تب کریمه کنگو چطور به انسان منتقل می‌شود؟

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان گفت: عموم افراد در صورت انجام رفتار پرخطر، می‌توانند به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شوند و در صورت استفاده از گوشت بلافاصله پس از ذبح دام یا نگهداری دام زنده در منزل ممکن است کنه از پوست یا خون دام، افراد در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکبر حسینی امروز _یکشنبه یازدهم تیرماه_ در نشست خبری روز جهانی بیماری‌های مشترک انسان و دام اظهار کرد: بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است که احتمال دارد در این سال‌ها برخی بیماری‌ها نیز به آن اضافه شده باشد، از ۱۷۰۹ عامل بیماری‌زا که برای انسان شناسایی شده است، ۸۳۲ عامل بین انسان و حیوان منتقل می‌شود.

وی افزود: برخی بیماری‌ها مانند تب مالت برای ما آشنا بوده و برخی مانند بیماری کرونا جدید هستند. بعضی از آن‌ها مانند جنون گاوی نیز از مدت‌ها پیش وجود داشته است. اگر هماهنگی بین ارگان‌های مختلف مانند محیط زیست، جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، دامپزشکی و… نباشد، نمی‌توان اقدامی در جهت مبارزه با این بیماری‌ها انجام داد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان گفت: برخی بیماری‌ها مانند تب کریمه کنگو در دام علامتی ندارد، اما در انسان می‌تواند کشنده باشد، بنابراین اگر بهداشت دام را بالا ببریم، به نوعی به انسان خدمت کرده‌ایم. راه انتقال بعضی از این بیماری‌ها تماس مستقیم با حیوان زنده است و مواردی نیز در اثر مصرف فرآورده غیربهداشتی مانند شیر به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه روند پاستوریزاسیون شیر برای کنترل تب مالت بود، تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو در دهه ۴۰ همزمان در منطقه کنگو و کریمه دیده شد و در ایران هم شناسایی شد که در دام هیچ علامتی ندارد و تنها تب مختصری ایجاد می‌کند، اما از طریق خون آلوده یا گوشت تازه آلوده به خون یا کنه روی پوست حیوان به‌راحتی منتقل می‌شود. از سوی دیگر اگر گوشت آلوده در کشتارگاه در یخچال ۲۴ ساعت بماند، ویروس در آن کشته می‌شود.

حسینی با بیان اینکه تب کریمه کنگو از انسان به انسان نیز منتقل می‌شود، تصریح کرد: بیماری‌ها از نظر بروز علائم با یکدیگر متفاوت هستند، بیماری تب کریمه کنگو جدید نیست و از قبل از انقلاب اسلامی هم بوده است، اما در بعضی ازبرهه‌های زمانی این بیماری را نمی‌بینیم و بعضی اوقات بیشتر بروز می‌کند. این بیماری‌ها حتی در شترمرغ نیز دیده شده است.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو بیشتر یک بیماری شغلی است و افرادی که با ذبح ارتباط دارند را درگیر می‌کند، افزود: البته در عموم جامعه نیز اگر رفتار پرخطر انجام دهیم، گرفتار این بیماری می‌شویم؛ برای مثال در مواردی ذبح انجام و گوشت دام همان زمان استفاده می‌شود یا ممکن است دام زنده در منزل بماند و از طریق کنه روی پوست آن یا خون حیوان بعد از ذبح بیماری منتقل شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان ادامه داد: عامل تب کریمه کنگو، ویروس حساسی است و اگر ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود، خودبه‌خود از بین می‌رود، البته برخی از اندام‌ها مثل کبد باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت در یخچال بماند و هنگام پخت نیز طبخ کامل انجام شود و نیم‌پز نباشد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش دامپزشکی استان اصفهان، در طول سال برای بیش از ۴۰ هزار قلاده سگ واکسیناسیون انجام می‌شود که کار بسیار دشواری است، زیرا واکسیناسیون برای سگ‌ها شرایط ویژه‌ای دارد و اگر خدمات دامپزشکی و مرکز بهداشت اصفهان نبود، مشکلات جبران‌ناپذیری به‌وجود می‌آمد.

هاری، تنها ویژه سگ نیست و در حیوانات دیگر نیز دیده می‌شود

حسینی اظهار کرد: مرتب شکایت‌هایی به دست ما می‌رسد که افراد در همسایگی خود حجم زیادی از مواد غذایی را برای حیوانات کنار می‌گذارند که کار درستی نیست، با این اقدام مکانیسم طبیعت دستکاری می‌شود و جمعیت به شکلی تغییر می‌کند که توازن بهم می‌ریزد. دادن اضافه غذا به حیوانات سلامت جامعه را تهدید و جمعیت گربه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه شهرداری هزینه می‌کند و کار خود را به خوبی انجام می‌دهد، اضافه کرد: در مواردی نیز محدودیت بودجه وجود دارد، رئیس کمیته ساماندهی یا کنترل حیوانات بلاصاحب فرمانداری هر شهرستان است که اعضای مختلفی در این کمیته عضو هستند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان اظهار کرد: ابتلاء به بیماری هاری تنها ویژه سگ‌ها نیست و حیوانات دیگری مانند گربه و گاو نیز دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: کشتار دام در محلی خارج از محل کشتارگاه خلاف است، حتی براساس قانون می‌توان فرد را به یک سال حبس محکوم کرد، این قانون یک استثنا دارد که روز عید قربان است.

حسینی ادامه داد: ۱۴ سال است که در حال تلاش هستیم تا همین دام‌های عید قربان هم به کشتارگاه بیایند، ۱۳ مرکز نیز راه‌اندازی کردیم که دام به این مراکز می‌آید و در آن دامپزشک نیز حضور دارد.

وی خاطرنشان کرد: ذبح دام به هیچ وجه در جایی غیر از کشتارگاه توصیه نمی‌شود، اما اگر مجبور به ذبح شدیم، باید دام را به دامپزشکی ببریم، حتی در فروشگاه‌های کوثر نیز دامپزشک گذاشتیم و در آخر به تمام مردم توصیه می‌کنیم گوشت را قبل از استفاده حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگه دارند.

کد خبر 670811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.