ماجرای فروش نوزاد در اصفهان ختم به خیر شد

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان جزئیات تکمیلی ماجرای نصب آگهی فروش نوزاد در اصفهان را تشریح کرد.

عبدالرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نصب آگهی‌های فروش نوزادی یک ماهه در مکان‌هایی از شهر اصفهان اظهار کرد: پس از گزارش این موضوع به اداره کل بهزیستی استان، بلافاصله تیمی تخصصی پیگیر این موضوع شد و ضمن هماهنگی با نیروی انتظامی، یکی از اعضای تیم تحت عنوان خریدار با شماره تماس درج‌شده در آگهی تماس گرفت.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ای که قصد فروش نوزاد خود را داشتند ساکن و اهل استان‌های غربی کشور بودند، افزود: پس از تعیین وقت ملاقات با این خانواده، به بهانه قانونی بودن خرید نوزاد، والدین وی با مساعدت مأموران نیروی انتظامی به کلانتری هدایت شدند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه بلافاصله در هماهنگی با مراجع قضائی جداسازی نوزاد از خانواده انجام و نوزاد تحویل شیرخوارگاه بهزیستی شد، تصریح کرد: به منظور رسیدگی به اقدام غیرقانونی فروش نوزاد، خانواده وی نیز تحویل مراجع قضائی شدند.

وی با اشاره به مداخله تیم اورژانس اجتماعی بهزیستی اصفهان و صحبت با خانواده نوزاد ادامه داد: این خانواده علت اقدام خود را مشکلات اقتصادی، ورشکستگی و بدهی ۲۰۰ میلیونی پدر نوزاد، اعلام و از اقدام خود، اظهار پشیمانی کردند، اما با توجه به احتمال دروغین بودن اظهار پشیمانی خانواده، نوزاد همچنان در شیرخوارگاه بهزیستی ساکن و بررسی وضعیت خانواده از سوی مراجع قضائی در حال پیگیری است.

تعداد فرزندانی که شرایط واگذاری به عنوان فرزندخوانده را دارند، اندک است

اسماعیلی با اشاره به اینکه نمی‌توان ادعا کرد این اتفاق برای اولین و آخرین بار رخ داده است، گفت: واسطه‌هایی در راستای فروش نوزاد در حال فعالیت هستند و خانواده‌ها نیز گاهی به علت داشتن مشکلات اقتصادی و معیشتی، بارداری‌های ناخواسته، نداشتن توانایی نگهداری از نوزاد و ناآگاهی از عواقب این اقدام، درگیر اتفاقاتی مشابه می‌شوند.

وی با بیان اینکه این خانواده به صورت مستقیم و بدون واسطه، قصد فروش نوزاد خود را داشتند، اضافه کرد: خوداقدامی‌های بسیاری در این خصوص صورت می‌گیرد. فرزندانی وجود دارند که به‌گونه‌ای تحویل یک خانواده شده‌اند و در پی بی‌هویت بودن این فرزندان و در راستای هویت‌بخشی به آنها، از طریق دادگستری اقدام می‌شود و از طریق بهزیستی نیز پیگیری‌هایی صورت می‌گیرد.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: در صورت متقاضی بودن خانواده دارای فرزند بی‌هویت در خصوص فرزندخواندگی وی و داشتن صلاحیت، با وجود شرایطی از جمله نبود اطلاعاتی از سرقت یا خرید و فروش یا رها کردن فرزند، روال فرزندخواندگی طی و به فرزند هویت بخشیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد متقاضیان پشت نوبت فرزندخواندگی بسیار زیاد است، اما تعداد فرزندانی که شرایط واگذاری به عنوان فرزندخوانده را داشته باشند، اندک است، افزود: بیشتر فرزندانی که به بهزیستی سپرده می‌شوند، بدسرپرست هستند و خانواده صلاحیت نگهداری از آنها را ندارد، اما در صورتی که صلاحیت والدین تأیید شود، فرزند مجدد به آغوش خانواده بازمی‌گردد.

کد خبر 670434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.