افزایش ۱۰ درصدی شاخص تولید و فروش بخش صنعت نسبت به سال گذشته

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بخش صنعت به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد در ماه و سال اخیر شاهد رشدهای خوبی بوده است. در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی ۱۰ درصد و شاخص فروش ۱۰.۷ درصد افزایش و نسبت به فروردین امسال ۲۱ و ۴۴ درصد افزایش داشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس گزارشی که دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیرو تحلیل بخش صنعت و معدن منتشر کرده است، می‌توان گفت بخش صنعت به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد به شمار می‌رود و تحلیل روند آن بر تحلیل‌های خرد و کلان اقتصادی اثرگذار است و می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری مدیران قرار گیرد. در این یادداشت شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت‌های صنعتی و معدنی پذیرفته شده در بورس بررسی و تفاوت آن با دوره‌های قبلی عنوان می‌شود تا تحولات این بخش مهم اقتصاد توضیح داده شود.

شاخص‌های تولید و فروش شرکت‌های صنعتی در بورس

در اردیبهشت ۱۴۰۲ شاخص‌های تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی با افزایش روبه‌رو بودند، به صورتی که نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید ۱۰ درصد و شاخص فروش ۱۰.۷ درصد افزایش داشتند.

نسبت به فروردین‌ماه نیز افزایش ۲۱.۸ و ۴۴.۵ درصدی را ثبت کردند که بخشی از آن به دلیل عبور از تعطیلات فروردین است، البته هنوز به دلیل جهش قیمتی و تغییرات دائمی قوانین، ریسک فعالیت تولیدکنندگان بالا است و چشم‌انداز کوتاه مدت دقیقی وجود ندارد.

شرکت‌های صنعتی ۱۵ رشته‌فعالیت دارند که از بین آنها نسبت به ماه مشابه سال قبل یعنی اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰ رشته فعالیت در شاخص تولید افزایش و پنج رشته فعالیت کاهش داشته‌اند. رشته‌فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «تجهیزات برقی» و «دارو» بیشترین افزایش در شاخص تولید و رشته‌فعالیت‌های «چوب و کاغذ» و «محصولات فلزی بجز ماشین آلات و تجهیزات» بیشترین کاهش در شاخص تولید را داشتند.

در شاخص فروش نیز آمار مشابهی وجود دارد به صورتی که ۱۰ رشته‌فعالیت افزایش در شاخص فروش و پنج رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش را ثبت کرده‌اند. رشته‌فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «تجهیزات برقی» و «کاشی و سرامیک» بیشترین افزایش در شاخص فروش و رشته‌فعالیت‌های «محصولات فلزی بجز ماشین آلات و تجهیزات» و «چوب و کاغذ» کاهش در شاخص فروش داشتند.

در فروردین ماه امسال نیز اکثر رشته‌فعالیت‌ها در شاخص‌های تولید و فروش افزایش داشته‌اند، به صورتی که رشته‌فعالیت‌های «کاشی و سرامیک»، «دارو» و «محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین افزایش را در شاخص تولید داشته‌اند، همچنین، رشته‌فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «کاشی و سرامیک» و «تجهیزات برقی» بیشترین افزایش در شاخص فروش را ثبت کردند.

چند رشته‌فعالیت زیر اهمیت بالا در محاسبه شاخص داشتند که به تفکیک بررسی می‌شوند:

رشته‌فعالیت خودرو و قطعات

این رشته‌فعالیت هم در تولید هم در فروش رشد خوبی را ثبت کرده است به صورتی که در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ در شاخص تولید افزایش ۳۸.۲ درصدی و نسبت به فروردین امسال افزایش ۶۴.۸ درصدی داشته است. همچنین در شاخص فروش نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ افزایش ۵۱.۵ درصدی و نسبت به فروردین امسال افزایش ۲۰۸.۹ درصدی را تجربه کرده است.

رشته‌فعالیت شیمیایی به جز دارو

شاخص تولید این رشته‌فعالیت در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ کاهش دو درصدی و نسبت به فروردین امسال افزایش بسیار کم ۰.۴ درصدی داشته و شاخص فروش آن نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ افزایش هشت درصدی و نسبت به فروردین امسال افزایش ۲۶.۶ درصدی داشته است.

رشته‌فعالیت فلزات پایه

شاخص تولید این رشته‌فعالیت در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ افزایش ۳.۵ درصدی و نسبت به فروردین امسال افزایش ۳.۳ درصدی داشته و شاخص فروش آن نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ کاهش ۰.۹ درصدی و نسبت به فروردین امسال افزایش ۳۶.۱ درصدی داشته است.

رشته‌فعالیت‌های زیر به دلیل اثر پذیری از حذف ارز ترجیحی مورد بررسی قرار می‌گیرند:

رشته‌فعالیت غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر

شاخص تولید این رشته‌فعالیت در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ افزایش ۱۸.۱ درصدی و نسبت به فروردین امسال افزایش ۳۲.۱ درصدی داشته و شاخص فروش آن نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ افزایش ۱۷ درصدی و نسبت به فروردین امسال افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

رشته‌فعالیت دارو

شاخص تولید این رشته‌فعالیت در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ افزایش ۲۹.۲ درصدی و نسبت به فروردین امسال افزایش ۷۰.۸ درصدی داشته و شاخص فروش آن نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ افزایش ۸.۷ درصدی و نسبت به فروردین امسال افزایش ۴۱.۷ درصدی داشته است.

شاخص قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی

نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی در اردیبهشت ۱۴۰۲ رشد مثبت ۳.۱ درصدی را تجربه کرده به این معنی که نسبت به فروردین ماه قیمت‌ها ۳.۱ درصد افزایش داشتند. اما رشد نقطه به نقطه با کاهش نسبت به ماه قبل، به ۲۰.۲ رسیده است. طی یک سال اخیر نیز میانگین سالیانه شاخص قیمت روند نزولی خود را ادامه داده و در حالی که ۳.۷ واحد کاهش نسبت به ماه قبل داشته است، میزان ۳۸.۸ درصد افزایش را ثبت کرده است.

از میان رشته‌فعالیت‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۲، بالاترین نرخ رشد ماهیانه مربوط به رشته‌فعالیت «خودرو و قطعات» و بالاترین نرخ رشد نقطه به نقطه مربوط به رشته‌فعالیت «دارو» و «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» است.

شاخص قیمت رشته‌فعالیت دارو در اردیبهشت ۶.۵ درصد افزایش داشته و رشد نقطه به نقطه آن به ۷۵ درصد رسیده است و میانگین سالیانه قیمت نیز ۷۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

یک سال است که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شده و پس از آن قیمت مواد اولیه گروه غذایی و آشامیدنی دچار تغییراتی شد به صورتی که در اردیبهشت رشد ماهانه مثبت ۴.۹ درصدی را تجربه کرد اما رشد نقطه به نقطه قیمت با کاهش بسیار عالی به ۵۳ درصد رسیده است و میانگین سالیانه آن نزولی بوده و به ۱۳۰ درصد رسیده است.

شاخص تولید و فروش شرکت‌های معدنی بورسی

شاخص تولید شرکت‌های معدنی در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ کاهش ۵.۷ درصدی و نسبت به فروردین امسال افزایش ۱۶.۸ درصدی را تجربه کرده است. شاخص فروش نیز نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ افزایش ۴۶.۶ درصدی و نسبت به فروردین امسال افزایش ۳۹ درصدی داشته است.

کد خبر 670408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.