راه‌اندازی صندوق «پروانه» متفاوت‌ترین اقدام جشنواره امسال فیلم و کودک ونوجوان است

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: اولین، مؤثرترین و متفاوت‌ترین اقدام جشنواره راه‌اندازی صندوق «پروانه» است، جایزه حوزه تعلیم و تربیت و ادغام فیلم‌های خارجی و داخلی در بخش مسابقات دیگر تغییرات خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مهدی جوادی امروز_ شنبه دهم تیرماه_ در دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: امسال جشنواره فیلم کودک و نوجوان بعد از یک وقفه دو ساله در اصفهان برگزار می‌شود، در این راستا بر اساس آمار و اطلاعات موجود، شاهد یک کاهش کمی و کیفی در حوزه تولیدات کودک و نوجوان در سطح کشور هستیم.

وی ادامه داد: اولین، مؤثرترین و متفاوت‌ترین اقدام جشنواره راه‌اندازی صندوق توسعه فیلم‌های کودکان و نوجوانان تحت عنوان نام «پروانه» است که با حمایت شهردار اصفهان پایه گذاری شد، شخصیت فرهنگی شهردار اصفهان در تحقق این عرصه بسیار مثمر ثمر بوده است.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: امسال برای صندوق «پروانه» بیش از ۳۰۰ اثر، طرح و فیلم نامه ارسال شده، قطعاً همه آثار از درجه کیفی بالایی برخوردار نبوده، اما به منظور باز شدن راه برای معرفی دغدغه‌مندان فیلم کودک و نوجوان، اتفاق مبارکی است.

وی با اشاره به مزیت راه اندازی صندوق پروانه خاطرنشان کرد: کمک‌های اعتباراتی اختصاص یافته برای فیلم‌ها عمدتاً خرج پروژه‌های فیلم بزرگسالان می‌شود که با کمک شهرداری اصفهان و صندوق پروانه تأمین می‌شود، البته به این مرحله اکتفا نکرده و با ارگان‌ها و مراکز مختلفی به منظور حمایت و پشتیبانی مالی وارد مذاکره و رایزنی شده‌ایم که از آن جمله می‌توان به موافقت اولیه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور یا سازمان صدا و سیما و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌های خصوصی برای جشنواره امسال اشاره کرد، بر این اساس تلاش داریم تا اعتبارات جشنواره امسال فیلم کودک و نوجوان را سه الی چهار برابر سال‌های گذشته افزایش دهیم.

جوادی گفت: پالایش اولیه طرح‌های ارسالی به صندوق پروانه جشنواره انجام و چندین طرح انتخاب شده است، در این راستا تیم تخصصی صندوق باید برای نهایی شدن طرح‌ها تا هفته آینده نظر نهایی خود را ارائه دهند.

وی با اشاره به تفاوت جشنواره امسال با دوره‌های گذشته گفت: جایزه‌ها در جشنواره‌های گذشته به شکل جوایز فرمی ارائه می‌شد، اما تغییراتی در فرایند جایزه رخ خواهد داد که از آن جمله می‌توان به جایزه حوزه تعلیم و تربیت متناظر به حوزه محتوایی فیلم‌ها اشاره کرد.

دبیر جشنواره فیلم کودک با بیان اینکه از برنامه‌های جنبی سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌توان به برگزاری نکوداشت و بزرگداشتی در کنار جشنواره فیلم کودک و نوجوان اشاره کرد، افزود: در بخش ساختاری جشنواره امسال نیز تغییراتی رخ داده که در گذشته نبوده و آن ادغام فیلم‌های داخلی و خارجی در مرحله مسابقه‌ای است، در باز طراحی جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی این دو بخش ادغام شده و تنها یک بخش اصلی مسابقات شامل فیلم‌های داخلی و خارجی در کنار یکدیگر و چند بخش فرعی خواهد بود.

وی ادامه داد: ایجاد یک زنجیره ارزش گذاری و اکوسیستم سازی کودک با محوریت فیلم‌های کودک و نوجوان از دیگر اهداف پیش رو است، در این راستا در نظر داریم به بهانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال یک گفتگوی ملی درباره زیست بوم فکری کودک ایجاد کنیم، همچنین راه‌اندازی کارناوال‌هایی از شخصیت‌های کارتونی کودک در سطح کشور از دیگر تصمیمات این دوره جشنواره خواهد بود.

جوادی خاطرنشان کرد: هدف ما برگزاری جشنواره‌های صرفاً فنی نیست، بلکه محتوای جشنواره فیلم کودک و نوجوان با سمت و سویی تربیت یک کودک ایرانی- اسلامی برای ما حائز اهمیت است.

مرور آثار برجسته فیلمسازان کودک

مسعود احمدیان، قائم مقام دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در این جلسه اظهار کرد: آثار جشنواره امسال به دو بخش فیلم‌های بلند و کوتاه تقسیم بندی می‌شوند، همچنین جایزه‌های بازار پردازی، تعلیم و تربیت، شهید بهنام محمدی به نام جایزه صلح و جایزه بخش اصلی تحت عنوان جایزه زاون قوکاسیان را طراحی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مرور آثار برجسته از فیلمسازان کودک و برگزاری کارگاه‌های آموزشی داخلی و خارجی از دیگر بخش‌های طراحی شده در بخش جنبی جشنواره امسال است.

قائم مقام دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اشاره به شخصیت فرهنگی شهردار اصفهان و تأثیر این موضوع در پیشبرد اهداف جشنواره گفت: امیدواریم با دغدغه‌مندی فرهنگی که در مدیریت شهری اصفهان وجود دارد، شاهد رقابت شریف بین فیلم سازان حوزه کودک و نوجوان باشیم.

تولید خوب، تأثیرگذار و فرهنگی لازمه برگزاری جشنواره کودک و نوجوان است

پوران درخشنده، کارگردان فیلم‌های سینمایی در این جلسه اظهار کرد: جشنواره کودک و نوجوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی برای کودکان و نوجوانان است، سمت و سوی جشنواره بسیار مهم بوده است چرا که آینده‌سازان کشور از طریق فرهنگ ساخته می‌شوند.

وی افزود: جشنواره فیلم کودک و نوجوان بدون تولید معنا ندارد، لذا تولید خوب، تأثیرگذار و فرهنگی لازمه برگزاری جشنواره است، قرار دادن جایزه ویژه بخش محتوای فیلم، ابتکار عمل خوبی بوده که در راستای ارج نهادن به محتوای فیلم‌ها طراحی شده است.

عضو شورای سیاست‌گذاری سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: نظرسنجی از مخاطبان در رابطه با فیلم‌های بخش شده امسال و آنچه برای سال آتی باید تولید شود، از جمله پیشنهادات برگزاری جشنواره امسال است.

تمرکز و تاکید بر جنبه بین‌المللی جشنواره‌ها بسیار حائز اهمیت است

فارسی، معاون اداری- مالی بنیاد سینمایی فارابی در این جلسه اظهار کرد: تمرکز و تاکید بر جنبه بین‌المللی جشنواره‌ها بسیار حائز اهمیت است، عمدتاً این عرصه در جشنواره‌های داخلی کمرنگ دیده شده، در حالی که جذب گردشگر از طریق جشنواره‌ها باید از جمله اهداف ترسیم شده باشد.

وی اضافه کرد: دعوت از رسانه‌های تأثیرگذار کشورهای خارجی خاصه خواهرخوانده‌های شهر اصفهان برای پوشش رسانه‌ای جشنواره باید مدنظر قرار گیرد.

کد خبر 670591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.