خلق یک قرارگاه اجتماعی با ساماندهی محوطه منار راران

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان از اجرای طرح ساماندهی محوطه منار راران خبر داد و این پروژه را به عنوان گامی در راستای تبدیل این بنای سلجوقی به نقطه ثقل محلی و قرارگاه اجتماعی توصیف کرد.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به طرح حفاظت و ساماندهی اطراف منار راران اظهار کرد: سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با مطالعه‌ای یک‌ساله برای بررسی مؤلفه‌های کالبدی، تاریخی و وضعیت بافت اجتماعی پیرامون آن اقدام کرد که نتیجه این پژوهش، رسیدن به ایده میدانگاه و قرارگاه اجتماعی محلی در کنار این اثر ارزشمند است.

وی افزود: در این طرح، بنای ثبت ملی شده منار راران به نقطه ثقل محلی تبدیل می‌شود تا به عنوان یک قرارگاه اجتماعی، میان گذشته و با اصفهان امروز رابطه برقرار کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در طرح حفاظت و ساماندهی اطراف منار راران حفاظت فیزیکی قابل قبولی پیرامون منار به وجود می‌آورد و در کنار آن، یک فضای شهری تعاملی با معماری متناسب با منار به‌صورت میدانگاهی پدید می‌آید که ضمن ساماندهی و آرام‌سازی حرکت خودروها و ایجاد فاصله منطقی بین خودرو و منار، فضایی برای نشستن انسان‌ها و برگزاری رویدادهای محلی اجتماعی، محقق می‌شود و به این شکل ارتباط انسان و این بنای تاریخی، تعریف جدیدی پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در این پروژه فعالیت باستان‌شناسی شهری نیز انجام می‌شود که منجر به افزایش شناخت نسبت به این اثر سلجوقی خواهد شد، اضافه کرد: در بهترین زمان ممکن، نتایج باستان‌شناسی اطراف منار و فتوگرامتری منار به اطلاع شهروندان می‌رسد تا پژوهشگران بتوانند از این نتایج استفاده کنند.

ایزدخواستی این پروژه را عامل توسعه جامعه محلی و جذب گردشگر دانست و اضافه کرد: قرارگیری محله راران در کنار شهرک سلامت و اتوبان شهید آقابابایی فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری محله ایجاد می‌کند.

خلق یک قرارگاه اجتماعی با ساماندهی محوطه منار راران

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: حفاظت، شناخت و ساماندهی اطراف منار راران از پروژه‌هایی است که به ارتقای هویت محلی و افزایش علاقه شهروندان به بنای فاخر تاریخی منجر خواهد شد.

به گزارش ایمنا، منار راران (میل راهروان) مهم‌ترین بنای روستای راران یا رادان است که در سال‌های ۵۷۵ تا ۶۸۸ هجری قمری ساخته شده است. ارتفاع این منار حدود ۴۰ متر و قاعده آن به شکل مربع است. درون این منار پلکانی وجود دارد که از دو متری منار تا گلوگاه ادامه پیدا کرده است و بر محور دست چپ بالا می‌رود؛ پایین منار با آجر معمولی بدون نقش ساخته شده است در حالی که قسمت میانی بدنه منار با نقوش لوزی با آجر برجسته مزین شده است. در قسمت بالای منار آجرهای شطرنجی و اشکال لوزی بنا شده است. قسمت تاج و کنگره منار آسیب دیده است و احتمال خراب شدن وجود دارد.

راران در منطقه خوراسگان با مساحتی حدود ۲۸۵ هزار و ۶۰۰ مترمربع، جمعیتی بالغ بر ۳۴۴۱ نفر را در خود جای داده است. منار راران در قسمت شمال شرقی روستا و در میان منازل مسکونی قرار داشت که امروزه بخشی از شهر اصفهان را تشکیل می‌دهد. در قدیم این بخش معروف به «صحرای پامنار» بود و شواهد مربوط به کشاورزی از جمله یک جوی آب در قسمت شرقی منار، دیده می‌شود.

کد خبر 670536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن شكراني پور IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    1 0
    كاش به جاي اين حرفها به اين محله بيشتر رسيدگي مي شد راران محله اي است كه اولا با اين جمعيت مشكل فاضلاب دارد و اصلا رسيدگي نمي شود و ديگر مشكلات اعم از نداشتن جاده مورد قبول - مدرسه - جاي فرهنگي - پارك و......
  • اميني IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    1 0
    بله واقعا كه راران با اين جمعيت اصلا فاضلاب ندارد و بعضي مردم اين محله هفته اي يا ماهي يك بار بايد چاه فاضلاب خود را تخليه كنند و بعضي وقتها كه ماشين تخليه چاه نمي آيد فاضلاب توي كوچه سرازير مي شود تو را خدا فكري به حال فاضلاب اين محله بشود.
  • مهندس عرفان حیدری رارانی IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    راران را از منطقه ۱۵ جداکنید