آخرین جزئیات پوشش بیمه‌ای ایرانیان خارج از کشور

با توجه به اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی بر برخورداری از تأمین‌ اجتماعی به‌عنوان یک حق همگانی برای آحاد جامعه، ایرانیان خارج از کشور را نیز تحت پوشش مقررات حمایتی قرار می‌دهد، از این‌رو برای ارائه خدمات بیمه‌ای، ۳۲ کارگزار رسمی برون‌مرزی سازمان تأمین‌ اجتماعی در ۱۸ کشور در حال فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأمین و ارائه نیازهای بیمه‌ای و تأمین‌اجتماعی مهاجران و حمایت و پشتیبانی از آنان در برابر مخاطرات گوناگون از جمله حوادث، بیماری، سالمندی و ازکارافتادگی در دوران اشتغال و پس از آن، در دنیای امروز اهمیت زیادی دارد؛ از این رو سازمان تأمین‌اجتماعی با هدف گسترش پوشش بیمه‌ای به آحاد مردم و فراهم کردن امکان بیمه شدن برای همه گروه‌ها و اقشار و با توجه به سکونت و اشتغال برخی از هموطنان در کشورهای دیگر، امکان بیمه شدن را برای این گروه از مخاطبان نیز فراهم کرده است.

اردیبهشت‌ماه سال جاری سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که با توجه به اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی بر برخورداری از «تأمین اجتماعی» به‌عنوان یک حق همگانی برای آحاد جامعه، ایرانیان خارج از کشور را نیز تحت پوشش مقررات حمایتی قرار می‌دهد.

همچنین ایرانیان خارج از کشور از جمله دانشجویان، شاغلان و غیرشاغلان می‌توانند برای بهره‌مندی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به کارگزاران رسمی برون‌مرزی این سازمان مراجعه کنند؛ این گروه با معرفی وکیل قانونی نیز می‌توانند نسبت به «بیمه کردن» خود و ادامه بیمه‌پردازی سوابق قبلی نزد سازمان تأمین اجتماعی اقدام کنند؛ البته در صورت پیگیری توسط وکیل قانونی ارائه وکالت‌نامه معتبر الزامی خواهد بود.

فعالیت ۳۲ کارگزار رسمی برون سازمان تأمین‌اجتماعی

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی اظهار کرد: برای ارائه خدمات بیمه‌ای، ۳۲ کارگزار رسمی برون‌مرزی سازمان تأمین اجتماعی در ۱۸ کشور که بیشترین تعداد ایرانیان شاغل و مقیم را دارند، در حال فعالیت هستند که برای سهولت در دسترسی افراد متقاضی، نام، مشخصات و اطلاعات تماس این کارگزاران در وبگاه رسمی اطلاع‌رسانی سازمان www.tamin.ir منتشر شده و در دسترس است و متقاضیان برای هر نوع فعالیت از جمله بیمه‌پردازی، انتقال سوابق بیمه‌ای، درخواست بازنشستگی و سایر خدمات، امکان مراجعه برای دریافت خدمت از این مراکز را دارند.

وی با اشاره به اینکه ایرانیان شاغل یا ساکن در کشورهای دیگر نیز می‌توانند در صورت تمایل، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند و بیمه آنان ماهیت اختیاری دارد، افزود: افراد متقاضی این بیمه با اراده خود نسبت به عقد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه اقدام می‌کنند؛ بنابراین سازمان و بیمه‌شده متعهد به انجام تکالیف قانونی در این زمینه خواهند شد. هموطنان خارج از کشور می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه مقرر و با انتخاب یکی از دو نرخ ۱۴ یا ۱۸ درصد، خود را نزد تأمین اجتماعی بیمه کنند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: همچنین در صورت تمایل افراد متقاضی بیمه در تأمین‌اجتماعی، امکان پرداخت ۹ درصد سهم درمان برای برخورداری از خدمات درمانی در داخل کشور نیز فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه دریافت حق‌بیمه از متقاضیان بیمه ایرانیان خارج از کشور و پرداخت مستمری بر اساس پول رایج کشور انجام می‌شود، گفت: پس از احراز شرایط برای بازنشستگی و مستمری‌بگیری، مستمری پرداختی افراد بیمه‌شده به حساب افتتاح شده آنها در داخل کشور واریز خواهد شد.

شکوری ادامه داد: با توجه به پرداخت حق‌الزحمه خدمات این کارگزاران توسط تأمین اجتماعی، ایرانیان خارج از کشور هیچ مبلغی بابت درخواست و دریافت خدمات بیمه‌ای در این کارگزاری‌ها پرداخت نخواهند کرد.

وی افزود: ایجاد کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی در کشورهای دیگر متناسب با جغرافیای جمعیتی ایرانیان ساکن یا شاغل در کشورهای مختلف اولویت‌بندی می‌شود و سازمان تأمین‌اجتماعی آمادگی دارد در همه کشورها برحسب نیاز آنها این کارگزاری‌ها را توسعه دهد.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه مراجعه به کارگزاری‌های رسمی برون‌مرزی یکی از روش‌های دسترسی افراد متقاضی بیمه ایرانیان خارج از کشور است، تأکید کرد: بیمه‌شدگان سازمان علاوه بر مراجعه به کارگزاری‌های رسمی این سازمان، می‌توانند برای انجام سایر خدمات بیمه‌ای از سامانه غیرحضوری ویژه ایرانیان خارج از کشور به نشانی ex-eservices.tamin.ir استفاده کنند.

وی گفت: سایت بین‌الملل /ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی mss.tamin.ir نیز برای ارائه خدمت به این افراد فعال است. همچنین شعبه ۲۷ سازمان تأمین‌اجتماعی در شهر تهران به‌صورت متمرکز به موضوع ایرانیان خارج از کشور اختصاص داده شده تا درخواست‌های هموطنان مقیم یا شاغل در خارج از کشور یا نمایندگان دارای وکالت رسمی از این افراد، به‌صورت تخصصی در این شعبه رسیدگی شود.

شکوری با اشاره به موضوع فراهم‌شدن امکان بیمه‌پردازی برای همه ایرانیان خارج از کشور، خاطرنشان کرد: همه ایرانیان شاغل، غیرشاغل و در حال تحصیل امکان، امکان استفاده از خدمات و مزایای تأمین اجتماعی را دارند.

تعداد ایرانیان تحت پوشش تأمین اجتماعی خارج از کشور ناچیز است

سال گذشته نیز رضا عامری، مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه اظهار کرد: شمار هم‌وطنان ایرانی خارج از کشور که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند نسبت به کل بیمه‌شدگان، بسیار ناچیز است.

وی افزود: ایرانیانی که سابقه پرداخت حق بیمه حتی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دارند و وقفه‌ای در پرداخت حق بیمه آنها به وجود آمده است، می‌توانند با پرداخت معوقه‌ها، خود و خانواده خود را بیمه کنند و سپس از مزایای دریافت حقوق بازنشستگی استفاده کنند؛ همچنین مذاکره‌هایی با مسئولان بیمه تأمین اجتماعی در این خصوص انجام شده و این آمادگی وجود دارد که ایرانیان بتوانند با پرداخت حق بیمه، پدر و مادر خود که در ایران زندگی می‌کنند را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه تاکید کرد: در قانون جامع ایرانیان نیز موضوع بیمه ایرانیان خارج از کشور دیده شده است، دبیرخانه شورای عالی ایرانیان در وزارت امور خارجه این موضوع به ویژه ایرانیان کم‌برخوردار را با جدیت تمام در دستور کار خود دارد و ایرانیان می‌توانند با مراجعه به ۲۸ کارگزار بیمه که در ۱۸ کشور مستقر است، برای بیمه کردن خود و افراد خانواده اقدام کنند.

کد خبر 670779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.