اشتغال‌زایی و بهداشت این افراد بسیار مؤثر است.

شناسایی حدود ۷۰ هزار معتاد متجاهر در کشور

فرهاد اقطار، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تعداد معتادان متجاهر کشور را ۷۰ هزار نفر دانست و اظهار کرد: اعتیاد بر اساس قانون جرم است و فرد باید به مراکز مجاز درمان مراجعه کرده و گواهی درمان دریافت کند؛ در غیر این صورت اگر فرد تجاهر به اعتیاد کند، دستگیر شده و در پی غربالگری به یکی از مراکز ارجاع داده می‌شود.

وی درباره چرایی گذراندن زمان سه تا شش ماهه از سوی معتادان متجاهر در کمپ‌ها، افزود: در قانون دو دوره سه‌ماهه برای درمان در نظر می‌گیرند و درصورتی‌که تیم درمان تأیید کنند، فرد آزاد می‌شود و در غیر این صورت فرد باید به اردوگاه کار اجباری فرستاده شده و درمان خود را ادامه دهد.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بخش خصوصی در این زمینه نیرو می‌گیرد و کمک‌هایی نیز از سوی سازمان دریافت می‌کند، هزینه‌ها به‌صورت دولتی پرداخت می‌شود؛ اما گرفتن نیرو و مدیریت مراکز در اختیار بخش خصوصی بوده و ملک و هزینه‌ها با دولت است.

وی ادامه داد: تعداد مراکز زیاد نیست و کل معتادان متجاهر ۷۰ هزار نفر هستند و ۸۴ مرکز در کل کشور راه‌اندازی کردیم که ظرفیت خوبی برای سازمان‌های مرتبط است؛ گروه‌های پنهان معتادان را تخمین زده و مشخص می‌کنیم یک فرد چند بار دستگیر و آزاد شده است و بر این اساس برآورد ۷۰ هزار نفر را به دست آورده‌ایم.

۲ نوع مرکز درمانی برای معتادان وجود دارد

مجید قربانی، مدیرکل اداره درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری اظهار کرد: ما دو نوع مرکز درمانی داریم که بر اساس قانون تعریف شده‌اند، به عنوان مثال اگر افرادی بر اساس میل و تمایل خود به مراکز مراجعه کنند، در قالب ماده ۱۵ قانون دریافت خدمات خواهند کرد و در غیر این صورت مصرف‌کننده مواد که شرایط اجتماعی را رعایت نکرده است، در قالب ماده ۱۶ قانون مجرم شناخته می‌شود.

وی افزود: قانون تعریف کرده که وقتی فردی خودش از خدمات درمانی استفاده نکرده و بدون کارت درمان است، باید به مراکزی هدایت شود که قانون تعریف کرده و در آنجا باید دوره‌ای را برای مصرف‌نکردن بگذراند؛ از این رو این مدت تمدید هم خواهد شد و به دوره‌ای سه‌ماهه افزایش پیدا می‌کند، در غیر این صورت باید دوره‌ای سه تا شش ماهه گذرانده شود.

۲۵ هزار معتاد متجاهر در شهر تهران شناسایی شده‌اند

پیش‌تر سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: با توجه به آخرین آمار ۲۵ هزار معتاد متجاهر در شهر تهران وجود دارد که شهرداری این کلان‌شهر تنها ظرفیت ساماندهی از پنج هزار نفر از آنها را دارد، لذا سایر نهادهای متولی نیز باید در کنار شهرداری در ساماندهی این افراد نقش داشته باشند.

وی افزود: به‌تازگی بازدیدی از محلات آسیب‌خیز منطقه ۱۲ را انجام دادیم اما واقعیت این است که در برخورد با آسیب، برنامه‌ای برای معتادان بهبودیافته نداریم، لذا باید به دنبال برنامه‌های عملیاتی در این زمینه باشیم و نباید به برنامه‌های تئوری فردی اکتفا کنیم.

آغاز اجرای طرح امنیت محله‌محور با رویکرد جمع‌آوری معتادان متجاهر

پیش‌تر نیز سردار محمدرضا هاشمی‌فر، جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از آغاز اجرای طرح امنیت محله‌محور با محوریت جمع‌آوری معتادان متجاهر و خرده‌فروشان مواد مخدر و مقابله جدی با اراذل و اوباش در تفرجگاه‌ها و پارک‌های سطح استان اصفهان خبر داد.

وی اظهار کرد: به منظور ارتقای امنیت محله‌ها و تفرجگاه‌ها و پارک‌هایی که معتادان متجاهر، خرده‌فروشان مواد مخدر یا اراذل اوباش حضور داشته باشند، از امروز طرح جمع‌آوری این افراد پرخطر اعم از معتادان متجاهر، خرده‌فروشان و اراذل و اوباش در اصفهان آغاز شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: شهروندان با مشاهده معتادان متجاهر، خرده‌فروشان مواد مخدر و اراذل و اوباش در سطح تفرجگاه‌ها و پارک‌های محله خود، مراتب را به سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش کنند.

کد خبر 670813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.