آیا استروژن تاثیری بر اعتیاد در زنان دارد؟

یک نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه احتمال اینکه زنان معتاد شوند، بیشتر از مردان است، گفت: استروژن هورمونی است که موجب می‌شود پاسخ به داروها و مواد اعتیادآور در زنان قوی‌تر شود و سبب شود فرد سریع‌تر دوز مصرفی را بالا ببرد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه زنان راحت‌تر از مردان معتاد می‌شوند، اظهار کرد: احتمال اینکه زنان معتاد شوند، بیشتر از مردان است، با نگاه به جامعه معتادان می‌بینیم که اعتیاد در مردان گسترش بیشتری دارد، به این دلیل که این افراد بیشتر در جامعه حضور دارند یا احتمال در دسترسی به موادمخدر در مردان بیشتر از زنان است.

وی با بیان اینکه اگر از نظر فیزیولوژیکی مقایسه کنیم، احتمال اعتیاد در زنان بیشتر است، افزود: تست‌هایی که روی موردهای حیوانی و انسانی انجام شده، نشان داده است که احتمال اعتیاد به سیگار، الکل، موادمخدر و دیگر ترکیبات اعتیادآور است، در زنان بیشتر خواهد بود.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: یکی از عللی که زنان بیشتر معتاد می‌شوند به کوچک‌تر بودن توده بدنی آن‌ها نسبت به مردان بازمی‌گردد، هرچقدر حجم بدن کوچک‌تر باشد، غلظت مواد، دارو و الکل در مغز بالاتر می‌رود و احتمال وابستگی فرد به این موارد بیشتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: علت دیگر اعتیاد زنان وجود استروژن است، استروژن هورمونی است که موجب می‌شود پاسخ به داروها و مواد اعتیادآور در زنان قوی‌تر شود و سبب شود فرد سریع‌تر دوز مصرفی را بالا ببرد.

صفری گفت: بازگشت به مصرف پس از ترک در زنان (جنس مونث) بیشتر است، از این‌رو زنان باید احتیاط بیشتری کنند و این تصور را نکنند که اعتیاد برای مردان است، این در حالی است که اعتیاد در زنان شدیدتر است.

کد خبر 670368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.