فشار داده‌های ضعیف تولید بر اقتصاد چین

فعالیت‌های تولیدی چین برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرده است که این امر سیاست‌گذاران پکن را برای مقابله با رکود در دومین اقتصاد بزرگ جهان تحت فشار قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شاخص رسمی مدیران خرید (PMI) واحدهای تولیدی چین در ژوئن، ۴۹ بود که اندکی افزایش را نسبت به رقم ۴۸.۸ در ماه می نشان می‌داد، با این حال فعالیت‌های تولیدی چین همچنان شاهد انقباض است. در شرایطی که اقتصاد چین در مقایسه با سال گذشته در حال رشد است و جنگ سه ساله دولت این کشور علیه کووید -۱۹ قبل از رها شدن ناگهانی به شدیدترین دوره خود رسید، سرعت بهبود اقتصادی این کشور در ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده است.

رشد بخش املاک گسترده چین که بیش از یک چهارم فعالیت‌های اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهد نیز کند شده، بیکاری جوانان از ۲۰ درصد فراتر رفته و تجارت چین در برابر پس زمینه ضعیف‌تر اقتصاد جهانی در حال کاهش است. صادرات در این کشور طی ماه می نسبت به سال قبل ۷.۵ درصد کاهش پیدا کرده است، اما داده‌های رسمی شاخص مدیران خرید حاکی از آن است که بخش خدمات که در طول محدودیت‌های کووید -۱۹ تحت فشار مداوم قرار داشت، به‌صورت ماهانه در حال رشد است و در ژوئن به ۵۳.۲ رسیده است، با این حال در مقایسه با نرخ ۵۴.۵ در ماه می با سرعت کمتری رشد کرده و نتوانسته است انتظارات تحلیلگران را برآورده کند.

پکن رشد تولید ناخالص داخلی پنج درصدی را برای سال جاری هدف‌گذاری کرده است، با این حال پایین‌ترین هدف رسمی آن در دهه‌های پس از رشد تنها سه درصد در سال گذشته را نشان می‌دهد. با این وجود نخست وزیر چین در نشست مجمع جهانی اقتصاد اطمینان داد که رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم از ۴.۵ درصد ثبت شده در سه ماهه اول سال فراتر خواهد رفت و این کشور در حال دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی‌شده خود است. وی در اظهارات خود مبنی بر این‌که تلاش‌های آمریکا و اروپا برای ریسک‌زدایی، پیوندها با چین را در زمان وخامت روابط ژئوپلیتیکی مورد هدف قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد که چین توانایی دستیابی به رشد پایدار اقتصادی را دارد.

بانک مرکزی این کشور نیز طی ماه جاری نرخ بهره را کاهش داد، اما مقامات هیچ اقدام محرک مالی یا پولی عمده‌ای را در پاسخ به ماه‌ها داده اقتصادی ناامیدکننده انجام ندادند. تحلیلگران نیز اعلام کرده‌اند که رقم ۵۵.۷ درصدی ساخت‌وساز PMI در حالی که نشان‌دهنده توسعه این بخش است، در پایین‌ترین سطح خود در سال جاری قرار داشت و حاکی از ضعف گسترده‌تر املاک است. به این ترتیب اقتصاددانان به‌طور گسترده در حال پیش‌بینی مجموعه‌ای از اقدامات اضافی، از هزینه‌های زیرساختی گرفته تا کاهش احتمالی محدودیت‌های خرید ملک در ماه‌های پیش روی چین هستند.

کد خبر 670618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.