سال گذشته چند نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان باختند؟

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، سال گذشته ۱۱۵۲ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که با وجود کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، همچنان رقم بالایی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان سازمانی تخصصی و مستقل در قوه‌قضاییه، با بهره‌گیری از کارشناسانی کارآمد و متخصص و با استفاده از فن‌آوری‌های نوین در راستای کشف حقیقت و کمک به استقرار عدالت در جامعه، نظرات کارشناسی خود را در امور پزشکی قانونی با رعایت صحت، دقت و سرعت و بر اساس اصول علمی، قانونی و شرعی به مراجع ذی‌صلاح ارائه می‌کند.

پزشکی قانونی و زیرشاخه‌های تخصصی و فوق‌تخصصی آن همچون سایر رشته‌های پزشکی در دهه‌های اخیر دچار تحولات عظیمی شده است و هر روز ابعاد تازه‌ای در آن ظهور می‌کند، امروزه با وجود پیچیدگی‌ها و تنوع ابعاد جرم و جنایت، بدون بهره‌برداری از منابع علمی جدید و تکنولوژی‌های نوین پزشکی قانونی همچنین بدون استفاده از نظرات کارشناسی نیروهای متبحر و متخصص این سازمان، کشف حقیقت کاری بسیار دشوار و اغلب غیرممکن است.

حوزه‌های پزشکی و آزمایشگاهی، آموزشی و پژوهشی، توسعه مدیریت و پشتیبانی، مدیریت و فناوری اطلاعات، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت‌های سازمان، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل، حفاظت و اطلاعات و امور حقوقی به همراه مرکز تحقیقات پزشکی قانونی هدایت فعالیت‌های عمده این سازمان را بر عهده داشته و با استفاده از علوم و فنون پزشکی و پیراپزشکی مسیر صدور احکام و اجراییات قضائی را برای قاضی و مرجع صدور حکم هموار می‌کند.

مازندران بیشتری تعداد تلفات غرق‌شدگی را در کشور دارد

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که سال گذشته ۱۱۵۲ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که با وجود کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، همچنان رقم بالایی محسوب می‌شود، همچنین از کل تلفات غرق‌شدگی در سال گذشته، ۹۳۹ نفر مرد و ۲۱۳ نفر زن بودند؛ در حالی که تعداد مردان فوت شده بر اثر غرق‌شدگی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۰۸ و تعداد زنان ۱۵۷ نفر بوده است.

در سال ۱۴۰۱، بیشترین تلفات غرق‌شدگی به ترتیب در استان‌های مازندران با ۱۶۱ مورد فوتی، گیلان با ۱۱۹ مورد فوتی، خوزستان با ۹۸ مورد فوتی و فارس با ۹۷ مورد فوتی بوده است؛ بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۴۰۱ از کل تلفات غرق‌شدگی، ۵۵۶ نفر در فصل تابستان جان خود را از دست داده‌اند که این رقم شامل ۴۸.۳ درصد از کل تلفات غرق‌شدگی در طول سال است، همچنین در این سال بیشترین آمار غرق‌شدگی با ۲۶۹ نفر در مردادماه و کمترین آن با ۳۲ نفر در بهمن‌ماه ثبت شده است.

برخلاف تصور عمومی بیشترین تلفات غرق‌شدگی همواره مربوط به رودخانه‌ها است و دریاها در رتبه دوم این آمار قرار می‌گیرند. سال گذشته ۳۰۳ نفر شامل ۲۶.۳ درصد از کل موارد غرق‌شدگی در رودخانه‌های کشور جان خود را براثر غرق‌شدگی از دست دادند که این امر توجه و احتیاط بیشتر مرد را برای شنا و آب‌تنی در رودخانه‌ها می‌طلبد تا پس از این شاهد وقوع حوادث ناگوار در این موارد نباشیم.

در این مدت ۲۵۰ نفر نیز در دریاها جان باخته‌اند که ۲۳ نفر آنان در مناطق ایمن‌سازی‌شده و مجاز و ۲۲۷ نفر در مناطق غیرمجاز جان خود را از دست داده‌اند، این موضوع بیانگر تأثیر اقدامات انجام شده در مناطق ایمن سازی شده، لزوم توجه به بیشتر به توسعه این مناطق و اهمیت ویژه استفاده هموطنان عزیزمان از این مناطق جهت شنا در دریا است.

پس از دریاها نیز استخرهای کشاورزی با ۱۶۷ مورد فوتی، استخرهای شنا با ۱۲۶ مورد فوتی، کانال‌های آب با ۸۴ مورد فوتی، دریاچه‌های مصنوعی و سد با ۷۰ مورد فوتی، حوض و حوضچه با ۴۵ مورد فوتی، چاه با ۳۴ و دریاچه طبیعی با ۱۷ مورد فوتی بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی را داشته‌اند. ۵۶ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی جان باخته‌اند.

فوت ۱۱ نفر براثر غرق‌شدگی در اصفهان

پیش‌تر نیز منصور فیروزبخت، مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آمار غرق‌شدگی طی دو ماه ابتدای سال جاری اظهار کرد: طی دو ماه ابتدای سال جاری ۱۱ نفر به‌دلیل غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل که پنج نفر بود، افزایش داشته است.

وی افزود: آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی طی دو ماه ابتدای سال جاری شامل ۱۱ مرد بوده است؛ همچنین بیشترین آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی مربوط به استخرهای کشاورزی (۹ نفر) بوده است، پس از آن کانال و دریا هر کدام یک نفر بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان تصریح کرد: از منظر علم پزشکی قانونی، اکثر موارد غرق‌شدگی زمانی رخ می‌دهد که به جای هوای حاوی اکسیژن جهت تنفس در مجاری تنفسی یک مایع جایگزین شود یا مایع به داخل ریه و حبابچه‌های هوایی راه پیدا کند؛ قطع تنفس و کمبود اکسیژن اصلی‌ترین علت مرگ در اثر غرق‌شدگی است.

کد خبر 670805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.