لازمه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تغییر الگوی رفتاری در جامعه است

آلودگی پلاستیک یک فاجعه جهانی و ساخته شده دست بشر است و از این رو، فرهنگ‌سازی و تغییر الگوی رفتاری در جامعه و خانواده‌ها در راستای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی با تهیه و پخش محتوای رسانه‌ای و آموزشی، امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه از پلاستیک به‌عنوان جدی‌ترین خطر برای محیط‌زیست یاد می‌کنند؛ ماده‌ای که بیش از ۴۵۰ سال ماندگاری در طبیعت دارد و حجم گسترده تولید و چالش‌های حاصل از آن در طبیعت یک فاجعه جهانی است، اما زنگ خطر جدی این موضوع در کشور زمانی برای تک‌تک ما به گوش می‌رسد که بدانیم در ایران سالانه چهار میلیون تن پسماند پلاستیکی تولید می‌شود و نیم میلیون تن آن کیسه‌های پلاستیکی است که ما از آن‌ها برای خریدهای روزانه استفاده می‌کنیم و همه آن‌ها سر از مخازن پسماند درمی‌آورند.

آلودگی پلاستیک یک فاجعه جهانی و ساخته شده دست بشر است، زندگی عاری از پلاستیک، یکی از روزهای مهم برای دوستداران محیط‌زیست است و در سال‌های اخیر، افراد زیادی از آن استقبال کرده‌اند.

هر کیسه پلاستیکی به‌طور متوسط تنها ۲۵ دقیقه مورد استفاده قرار می‌گیرد و بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان برای بازیافت نیاز دارد، همچنین هر دقیقه یک‌میلیون کیسه پلاستیکی و پنج تریلیون کیسه پلاستیکی یک‌بار مصرف استفاده می‌شود که ۸۰ درصد آن‌ها بسترهای دریایی را فرا گرفتند.

محققان بر این عقیده‌اند، تنها نیمی از تمام پلاستیک‌های تولید شده تنها یک‌بار مورداستفاده قرار می‌گیرد و سپس دور ریخته می‌شود؛ آنان تخمین زدند که بیش از ۸.۳ میلیارد تن پلاستیک از اوایل دهه ۱۹۵۰ تولید شده و پایان عمر حدود ۶۰ درصد از آن‌ها محل دفن زباله‌ها یا محیط طبیعی شده است.

تصویب آئین‌نامه کاهش پلاستیک در دولت سیزدهم

فروردین‌ماه سال جاری علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اینکه چه باید کرد تا مردم توجه به مسائل محیط زیستی را جدی بگیرند، اظهار کرد: این موضوع دو وجه دارد، وجه اول مربوط به استفاده از ظروف پلاستیکی و نایلون است، از این رو کم‌کم دولتمردان و کارخانه‌ها به سمت تولید ظروف دوستدار محیط زیست بروند.

وی با اشاره به آئین‌نامه کاهش پلاستیک، افزود: این آئین‌نامه در دولت سیزدهم مصوب و ابلاغ شد، بر اساس این آئین‌نامه سالانه ۲۰ درصد نایلون و پلاستیک‌های زیر چهار میکرون ضخامت در کشور باید کاهش پیدا کند، به طوری که در یک بازه زمانی پنج ساله باید به صفر برسیم. همچنین مردم باید از ظروف سازگار با طبیعت و همچنین نایلون‌های غیرپلاستیکی با جنس‌هایی مانند پارچه استفاده کنند، چراکه وقتی به طبیعت افزوده می‌شود یک بازه زمانی بسیار طولانی مدتی را باید طی کند تا کم‌کم جذب خاک شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره بازگشت به زمان زندگی بدون «یکبار مصرف‌ها»، تصریح کرد: یکبار مصرف یعنی طبیعت را از بین بردن و این اتفاق نیز افتاد، اما ما به نوعی در حال بازگشت به آن زمان هستیم. به عنوان نمونه آئین‌نامه کاهش پلاستیک کارخانه‌های تولیدکننده را به سمت تولیدات دوستدار محیط زیست می‌برد، طول عمر این وسایل بیشتر از یکبار مصرف‌ها است چراکه می‌توان چندین بار و طی سال‌ها از آن‌ها استفاده کرد.

وی از کارخانه‌ها تغییر خط تولید با توجه به حداقل استفاده از هیدوروکربن‌ها و فرایندهای هیدروکربن را خواستار شد و گفت: لازم است از ظروفی استفاده کنیم که قابل بازیافت باشد و به چرخه طبیعت نیز بازگردد، همچنین قابل استفاده برای گیاهان به صورت کود بوده و برای حیات وحش نیز مشکلی را ایجاد نکنند.

سلاجقه همچنین از تصویب آئین‌نامه‌ای با ایجاد ممنوعیت، محدودیت و هزینه برای موضوع پلاستیک در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز خبر داد.

ضرورت اطلاع‌رسانی اثرات مخرب محیط زیستی ناشی از مصرف کیسه‌های پلاستیکی

سیده‌مریم محمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه از مشوق‌های مالیاتی برای بنگاه‌های اقتصادی که اقدام به پاکسازی و جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی می‌کنند، در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: تمام بنگاه‌های اقتصادی از جمله واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی که در راستای حفظ محیط زیست و انجام مسئولیت اجتماعی، با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان نسبت به پاکسازی و جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی و سایر پسماندهای رهاشده در محیط خارج از شهرها و روستاها از جمله محورهای مواصلاتی، مناطق کوهستانی، نواحی ساحلی و تالاب‌ها اقدام می‌کنند، می‌توانند هزینه‌های مربوط را در حساب هزینه‌های محیط زیستی خود لحاظ کنند که این هزینه‌ها با تأیید ادارات کل حفاظت محیط زیست استان، جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی منظور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همدان در پویش «مسیر سبز ایران پاک» و طرح ملی «استقبال از بهار» از استان‌های پیشرو بوده و فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها، همکاری‌های خوبی در این راستا برای پاکسازی طبیعت و حاشیه راه‌ها از زباله‌های رها شده داشتند، افزود: با تدوین و تصویب استانداردهای تخصصی مرتبط با کیسه‌های پلاستیکی زیست‌تخریب‌پذیر همچنین کاهش تدریجی تولید، عرضه و حذف تدریجی کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون، طبق آئین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، به مقدار قابل توجهی از این معضل کاسته خواهد شد و ما منتظر تدوین و ابلاغ شیوه نامه اجرایی آن هستیم تا وارد عمل شویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی اثرات مخرب محیط زیستی ناشی از مصرف کیسه‌های پلاستیکی و رهاسازی آنها در طبیعت از ضروریات فرهنگ‌سازی در این زمینه است، تأکید کرد: فرهنگ‌سازی و تغییر الگوی رفتاری خانوار برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی با تهیه و پخش محتوای رسانه‌ای آموزشی برای تشویق به تغییر رفتار داوطلبانه فروشندگان و مصرف‌کنندگان در این راستا و اصلاح الگوی مصرف از طریق تفکیک از مبدأ، مصرف مجدد و تشویق به استفاده از محصولات سازگار با محیط زیست در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ضرورت دارد.

مصرف کیسه‌های پلاستیکی غیرقابل بازیافت کاهش یابد

فرزاد تیموری، معاون امور عمرانی استاندار همدان اظهار کرد: با توجه به تداوم آلودگی حاشیه جاده‌های مواصلاتی استان همدان به زباله‌های پلاستیکی، باید فرآیند پاکسازی از زباله دائمی باشد و ضمن استفاده از امکانات دولتی، تابلوهای آموزشی و بازدارنده در زمینه رهاسازی زباله نیز در این محل‌ها نصب شود؛ مصرف کیسه‌های پلاستیکی که غیرقابل بازیافت است، باید طبق آئین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی مصوب مهرماه ۱۴۰۱ هیئت وزیران کاهش یابد.

وی افزود: طبق ماده ۳ آئین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی به جز میوه‌فروشی‌ها، ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی نازک با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون، ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی نازک با ضخامت کمتر از ۶۰ میکرون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، استفاده از سیاست‌های تشویقی برای استفاده مجدد مشتریان از اقلام سازگار با محیط زیست، منظور کردن امتیازهایی روی کارت عضویت فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای در صورت دریافت نکردن کیسه پلاستیکی، الزام تولیدکنندگان به افزایش ضخامت کیسه‌های پلاستیکی و سایر اقلام پلاستیکی مانند دستکش و سفره یکبار مصرف به بیش از ۲۵ میکرون به منظور امکان بازیافت و استفاده مجدد باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور مورد توجه قرار گرفته و شیوه‌نامه اجرایی آن تدوین و اجرا شود.

کد خبر 670794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.