۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
طعمه اسکیمرها نشوید

یکی از جرایم رایانه‌ای رایج کلاهبرداری با دستگاه استفاده از دستگاه اسکیمر است، از این رو افراد جهت پیشگیری از سرقت به صورت اسکیمینگ باید عملیات بانکی و وارد کردن رمز کارت حساب بانکی را به صورت شخصی انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از جرایم رایانه‌ای رایج کلاهبرداری با دستگاه استفاده از دستگاه اسکیمر است که مجرمان با استفاده از این دستگاه به اطلاعات کارت بانکی افراد، دسترسی داشته و با کپی کردن آن اطلاعات بر روی یک کارت بانکی خام و پرسیدن رمز کارت از فرد قربانی، موجودی حساب وی را برداشت می‌کنند.

از این رو ضروری است مردم با محرمانه نگه‌داشتن رمز کارت بانکی و بازگو نکردن آن به فروشندگان از کپی شدن کارت بانکی و دسترسی به حساب‌های بانکی خود پیشگیری کنند، همچنین جهت پیشگیری از سرقت به صورت اسکیمینگ، افراد باید عملیات بانکی و وارد کردن رمز کارت حساب بانکی را به صورت شخصی انجام دهند؛ چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارتخوان بدون اطلاع از رمز عبور امکان برداشت از حساب افراد امکان‌پذیر نخواهد بود.

گفتنی است "اسکیمر" نوعی سخت‌افزار الکترونیکی است که از آن برای کپی کردن اطلاعات کارت‌های بانکی توسط کلاهبرداران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رمز بانکی خود را در دسترس فروشندگان دوره‌گرد قرار ندهید

سرهنگ حامد محمدی، رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا فراجا اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر افراد در زمان خرید به خصوص خرید از فروشندگان دوره‌گرد و دست فروش، کارت بانکی و رمز خود را در اختیار فروشنده قرار می‌دهند، به راحتی طعمه اسکیمر می‌شوند.

وی با بیان اینکه اسکیمر دستگاهی است که قابلیت کپی کردن اطلاعات کارت‌های اعتباری بانکی را داشته که گاهی مانند دستگاه‌های کارتخوان بوده و در برخی مواقع به دستگاه‌های کارتخوان بانکی نصب می‌شود، افزود: هم‌وطنان دقت داشته باشند، بعد از هر خریدی به‌خصوص از فروشندگان دوره‌گرد و دست‌فروش برای پرداخت بهای کالا خودشان کارت بانکی را کشیده و رمز را وارد کنند؛ چراکه در صورت سرقت اطلاعات کارت با توجه به نداشتن رمز کارت بانکی، امکان برداشت برای مجرمان اسکیمری فراهم نخواهد شد.

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا فراجا تصریح کرد: شهروندانی که هنگام خرید، کارت بانکی و رمز آن را در اختیار فروشنده قرار می‌دهند به راحتی می‌توانند در دام اسکیمرها گرفتار شده و از کارت بانکی آن‌ها کپی تهیه شود و با توجه به دانستن رمز بانکی، حساب‌شان خالی شود.

وی تأکید کرد: تمام مراحل عملیات بانکی شامل کشیدن کارت عابر بانک درون دستگاه کارتخوان و وارد کردن رمز باید توسط صاحبان کارت صورت بگیرد و از در اختیار قرار دادن کارت و افشا رمز عابر بانک به فروشندگان خودداری شود، همچنین در صورت انجام یک تراکنش نامطمئن از فروشندگان دوره‌گرد و دست‌فروش به منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز بلافاصله باید نسبت به تغییر رمز عابر بانک اقدام کرد.

محمدی در خصوص راهکارهای جلوگیری از گرفتار شدن در دام اسکیمر، اضافه کرد: به شهروندان توصیه می‌کنیم هیچ‌گاه رمز عابر بانکی را به فروشندگان اعلام نکنند و کارت را خودشان کشیده و رمز را وارد کنند، همچنین در صورتی که دستگاه کارتخوان بانکی شکسته، چسب خورده یا قطعه‌ای اضافه به آن وصل بود با گمان اینکه احتمال نصب اسکیمر دارد، از کارت کشیدن خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه فروشندگان موظف هستند دستگاه کارتخوان بانکی را در دسترس خریداران قرار دهند تا خود عملیات پرداخت وجه را انجام دهند، خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک، می‌توانند موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ یا سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش گزارش‌ها مردمی در میان بگذارند.

کمین کلاهبرداری اسکیمری در قالب فروشندگان سیار

سرهنگ رسول جلیلیان، رئیس پلیس فتا البرز با هشدار به کاربران درخصوص کلاهبرداری اسکیمری در قالب فروشندگان سیار، اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین کلاهبرداری‌های مجازی توسط مجرمان سایبری کپی اطلاعات عابر بانک‌ها «اسکیمر» است که کاربران هنگام خرید عملیات رمز کارت بانکی را خودشان انجام دهند.

وی با بیان اینکه کاربران موقع وارد کردن رمز عبور باید به اطراف و اطرافیان خود توجه داشته باشند، دست خود را حائل قرار داده و پس از اتمام عملیات رسید آن را به دقت بررسی کرده و نزد خود نگه دارند، افزود: برای این نوع سرقت‌های الکترونیکی، کاربران مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند که با رعایت یک سری نکات امنیتی ساده می‌توان ضمن حفظ اطلاعات کارت بانکی خود، مانع از برداشت غیر مجاز مجرمان سایبری شد.

رئیس پلیس فتا البرز خاطرنشان کرد: کاربران هنگام پرداخت و خرید، خودشان نسبت به کشیدن کارت عابربانک در دستگاه کارت‌خوان اقدام کنند و از افشای رمز آن در جمع دیگران خودداری کنند، همچنین از مردم می‌خواهیم برای خرید از فروشگاه‌های معتبر استفاده کرده و از تحویل کارت بانک به فروشندگان سیار و کیوسک‌های میان راهی بپرهیزند.

وی گفت: در چنین شرایطی که فراوانی جرایم برداشت غیرمجاز رو به افزایش است، هوشیاری شهروندان در این زمینه ضروری است و الزام در وارد کردن رمز بانکی توسط مشتری می‌تواند امنیت اطلاعات کارت‌های بانکی هم‌وطنان در استفاده از دستگاه‌های کارت خوان را بالا ببرد.

کد خبر 670538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.